Παιδί: Πόση ώρα πρέπει να παίζει στον υπολογιστή;

14 Μαΐου 2015
Η τεχνολογία είναι πλέον κομμάτι της καθημερινότητας τόσο για τους γονείς, όσο και για τα παιδιά. Τηλεόραση, dvd, υπολογιστής, laptop, tablet, κονσόλες παιχνιδιών και άλλα υπάρχουν στην πλειοψηφία των σπιτιών μας.
 
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και το διαδίκτυο, μπορούν να αποδειχτούν σημαντικά εργαλεία για τη μόρφωση και την εκπαίδευση των παιδιών, παρέχοντας ένα πολύ μεγάλο όγκο πληροφοριών, σε συνδυασμό με την εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε αυτές. Επίσης, τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν και να αναπτύξουν ικανότητες όπως μνήμη, φαντασία, κριτική σκέψη και συγκέντρωση, παίζοντας κατάλληλα επιλεγμένα παιχνίδια που απαιτούν στρατηγική και σκέψη. Ακόμη, το διαδίκτυο μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη και ταχύτερη επικοινωνία, εκμηδενίζοντας αποστάσεις, ενώ σημαντικός είναι και ο ψυχαγωγικός ρόλος του.
 
Σωματικές παθήσεις

 
Από την άλλη, παρουσιάζονται όλο και συχνότερα στα παιδιά και τους εφήβους σωματικές παθήσεις ανάλογες με αυτές που έχουν και οι ενήλικες χρήστες υπολογιστών όπως το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα, οι πονοκέφαλοι τάσης και οι τενοντίτιδες. Επίσης, όλα αυτά τα μέσα εκθέτουν συχνά τα παιδιά σε σκηνές βίας οι οποίες όσο πιο ρεαλιστικές είναι, τόσο πιο επικίνδυνες είναι για την ψυχική υγεία και ανάπτυξη του παιδιού. Συχνά η βία παρουσιάζεται σαν κάτι το καθημερινό, που μπορεί να φέρει πλεονεκτήματα. Μάλιστα, η αρνητική επιρροή των video games που περιέχουν βία, είναι ακόμη πιο ισχυρή από τα τηλεοπτικά προγράμματα που περιέχουν βία αφού στα παιχνίδια η βίαιη συμπεριφορά επιβραβεύεται (πηγαίνεις στο επόμενο επίπεδο, αποκτάς πόντους και μεγαλύτερη βαθμολογία).
Τα συναισθήματα που δημιουργούνται από αυτές τις εικόνες μπορεί να έχουν σαν συνέπεια το να περιορίσουν τον λόγο και γενικότερα να δημιουργήσουν προβλήματα έκφρασης στα παιδιά και φυσικά έλλειψη συγκέντρωσης αλλά και υπερκινητικότητα.
 
Χρόνος μπροστά στην οθόνη
 
Ο χρόνος που τα παιδιά επιτρέπεται να περνάνε μπροστά σε κάποια οθόνη εξαρτάται από την ηλικία των παιδιών, την ποιότητα του περιεχομένου και τον χρόνο που ο γονέας περνάει μαζί με το παιδί του για άλλες δραστηριότητες.
Δεν πρέπει να αφήνουμε από μικρό ένα παιδί μόνο του μπροστά στην τηλεόραση ή μπροστά στο computer. Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν ορισμένους κανόνες και οι γονείς να μένουν σταθεροί στις αποφάσεις τους σε σχέση με τον χρόνο που δίνουν στα παιδιά για να ασχοληθούν με αυτά τα μέσα. Η τηλεόραση και το διαδίκτυο είναι ίσως μια εύκολη λύση για μία μητέρα η οποία είναι κουρασμένη και θέλει λίγο χρόνο για χαλάρωση. Καλό είναι όσο μπορεί κανείς να «αναβάλει» την επαφή με αυτά τα μέσα μέχρι την ηλικία περίπου των 3 χρονών και να δώσει έμφαση σε άλλα ερεθίσματα.
 
Δεν ενδείκνυται η τιμωρία
 
Μην τιμωρείτε το παιδί στερώντας του πάντα την τηλεόραση, τον Η/Υ ή τα video games, έτσι τους δίνετε αξία.
Αυτό που πρέπει να έχουν πάντα υπόψη τους οι γονείς είναι ότι τα μέσα της τεχνολογίας είναι εργαλεία και αποτελούν πλέον μέρος της καθημερινότητας μας. Ο τρόπος με τον οποίο τα χρησιμοποιούμε, και αντίστοιχα ο τρόπος με τον οποίο τα εισάγουμε στη ζωή των παιδιών είναι αυτός που θα καθορίσει αν η χρήση τους θα έχει οφέλη ή αρνητικές συνέπειες. Αν απενοχοποιήσουμε αυτά τα εργαλεία, τότε αναγνωρίζουμε το μέρος της δικής μας ευθύνης και αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά την «απειλή» τους.
 
Η Στέλλα Σπανού και η Κλεοπάτρα Τσουχνικά (η οποία έκανε την επιμέλεια του κειμένου) εργάζονται στην Γραμμή στήριξης: Γραμμή «11525 Μαζί για το παιδί»

Η τεχνολογία στα χέρια των παιδιών

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Φράντς Κάφκα
Η Σκέψη της ημέρας
9:10 Φράντς Κάφκα