Παχουλά παιδιά: Συμβουλές για τους γονείς

21 Μαΐου 2015

Οι περισσότεροι γονείς δυσκολεύονται αφάνταστα να πείσουν τα παιδιά τους να φάνε, υπάρχουν όμως και κάποιοι που αντιμετωπίζουν το αντίθετο πρόβλημα: το παιδί που τρώει σε σημείο να καταντήσει υπέρβαρο.

Από τον συγγραφέα και ψυχοθεραπευτήμ ειδικό σε ζητήματα αγωγής Παίδων Στάνλει Σαπίρο

Δεν μιλάμε για παιδιά με ορμονικά προβλήματα - αυτά πρέπει να επισκεφβούν γιατρό. Μιλάμε για παιδιά που δεν σταματούν να τρώνε.  Μπουκώνονται λιχουδιές, τρώνε στα ενδιάμεσα των γευμάτων και πέφτουν με τα μούτρα στο φαγητό στα πάρτι. Λες και δεν χορταίνουν ποτέ, με αποτέλεσμα τα γαριδάκια, τα πατατάκια και τα παγωτά να πέφτουν βροχή, ώσπου να επέμβουν οι γονείς για να τα σταματήσουν.

Το υπέρβαρο δε μπορεί να συμμετέχει κάποιες φορές σε δραστηριότητες όπως οι αθλητικές και πολύ συχνά το αποτέλεσμα είναι να κλειστεί στον εαυτό του και  να νιώθει άσχημα. Όσο παχαίνει, τόσο χάνει το ενδιαφέρον του για τη σωματική άσκηση. Ένας φαύλος κύκλος.

Αναρωτηθείτε: γιατί είναι χοντρό το παιδί μου; Μήπως ασκείται μεγάλη πίεση στο σπίτι, σχετικά με την εμφάνιση; Η έμφαση στην «αδυναμία», μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. Το παιδί που δεν θα είναι ποτέ από τη φύση του αδύνατο, μπορεί ν’ απελπιστεί ότι δεν θα φτάσει ποτέ τον ιδανικό στόχο και να επαναστατήσει, τρώγοντας περισσότερο. Αλλα παχύσαρκα παιδιά είναι παραχαϊδεμένα. Οι γονείς δεν θέλουν να πουν όχι και, δυστυχώς, ένας απελπιστικά μεγάλος αριθμός τροφών με καλή γεύση δεν κάνει καλό στην υγεία. Μερικά παιδιά συνηθίζουν να παίρνουν ό,τι θέλουν, όποτε το θέλουν.

Αν και πολλοί γονείς μίζερων παιδιών αστειεύονται λέγοντας ότι θα έδιναν και τη ζωή τους για να έχουν λαίμαργο παιδί, οι γονείς του λαίμαργου παιδιού δεν το βλέπουν καθόλου σαν αστείο.

Μην πιέζετε το παιδί να χάσει βάρος. Δώστε του να καταλάβει πως είναι δική του ευθύνη να τρέφεται σωστά.

Πρώτα πρώτα, συμβουλευτείτε γιατρό, ώστε:

• Να βεβαιωθείτε ότι το επιπλέον βάρος δεν έχει οργανική αιτία.

• Να σας βοηθήσει με κάποιο ασφαλές, πρακτικό πρόγραμμα διατροφής. Μην ξεχνάτε πως μια δίαιτα -ιδιαίτερα με τις κοπελίτσες-μπορεί να οδηγήσει σε άκρα.

-Αν είναι πάνω από οκτώ χρονών, μιλήστε του για τις τροφές και τη διατροφή. Παράδειγμα: Τι σημαίνει τροφή με χαμηλή περιεκτικότητα λίπους, και σε τι εξυπηρετεί; Δείτε μήπως έτσι μπορείτε κι εσείς να διδαχθείτε κάτι για την υγιεινή διατροφή.

-Στη συνέχεια, πρέπει να πείσετε το παιδί ν’ ακολουθήσει ένα ρεαλιστικό, μακροπρόθεσμο πρόγραμμα απώλειας βάρους πάντα με την καθοδήγηση ειδικού. Μην επιβάλλετε όμως δικτατορία και μην καταργήσετε όλες τις νοστιμιές - αφήστε το παιδί να φάει λίγη τούρτα στα γενέθλια και σε άλλες ειδικές περιστάσεις. Οι περιστασιακές «παρεκτροπές» είναι μέσα στην έννοια του ρεαλιστικού.

-Όπως γνωρίζει κάθε ενήλικος που επιχείρησε να χάσει βάρος, εκείνο που μετράει περισσότερο είναι το κίνητρο. Αν το παιδί δεν έχει από την αρχή κίνητρο να χάσει βάρος, απλώς δεν θα το χάσει. Πρέπει να καταλάβει ότι το σώμα είναι δικό του. Πρέπει να θέλει ν’ αδυνατίσει. Ειρωνεία, αλλά όσο περισσότερο το πειράζουν, τόσο χειρότερα νιώθει και τόσο χάνει το κίνητρο να φτιάξει το σώμα του.

-Αφού πείσετε το παιδί σας ν’ αναλάβει κάποιες ευθύνες, είναι ώρα ν’ αναλάβετε κι εσείς μερικές. Συνειδητοποιήστε ότι είστε το πρότυπο για τα παιδιά σας. Ρίξτε μια προσεκτική ματιά στη δική σας δίαιτα και στο περιεχόμενο των ντουλαπιών σας. Πετάξτε τα πατατάκια και καθαρίστε το ψυγείο από τις γκοφρέτες. Γεμίστε το με φρούτα και λαχανικά και πείτε στο παιδί σας να τρώει απ’ αυτά όσο θέλει.

 

-Αν έχετε χρόνο, μαγειρεύετε πιο συχνά και αποφύγετε τα προ-μαγειρεμένα προϊόντα που συνήθως έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος και ζάχαρη. Μπορείτε να ψήσετε τα δικά σας κουλουράκια ή τσουρέκια, χωρίς τα επιπρόσθετα παχυντικά.

 

- Καταλάβετε ότι δεν έχετε υποχρέωση να κάνετε συνεχώς το παιδί ευτυχισμένο. Στην πραγματικότητα, μακροπρόθεσμα, αν παίρνει πάντα ό,τι θέλει, δυστυχισμένο θα καταντήσει. Το χατίρι λειτουργεί μόνο στη δεδομένη στιγμή. Υπάρχουν όμως πάρα πολλά «ΟΧΙ» στη ζωή, κάτι που δύσκολα δέχονται οι κακομαθημένοι άνθρωποι. Θέλετε όντως να κάνετε χατίρι στο παιδί σας; Διδάξτε του την αυτοπειθαρχία.

 

- Πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν πως η σωματική άσκηση είναι εξίσου σημαντική με τον έλεγχο της προσλαμβανόμενης τροφής. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί με κάποιο πρόγραμμα φυσικής αγωγής, όπου θα συμμετέχει ολόκληρη η οικογένεια. Κάνετε περιπάτους ή τα απαίσια εκείνα «πους απς». Μην πάτε παντού με το αυτοκίνητο. Τραβήξτε την πρίζα της τηλεόρασης και πείτε στο παιδί να βγάλει βόλτα τον σκύλο ή να πάει για ψώνια με τα πόδια. Το κολύμπι είναι σπουδαία σωματική άσκηση για τα παχύσαρκα παιδιά. Παίξτε ρακέτα ή φρίσμπι στην παραλία, κάντε τη γυμναστική να μοιάζει με διασκέδαση.

-Μη σχολιάζετε υπερβολικά το βάρος του παιδιού. Και όταν το κάνετε, κάντε το με λόγια ενθαρρυντικά: «Μπράβο, προσέχεις τι τρως» ή «Κάνεις πολύ καλά που δεν τρως σοκολάτες». Αντιθέτως, παρατηρήσεις του τύπου «Είσαι ακόμα χοντρή» ή «Πρέπει να προσπαθήσεις περισσότερο», θα κάνει το παιδί να νιώσει άσχημα και θα το στείλει να βρει παρηγοριά στο φαγητό.


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ