Εξετάσεις: 5 τρόποι να διώξεις το άγχος

20 Μαΐου 2015

Εξετάσεις... Λίγο πριν πετάξεις τα βιβλία και τρέξεις στις παραλίες δυστυχώς πρέπει να το περάσεις και αυτό. Είτε είσαι από τους μαθητές που πέρασαν όλη τη χρονιά πάνω από ένα βιβλίο (ή και περισσότερα), είτε από εκείνους που το διάβασμα δεν είναι και το καλύτερό τους καλείσαι τώρα να γράψεις ό,τι διάβασες ή ό,τι τέλος πάντων προσπάθησες να διαβάσεις.

Από την επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα 

Οι εξετάσεις είναι για τον μαθητή μια δύσκολη εμπειρία. Πόσο μάλιστα όταν πρόκειται για Πανελλήνιες. Μια εμπειρία που συνοδεύεται από άγχος, νευρικότητα, αϋπνίες, αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες κλπ. Πρόκειται όμως για μία διαδικασία που αναγκαστικά πρέπει να περάσει ένας μαθητής για να αποφοιτήσει. Συνεπώς, θα πρέπει να προσπαθήσει να το βιώσει όσον το δυνατόν πιο ανώδυνα γίνεται. Γίνεται να συμβεί όμως κάτι τέτοιο;

Και όμως. Ακολουθώντας τα παρακάτω tips μπορείς να νοιώσεις λίγο καλύτερα και να πας στις εξετάσεις με μεγαλύτερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση και λιγότερο άγχος το οποίο το μόνο που προσφέρει είναι μη καθαρή σκέψη, βεβιασμένες απαντήσεις και τα μη επιθυμητά αποτελέσματα.

  1. Βάλε στόχους: η ύπαρξη στόχων για το τι πρόγραμμα μελέτης θα ακολουθήσεις πριν τις εξετάσεις και πώς θα καταφέρεις να μείνεις πιστός σε αυτό είναι πολύ σημαντικό κομμάτι. Γράψε σε ένα κομμάτι χαρτί το στόχο σου για κάθε μέρα πχ. Δευτέρα: Θα διαβάσω 2 κεφάλαια Ιστορίας ή Θα αφιερώσω χ ώρες διαβάσματος. Επιπλέον, επιβράβευε τον εαυτό σου όταν καταφέρνεις να πετύχεις το στόχο που έθεσες πχ. Επιβράβευση: 2 ώρες διάλλειμα για καφέ με φίλους. Προσπάθησε να αποφύγεις επιβράβευση του τύπου "ολονύχτιο clubbing στο Villa" (αν και πολύ καλή ιδέα προτίμησε το για το τέλος των εξετάσεων). Τοιχοκόλλησε το πρόγραμμά σου σε σημείο που θα βλέπεις κάθε μέρα ώστε να είναι εύκολο να ανατρέχεις σε αυτό ανά πάσα στιγμή. Έχει αποδειχτεί ερευνητικά ότι όταν θέτουμε συγκεκριμένους στόχους, οι οποίοι δεν είναι ούτε πολύ εύκολοι (πχ. 20' διάβασμα σήμερα), ούτε πολύ δύσκολοι (πχ. 15 ώρες διάβασμα σήμερα) και τους ακολουθούμε πιστά μπορούν να επιδράσουν θετικά στην ψυχολογία μας αλλά και στην απόδοσή μας.
  2. Σκέψου θετικά: με το να σκεφτόμαστε αρνητικά το μόνο που καταφέρνουμε είναι να απογοητευόμαστε, να αγχωνόμαστε και κάποιες φορές να τα παρατάμε ή να προσπαθούμε υπέρ του δέοντος με αποτέλεσμα να κουράζεται και το μυαλό και το σώμα και έτσι να μην αποδίδουμε όπως επιθυμούμε. Αντίθετα, όταν κάνουμε θετικές σκέψεις η διάθεση μας είναι επίσης θετική, είμαστε πιο συγκεντρωμένοι, πιο αποφασισμένοι, πιο ήρεμοι και έτσι μπορούμε να γράψουμε με πιο καθαρό μυαλό. Οπότε, όταν συνειδητοποιήσεις ότι κάνεις αρνητική σκέψη όπως για παράδειγμα δεν θα τα καταφέρω γιατί δεν είμαι καλή στα μαθηματικά, απλά πες στο εαυτό σου STOP και άλλαξε κατευθείαν αυτή την σκέψη με μια θετική όπως "παρόλο που τα μαθηματικά δεν είναι το δυνατό μου σημείο, είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρω γιατί είμαι άνθρωπος που όταν θέλω κάτι πολύ το πετυχαίνω".
  3. Πίστεψε στον εαυτό σου: η αυτοπεποίθηση είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα στον άνθρωπο. Μόνο αν πιστέψεις ότι μπορείς να τα καταφέρεις θα μπορέσεις να πετύχεις τους στόχους σου. Πριν ξεκινήσεις το διάβασμα μπορείς να πας μπροστά στον καθρέφτη σου (ή και όχι) και να πεις στον εαυτό σου ότι πιστεύεις σε σένα; ότι πιστεύεις πως μπορείς να τα καταφέρεις. Όχι, δεν είσαι "ψώνιο" αν κάνεις κάτι τέτοιο, εκτός πια και αν βγεις στη Πλατεία Συντάγματος και φωνάξεις ότι λυπάσαι όλους τους υπόλοιπους ανθρώπους που δεν έχουν έστω το 1/3 από τα χαρίσματά σου, αλλά φαντάζομαι πως δεν είχες στο νου σου να κάνεις κάτι τέτοιο. Αρκέσου λοιπόν σε μια θετική δήλωση για την πίστη σου σε σένα μπροστά στον καθρέφτη σου.
  4. Αναπνοές: το άγχος είναι από τους πιο επιβλαβείς παράγοντες στην επίδοση ενός μαθητή. Για αυτό προσπάθησε να παραμένεις χαλαρός. Όταν νοιώθεις ότι αγχώνεσαι απομακρύνσου λίγο από την πηγή του στρες (βιβλίο), κάθισε κάπου ήσυχα, κλείσε τα μάτια σου και προσπάθησε να επικεντρωθείς στις βαθιές αναπνοές που θα παίρνεις. Μέτρησε πόσες αναπνοές σε κάνουν να νοιώσεις πιο ήρεμος και όταν ξανά νοιώσεις άγχος επανέλαβε τη διαδικασία. Αν μάλιστα επαναλαμβάνεις την συγκεκριμένη άσκηση αναπνοών θα δεις με τον καιρό ότι ο αριθμός των αναπνοών που χρειάζεσαι για να χαλαρώσεις θα μειωθεί γεγονός πολύ καλό εφόσον σημαίνει ότι καταφέρνεις να ελέγξεις τα συναισθήματά σου πολύ πιο εύκολα.
  5. Διάβασε για σένα: είναι πολύ σημαντικό να μπαίνεις σε μια διαδικασία επειδή το θέλεις πραγματικά. Το ξέρω ότι είναι πολύ δύσκολο (αν όχι εξωπραγματικό) να θέλει ένας μαθητής να μπει στην διαδικασία των εξετάσεων. Σκέψου απλά ποιος είναι ο απώτερος στόχος των εξετάσεων, όπως για παράδειγμα η επιθυμία σου να περάσεις στη σχολή ιχθυοκαλλιέργειας. Δεν έχουν όλοι στόχο την ιατρική και τη νομική και κάθε στόχος είναι αποδεκτός. Κάνε το όμως για σένα. Πολλές φορές οι προσδοκίες ή οι επιθυμίες των σημαντικών άλλων, όπως των γονιών, επηρεάζουν τους στόχους μας και μας δημιουργούν έξτρα άγχος. Αν λοιπόν θέλεις να τα πας καλά στις Πανελλήνιες κάντο επειδή το θέλεις ΕΣΥ και όχι κάποιος άλλος.

Ακολουθώντας λοιπόν απλές στρατηγικές όπως οι παραπάνω, μπορείς να πας στην αίθουσα των εξετάσεων με ηρεμία, αυτοπεποίθηση και καθαρό μυαλό. Και ακόμα και αν οι αγαπητοί καθηγητές έχουν επιλέξει ένα δύσκολο θέμα μπορείς να διαχειριστείς καλύτερα την κατάσταση όταν έχεις μια πιο θετική στάση. Και επειδή "η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται", ξεκίνα την με ένα καλό πρωινό και ένα αισιόδοξο χαμόγελο (όχι, δεν χρειάζεται να το κάνεις και αυτό μπροστά στον καθρέφτη).

Καλή επιτυχία!

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ