Προσοχή στον συνδυασμό αντικαταθλιπτικών με παυσίπονα

15 Ιουλίου 2015

Η λήψη φαρμάκων για την κατάθλιψη μαζί με συνηθισμένα παυσίπονα μπορεί να αυξάνει τον κίνδυνο αιμορραγίας στον εγκέφαλο, προειδοποιεί η «Βρετανική Ιατρική Επιθεώρηση» (BMJ).

Η ανάλυση στοιχείων από τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους έδειξε πως όσοι έπαιρναν και τα δύο είδη φαρμάκων είχαν κατά 60% περισσότερες πιθανότητες να την εκδηλώσουν σε σύγκριση με όσους έπαιρναν μόνο αντικαταθλιπτικά.

Εκείνοι, δε, που ως φαίνεται κινδυνεύουν περισσότερο από αυτή την αλληλεπίδραση είναι οι άντρες.

Βρετανοί επιστήμονες λένε πως οι γιατροί θα πρέπει να ενημερωθούν για το πρόβλημα και να ρωτούν τους ασθενείς τους με κατάθλιψη εάν και τι είδους παυσίπονα παίρνουν, πριν τους χορηγήσουν αντικαταθλιπτικά.

Και αυτό, διότι ο συνδυασμός των μεν με τα δε είναι πάρα πολύ συνηθισμένος, αφού περισσότεροι από τους μισούς πάσχοντες από σοβαρή κατάθλιψη υποφέρουν από χρόνιους πόνους για τους οποίους παίρνουν παυσίπονα, τα οποία προμηθεύονται χωρίς ιατρική συνταγή.

Τη νέα μελέτη εκπόνησαν επιστήμονες από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ και το Ινστιτούτο Ασφαλείας Φαρμάκων & Διαχείρισης Κινδύνων της Κορέας, οι οποίοι εξέτασαν στοιχεία μίας πενταετίας από την εθνική βάση δεδομένων της χώρας τους.

Τα στοιχεία αφορούσαν 4.145.226 ανθρώπους και τις πρώτες 30 ημέρες από την έναρξη της λήψης αντικαταθλιπτικών, με ή χωρίς μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη (ΜΣΑΦ) αναλγητικά.

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν πάρα πολλά παυσίπονα, όπως το ακετυλοσαλικυλικό οξύ, η ιβουπροφαίνη, η δικλοφενάκη, η ινδομεθακίνη, η ναπροξένη, η νιμεσουλίδη, το μεφαιναμικό οξύ, οι κοξίμπες και πολλά άλλα.

Τα παυσίπονα αυτά λαμβάνονται για την καταπράυνση πολυάριθμων επώδυνων καταστάσεων, όπως η αρθρίτιδα, η οσφυαλγία, η ουρική αρθρίτιδα, ακόμα και ο πονόδοντος.

Οι ερευνητές περιόρισαν την έρευνά τους στους ασθενείς που έπαθαν ενδοκρανιακή αιμορραγία, δίχως να έχει προηγηθεί τραυματισμός.

Αν και ήδη είναι γνωστό ότι τα ΜΣΑΦ και μία οικογένεια αντικαταθλιπτικών που λέγονται εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRI) σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο αιμορραγίας στο πεπτικό, από μόνα τους κανένα από τα δύο δεν έχει βρεθεί να αυξάνει τον κίνδυνο αιμορραγίας στον εγκέφαλο.

Επιπλέον, η παρούσα μελέτη είναι η πρώτη που υποδηλώνει ότι αυτό το κάνει ο συνδυασμός των ΜΣΑΦ με οποιοδήποτε είδος αντικαταθλιπτικών και όχι μόνο με τα SSRI.

«Το πιο ανησυχητικό είναι ότι συνυπάρχουν πολύ συχνά οι παθήσεις που απαιτούν ΜΣΑΦ και αντικαταθλιπτικά, καθώς το 65% των ενηλίκων με μείζονα κατάθλιψη έχουν και χρόνιους πόνους», γράφουν σε άρθρο που συνοδεύει τη νέα μελέτη η δρ Τζιλ Μόρισον, καθηγήτρια Γενικής Ιατρικής & Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, και συνάδελφοί της από το Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ.

«Νομίζω ότι αυτή είναι μία σημαντική πληροφορία που πρέπει να δώσουμε σε όλους τους γιατρούς», δήλωσε η δρ Μόρισον. «Πρέπει επίσης να ενημερωθεί και ο κόσμος.

»Ο απόλυτος κίνδυνος είναι μικρός αλλά υπαρκτός, και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλοί ασθενείς παίρνουν μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη χωρίς να τους τα έχει συστήσει κάποιος γιατρός.

»Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι και για λίγο διάστημα να γίνεται η συνδυασμένη λήψη υπάρχει αυξημένος κίνδυνος, δεδομένου ότι η νέα μελέτη εστιάσθηκε στις πρώτες 30 μέρες από την έναρξη της αγωγής».

Οι ειδικοί περιμένουν τώρα τα μακροχρόνια ευρήματα από τη λήψη του συνδυασμού για να δουν αν ο αυξημένος κίνδυνος περιορίζεται στην έναρξη της συνδυασμένης αγωγής ή επιμένει στον χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση, συνιστούν στους ασθενείς να μην διακόψουν την αντικαταθλιπτική αγωγή τους, αλλά να συμβουλευτούν τον γιατρό τους εάν παίρνουν ταυτοχρόνως ΜΣΑΦ.



Πηγή : Web Only/tanea

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ