Δυσκοιλιότητα - Νέα δεδομένα για την αντιμετώπιση της

27 Απριλίου 2015

Οι πιο ευπαθείς ομάδες είναι οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι.

1) Τι είναι δυσκοιλιότητα; Πώς την ορίζουμε; Πώς καταλαβαίνουμε ότι πάσχουμε;

Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι η δυσκοιλιότητα δεν αποτελεί νόσο αλλά συνήθως σύμπτωμα και μάλιστα ένα από το συχνότερα συμπτώματα της δυσλειτουργίας του πεπτικού συστήματος. Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, παρατηρούνται ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά δυσκοιλιότητας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, καθώς οι πάσχοντες φτάνουν στο 16% του γενικού πληθυσμού, ενώ ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι μόλις 8,75%. Υπάρχουν, πάρα πολλά αίτια που μπορούν να οδηγήσουν στη δυσκοιλιότητα, σε πολλές όμως περιπτώσεις με χρόνια δυσκοιλιότητα, οι αιτίες μπορεί να είναι και απροσδιόριστες. Ο ορισμός της δυσκοιλιότητας έχει περιγραφεί ικανοποιητικά με βάση τα «κριτήρια της Ρώμης», όπως αυτά διαμορφώθηκαν σε διεθνή συνάντηση ειδικών επί του θέματος ιατρών.
Έτσι λοιπόν, το κύριο στοιχείο για να χαρακτηριστεί κάποιος ότι πάσχει από δυσκοιλιότητα είναι να έχει λιγότερες από τρεις κενώσεις την εβδομάδα. Άλλα συμπτώματα – κριτήρια της δυσκοιλιότητας είναι, η επίπονη αφόδευση, τα σκληρά κόπρανα, το αίσθημα μη πλήρους κένωσης, το αίσθημα απόφραξης του ορθοπρωκτικού σωλήνα, η ανάγκη μηχανικής υποβοήθησης της κένωσης, η απουσία μαλακών κοπράνων. Επιπλέον, 2 τουλάχιστον από κριτήρια αυτά θα πρέπει να εμφανίζονται τουλάχιστον για 3 μήνες στο ¼ των κενώσεων και η εμφάνισή τους να εντοπίζεται 6 μήνες πριν την τελική διάγνωση.

2) Γιατί οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι αποτελούν τις πιο ευπαθείς ομάδες;

Η βασική αιτία που η δυσκοιλιότητα είναι πιο συχνή στις γυναίκες από ότι στους άντρες, είναι ότι έρχονται αντιμέτωπες με καταστάσεις, όπως είναι οι ορμονικές διαταραχές και οι αλλαγές που δημιουργούνται στον οργανισμό μίας γυναίκας κατά τη διάρκεια της κύησης, των φάσεων του κύκλου και της εμμηνόπαυσης. Η λειτουργία του πεπτικού συστήματος πολλές φορές επηρεάζεται από αυτές τις διαταραχές και έτσι είναι πολύ πιθανόν να εμφανιστεί το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι στην Ελλάδα, μεταξύ των δυσκοιλίων, οι γυναίκες αποτελούν το 67% σε σχέση με τους άντρες που αντιπροσωπευουν το 33%.
Ιδιαίτερο πρόβλημα μάλιστα, εντοπίζεται στις νεαρές γυναίκες, ηλικίας 15-29 ετών, στις οποίες το ποσοστό φτάνει μέχρι και το 79% σε σχέση με τους άντρες.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα που ολοκληρώθηκε στην Ελλάδα τον προηγούμενο μήνα από το Ελληνικό Ίδρυμα Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ. Ι. ΓΑΣΤ.), αυξημένα ποσοστά δυσκοιλιότητας εμφανίζονται στις μεγαλύτερες ηλικίες άνω των 45 ετών και κυρίως μεταξύ των ηλικιών 60-64, με περίπου 1 στους 4 να πάσχει από δυσκοιλιότητα.
Είναι αναμενόμενο οι ηλικιωμένοι να αποτελούν ευπαθή ομάδα. Αρκεί να αναλογισθεί κανείς ότι όσο μεγαλώνουμε έχουμε διαφοροποίηση – ανατομική και λειτουργική – στο πεπτικό μας σύστημα –όπως και σε πολλά όργανα του σώματός μας.
Παράλληλα, η σωματική δραστηριότητα μειώνεται, η διατροφή αλλάζει και ο συνδυασμός όλων αυτών, καθώς και η λήψη ορισμένων φαρμάκων που χρησιμοποιούνται ευρέως σε αυτές τις ηλικίες (αντιόξινα, αντικαταθλιπτικά, ηρεμιστικά, αντιπαρκινσονικά κλπ), είναι πολύ πιθανόν να προκαλέσουν ή να επιτείνουν τη δυσκοιλιότητα.

3) Ποια είναι η καλύτερη αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και ποια είναι η αλήθεια για τα υπακτικά;

Για το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας και τους τρόπους αντιμετώπισής της έχουν γίνει πάρα πολλές έρευνες, ώστε να μπορέσει να αποσαφηνιστεί ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης. Οι σύγχρονες ιατρικές αντιλήψεις συνιστούν κατ’ αρχάς την ιατρική συμβουλή και την φαρμακευτική αγωγή, γιατί μόνον ο γιατρός μπορεί να διαγνώσει την αιτία του προβλήματος και να συμβουλεύσει με ασφάλεια τον ασθενή για την αντιμετώπισή του. Εξάλλου ο ειδικός γιατρός είναι σε θέση να αποκλείσει σοβαρά οργανικά αίτια που μπορεί να προκαλούν δυσκοιλιότητα και να επιβάλλουν ειδική αντιμετώπιση ( π.χ. καρκίνος, εκκολπώματα, αιμορροϊδες, ραγάδες) .
Τα υπακτικά είναι από τα ευρύτερα χρησιμοποιούμενα φάρμακα.
Σύμφωνα μάλιστα, με πρόσφατες μελέτες τα υπακτικά αποτελούν τη μια τεκμηριωμένη και ασφαλή φαρμακευτική αντιμετώπιση του προβλήματος της δυσκοιλιότητας.
Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι ακόμα και η παρατεταμένη χρήση τους είναι αποτελεσματική και απαλλαγμένη από τους κινδύνους του εθισμού αλλά και της πρόκλησης καρκίνου του παχέος εντέρου. Είναι πολύ σημαντική η βοήθεια που μπορεί να προσφέρει η λήψη μίας δόσης του δραστικού συστατικού διασακοδύλη σε περιστασιακή, παροδική δυσκοιλιότητα.
Πρέπει να τονιστεί ότι τα σκευάσματα με δισακοδύλη έχουν τη μεγαλύτερη κυκλοφορία παγκοσμίως και διατίθενται στις περισσότερες χώρες για περισσότερο από 50 χρόνια, αποτελώντας μια ασφαλή και επιτυχημένη αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
Ευτυχώς, σήμερα έχουμε διαθέσιμα φάρμακα δοκιμασμένα για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητά τους πάνω από μισό αιώνα, τα οποία μας δίνουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα έγκαιρα και με υψηλά ποσοστά επιτυχίας.»

Εάν κατά καιρούς αντιμετωπίζετε πρόβλημα δυσκοιλιότητας, δείτε ποια βότανα και γιατροσόφια θα σας βοηθήσουν να απαλλαγείτε.

1. Δύο κουταλιές λιναρόσπορος την ημέρα: Είναι πλούσιος σε φυτικές ίνες, Ω-3 λιπαρά οξέα, ασβέστιο, πρωτεΐνες και μαγνήσιο. Βοηθά επίσης στη μείωση της χοληστερόλης. Προτιμήστε τον αλεσμένο λιναρόσπορο, καθώς δε δυσκολεύει τη διαδικασία της πέψης. Μπορείτε να τον αναμείξετε με τα δημητριακά ή να τον προσθέσετε σε σάντουιτς και σπιτικά γλυκά.

2. Τουλάχιστον τρία λίτρα νερό την ημέρα, ώστε το σώμα να παραμείνει ενυδατωμένο και να διευκολυνθεί η γαστρεντερική λειτουργία.

3. Μειωμένη κατανάλωση αλκοόλ και καφέ, καθώς επιδεινώνουν τη δυσκοιλιότητα.

4. Μία κουταλιά καστορέλαιο: Το καστορέλαιο «κινητοποιεί» το έντερο και είναι ασφαλές προς κατανάλωση για παιδιά και ενήλικες σε μικρή ποσότητα. Μπορείτε να το προσθέσετε στο χυμό σας το πρωί –αποφύγετε να καταναλώσετε το καστορέλαιο το βράδυ, καθώς η δράση του είναι ταχύτατη.

5. Τσάι από πικραλίδα (ταραξάκο): Προτιμήστε το τσάι βιολογικής προέλευσης και βάλτε δύο κούπες στο καθημερινό σας πρόγραμμα.

6. Τριγωνέλλα (γραικόχορτο): Λειτουργεί ως φυσικό καθαρτικό, καθώς περιέχει μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών. Ενεργοποιεί το έντερο, με αποτέλεσμα αυτό να συσπάται και να διευκολύνονται οι κενώσεις. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας για τη δοσολογία για να αποφύγετε το φούσκωμα και τη διάρροια.

7. Γιαούρτι με προβιοτικά για πρωινό: Τα ζωντανά υγιεινά βακτήρια του γιαουρτιού ρυθμίζουν τη μικροχλωρίδα του εντέρου.

8. Συμπλήρωμα Ω-3 λιπαρών: Τα Ω-3 λιπαρά «λαδώνουν» το έντερο κι έτσι διευκολύνεται η γαστρεντερική λειτουργία.

Και μην ξεχνάτε: Το πρώτο και βασικότερο βήμα στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας είναι η επαρκής πρόσληψη φυτικών ινών μέσω της διατροφής. Μερικές από τις τροφές με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες είναι τα μούρα, τα αχλάδια, τα μήλα, το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης, τα φασόλια, οι φακές, η αγκινάρα και το μπρόκολο.

 

dyskoiliotita.gr/  iator.gr/ onmed.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ