Κρίση πανικού: Το 95% των ανθρώπων το παθαίνει όταν...

25 Μαΐου 2015
Aλεξάνδρα, αναγνώστρια του boro.gr ρωτά

Αναγνώστριά μας ρωτά: 

Γεια σας τον τελευταίο καιρό παρατηρώ ότι έχω μόνιμο άγχος. Δεν περνάει μέρα που να μην σκεφτώ ότι πρέπει να προσέχω μην πάθω τίποτα που να μην είμαι στην τσίτα. Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι νιώθω ευτυχισμένη απλά δε μπορώ να το ζήσω φοβάμαι μήπως κάτι συμβεί. Η αλήθεια είναι μετά από μία σχέση που είχα είδα τον εαυτό μου να αλλάζει. Το άτομο με το οποίο ήμουν είχε σοβαρά θέματα με τον εαυτό του και τη ζωή Θέλοντας να βοηθήσω ως συνάνθρωπος πάνω από όλα μπήκα σε ένα περίεργο τρυπάκι 3, 5 μήνες αφότου χωρίσαμε εμφανίστηκε πάλι και εγώ βίωσα την πρώτη μου κρίση πανικού. Μέχρι τότε δεν είχα καν ακούσει γι' αυτή. Σε συνδυασμό με το ότι τέλειωνα την σχολή και έψαχνα μανιωδώς δουλειά είδα τον εαυτό μου να αλλάζει να γίνεται κάπως κλειστός ευερέθιστος και να παθαίνει κρίσεις πανικού. Άρχισα να μη μου αρέσω και πολύ Να μη μου μοιάζω. Σιγά σιγά έχω βρει το δρόμο μου και μπορώ να πω ότι όλα πάνε καλύτερα εκτός από το γεγονός ότι αρκεί μια άσχημη σκέψη ή λέξη θάνατος, εγκεφαλικό, άγχος για να αγχωθώ. Και μαντέψτε. Όταν αγχώνομαι ανησυχώ για την υγεία μου ή μην τυχόν χαλάσει η εξωτερική μου εμφάνιση που ανησυχώ κι άλλο. Αν καταλαβαίνετε έστω και λίγο παρακαλώ ακούωμια συμβουλή σας. 

Απαντά η Τιτίκα Μητσοπούλου, Ψυχολόγος,
Msc Κοινωνικής Ψυχιατρικής-Παιδοψυχιατρικής,
Υποψήφια Δρ. Ιατρικής, Παν/μιο Ιωαννίνων
Στοιχεία Επικοινωνίας: ΘΕ.ΣΥ: www.thesy.gr

Τιτίκα Μητσοπούλου

Αγαπητή Κυρία,
αλλαγές είτε ευχάριστες είτε δυσάρεστες στην πορεία της ζωής μας μπορούν να προκαλέσουν αυξημένο άγχος, που όταν κορυφωθεί να οδηγήσει σε κρίση πανικού.
Μελέτες υποδεικνύουν ότι το 95% περίπου των ανθρώπων θα βιώσουν τουλάχιστον 1 κρίση πανικού κατά την διάρκεια της ζωής τους και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών θα «αυτοθεραπευτούν» αν δεν αλλάξουν κάτι στην καθημερινότητά τους.
Παρόλα αυτά, επειδή η κρίση πανικού είναι ένα πολύ δυσάρεστο συμβάν, εξαιτίας των σωματικών συμπτωμάτων άγχους και των φοβογόνων σκέψεων που την συνοδεύουν, πολλοί άνθρωποι προκειμένου να προστατευτούν, μπαίνουν στην λογική της αποφυγής. Αποφεύγουν λοιπόν καταστάσεις, συζητήσεις, δραστηριότητες που πιστεύουν ότι μπορεί να τους προκαλέσουν μία επόμενη κρίση. Επιπλέον φοβούνται διαρκώς μήπως ξαναφοβηθούν (μήπως δηλαδή τους ξανασυμβεί μία κρίση πανικού) και για τον λόγο αυτό μπαίνουν σε φαύλους κύκλους, όπου μία σκέψη ή μία λέξη αρκεί, για να επιφέρει σωματικά συμπτώματα άγχους και να τροφοδοτήσει άλλες αρνητικές σκέψεις και φόβους, που με την σειρά τους αυξάνουν το άγχος και διαιωνίζουν το πρόβλημα. Ζώντας καθημερινά υπό το κράτος της απειλής μιας επόμενης κρίσης πανικού δυσκολεύονται να χαρούν και να ευχαριστηθούν την καθημερινότητά τους και αλλάζουν σημαντικά. Μπορεί για παράδειγμα να γίνουν ευερέθιστοι, να απογοητευτούν και να χάσουν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
Τα ευχάριστα νέα για εσάς είναι ότι όπως μου περιγράφετε έχετε αφήσει πίσω τις αντικειμενικά στρεσσογόνες καταστάσεις και «πάνε όλα καλύτερα στη ζωή σας», που σημαίνει ότι το παλεύετε και δεν έχετε παραιτηθεί. Παρακάτω σας δίνω επιπλέον χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους και των κρίσεων πανικού.
Αν δεν το έχετε ήδη κάνει κοιτάξτε τις ορμόνες του θυρεοειδούς με μία εξέταση αίματος, γιατί οι αυξημένες και αρρύθμιστες τιμές μπορεί από μόνες τους να εγείρουν σωματικά συμπτώματα άγχους.
Να θυμάστε ότι κανείς δεν έπαθε, (αφ εις στιγμής δεν υπήρχε κάποιο ιατρικό πρόβλημα), κάτι από αυτά που φοβάται κατά την διάρκεια των κρίσεων πανικού πχ. εγκεφαλικό, έμφραγμα. Επομένως, παρότι όταν έχετε άγχος τέτοιοι φόβοι θα περνάνε από το μυαλό σας, προσπαθήστε να μην συγκεντρώνεστε σε αυτούς και να μην τους αφήνετε να σας καθηλώνουν, που σημαίνει συνεχίστε να κάνετε ότι κάνατε εκείνη την στιγμή και να μην αλλάξετε τίποτα στη δραστηριότητά σας.
Μην αποφεύγετε μέρη ή καταστάσεις επειδή φοβάστε μήπως το ξαναπάθετε. Όταν το άγχος αυξάνει θέλει να περάσει κάποιος χρόνος για να μειωθεί και το σώμα να ηρεμήσει.
Ακόμα και αν δεν χαίρεστε όπως παλιά προσπαθήστε να κάνετε καθημερινά δυνητικά ευχάριστα πράγματα πχ. βόλτες με φίλους, κινηματογράφο, μπάνια.
Τέλος, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα ασκηθείτε για 30-45΄ λεπτά τη φορά. Αν βάλετε την φυσική άσκηση στο πρόγραμμά σας, θα διαπιστώσετε τα οφέλη ενός ήπιου φυσικού αγχολυτικού και αντικαταθλιπτικού σε βάθος χρόνου. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας και ξεκινήστε δυναμικά!
Αν παρόλα αυτά δυσκολευτείτε και το πρόβλημα παραμένει ή χειροτερεύει μην διστάσετε να ζητήσετε την βοήθεια ψυχολόγου.

Με εκτίμηση, Τιτίκα Μητσοπούλου

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ