Πανελλαδικές: Γιατί οι μαθητές φέτος παθαίνουν κρίση πανικού

21 Μαΐου 2015

Πρωτοφανής είναι  αριθμός των μαθητών που αναφέρουν πψς έπαθαν κρίση πανικού λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Τα περιστατικά που έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα  στη Λάρισα στην Καρδίτσα, Καλαμπάκα ανησύχησαν τους μαθητές αλλά και τους γονείς της περιοχής. Στο Βόλο σύμφωνα με τον τοπικό τύπο μια 17χρονη κοπέλα μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με κρίση πανικού όπως και ένας νεαρός επίσης. Και οι δυο είναι καλά στην υγεία τους ενώ θα συμμετάσχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις.

Τι είναι όμως η κρίση πανικού και πότε μπορεί να συμβεί; Όπως αναφέρει ο ψυχίατρος και συνεργάτης του boro.gr κύριος Γεώργιος Φλώρος:

-Πόσο πιθανό είναι να πάθει ένας μαθητής κρίση πανικού στις εξετάσεις;
Κρίση πανικού στις εξετάσεις δεν είναι πολύ συχνή. Αυτό που συμβαίνει συχνά είναι τα παιδιά λόγω του άγχους να μην καταφέρνουν να πάνε να δώσουν εξετάσεις ή είναι πολύ κοντα στα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού και έντονου άγχους και δεν αποδίδουν καθόλου καθόλη τη διάρκεια των εξετάσεων. Δεν μπορούν να συγκεντρωθούν καθόλου λόγω του άγχους και μοιραία δεν καταφέρνουν να γράψουν καλά.

-Τι είναι η κρίση πανικού;
Είναι το σημείο που το άγχος ξεφεύγει από τα όρια μας κυριεύει και χάνουμε κατά μια έννοια την επαφή με το περιβάλλον κλειδωνόμαστε σε έναν κόσμο που κυριαρχεί ο φόβος και ο τρόμος. Υπάρχουν πολύ έντονα σωματικά συμπτώματα όπως η αίσθηση ότι δε μας φτάνει ο αέρας να αναπνεύσουμε, ότι πνιγόμαστε, ότι η καρδιά μας πάει να σπάσει, χτυπάει γρήγορα και πολύ έντονα, πολύ έντονα σωματικά συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν όπως ζαλάδα ακόμα και λιποθυμία αλλά πιο σπάνια. Εκείνη την ώρα το άτομο αισθάνεται πραγματικά ότι μπορεί ακόμα και να πεθάνει!

-Πώς μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μαθητής ένα τέτοιο περιστατικό;
Συνήθως υπάρχουν κάποια πρόδρομα σημάδια άγχους στη συμπεριφορά του μαθητή που πρέπει να προσέχουμε και να δίνουμε σημασία στην ψυχολογιή υποστήριξη του παιδιού. Αν εμφανιστούν τόσο έντονα συμπτώματα όπως λόγου χάρη το ότι δεν μας φτάνει ο αέρας -ο υπεραερισμός όπως λέμε, το να παίρνουμε πολύ γρήγορες αναπνοές - μπορεί να βοηθήσει το να έχουμε μαζί μια χάρτινη σακουλίτσα και να αναπνεύσει για λίγα λεπτά μέσα από τη χάρτινη σακούλα. Αυτή είναι μια τεχνική που μπορεί να βοηθήσει στη χαλάρωση. Κάτι που επίσης μπορεί να βοηθήσει είναι η απόσπαση της προσοχής λίγο πριν τις εξετάσεις. Τι μπορεί να είναι αυτό; Μια κουβέντα χαλαρή με κάποιον συμμαθητή πριν την εξέταση, ένα τηλέφωνο με έναν γνωστό ή φίλο.

-Οι γονείς πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στην περίοδο των εξετάσεων;
Βοηθά πολύ οι γονείς να μην είναι πιεστικοί αλλά να προσπαθούν να περάσουν στο παιδί την εικόνα ότι είναι μια μέρα κανονική όπως όλες οι άλλες που κάποιος ξυπνάει, έχει μια υποχρέωση να κάνει και τίποτε παραπάνω. Οι πολλές συμβουλές του τύπου, να προσέχεις, να διαβάσεις αυτό εκείνο, να μη ξεχάσεις αυτό δεν είναι πολύ αποτελεσματικές δεδομένου ότι ο μαθητής έχει κάνει την "προπόνηση" που χρειαζόταν όλη τη χρονιά, ότι ήταν να έχει διαβάσει ένα παιδί το έχει διαβάσει και έχει δώσει πολλές φορές εξετάσεις στη ζωή του και ξέρει στην ουσία πώς να χειρίζεται αυτές τις καταστάσεις και τι πρέπει να κάνει. Πρέπει να δείχνουμε και ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά και να δίνουμε την αίσθηση ότι είναι μια φυσιολογική καθημερινή μέρα. Το να μεγαλοποιούμε τις καταστάσεις με συναισθηματικές κορυφώσεις σίγουρα δε βοηθά. Επίσης οι γονείς πρέπει να έχουν τα αυτιά τους ανοιχτά. Αν το παιδί εκφράζει έντονη αγωνία να μη λέμε " εντάξει, εξετάσεις δίνει και τα άλλα παιδιά άγχος έχουν". Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και γενικά οι συγκρίσεις δεν κάνουν καλό.

-Και πώς μπορούμε πράγματι να διαπιστώσουμε ότι κάποιος έχει πάθει κρίση πανικού;
Για έναν ειδικό είναι πιο εύκολο, το καταλαβαίνεις από τη σύχγυση που νιώθει το άτομο. Όταν τελειώσει η κρίση πανικού είναι πραγματικά σαν να έτρεχε για τη ζωή του... Δεν είναι κάτι για το οποίο εύκολα κανείς μπορεί να προσποιηθεί.

 

Επιμέλεια Κολέτσος Γιώργος 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ