Μεσογειακή διατροφή: 4 ερωτήσεις για να δείτε εάν έχετε βρει το κλειδί της

22 Ιουλίου 2015

Σίγουρα δεν θα ήταν νέα είδηση εάν σας έλεγαν πως η τροφή έχει φαρμακευτικές ιδιότητες, ούτε πως πρέπει να τρώτε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε ημέρα. Από τις επιστημονικές μελέτες, στα αυτιά της μητέρας σας και τώρα στα πιάτα των παιδιών σας επικρατεί η πεποίθηση πως εάν γεμίσετε τη ζωή σας με λαχανικά και φρούτα έχετε έρθει ένα βήμα πιο κοντά στη μακροζωία.

Η Μεσογειακή διατροφή αποτελεί την επιτομή της καλής υγείας, βασιζόμενη κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης. Έχει πολλάκις συσχετιστεί με την προστασία της καρδιάς, την θωράκιση του εγκεφάλου και της μνήμης, το υγιές βάρος, ακόμη και την καλή διάθεση. Ήρθε όμως η ώρα να αναθεωρήσετε πως μένοντας πιστοί σε μία διατροφή που ξεχειλίζει από φρούτα και λαχανικά, όπως αυτή της Μεσογείου, έχετε ανακαλύψει το μυστικό της ευεξίας. Δίνοντας ειλικρινείς απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις θα κατανοήσετε το γιατί.

Πόσα φρούτα και λαχανικά τρώτε κάθε ημέρα;

  • Τι ισχύει: Οι 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα αποτελούν το χρυσό κανόνα σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Λάβετε υπόψη σας πως μία μερίδα φρούτων ισοδυναμεί με μία μικρή μπανάνα, 2 βερίκοκα, 15 κεράσια, 1 μεσαίο μήλο, 2 κουταλιές αποξηραμένα φρούτα, και αντίστοιχα 1 μερίδα λαχανικών αντιστοιχεί σε 2 φλιτζάνια μαρούλι, 1 μεσαία ντομάτα, 1 φλιτζάνι αγγούρι σε φέτες.
  • Τροφή για σκέψη: Τώρα αναλογιστείτε πόσες από τις 7 ημέρες της εβδομάδας καταφέρνετε να φτάσετε των στόχο των 5 μερίδων. Εάν η απάντηση είναι κάτω από 6 τότε σημαίνει πως η διατροφή σας είναι μακριά από το Μεσογειακό πρότυπο.

Πόσα χρώματα φρούτων και λαχανικών τρώτε ημερησίως;

  • Τι ισχύει: Μία γενική παραδοχή αναφέρει πως στη φύση τα φρούτα και τα λαχανικά έρχονται σε 5 διαφορετικά χρώματα. Άσπρο, πράσινο, κόκκινο, κίτρινο/ πορτοκαλί και μωβ. Το κάθε χρώμα οφείλεται σε μία συγκεκριμένη ομάδα συστατικών που ονομάζονται φυτοθρεπτικά. Την ίδια στιγμή τα φυτοθρεπτικά έχουν αναρίθμητα οφέλη στην υγεία προστατεύοντας ακόμη και το πιο απομακρυσμένο ανθρώπινο κύτταρο από την πρόωρη γήρανση και τον εκφυλισμό.
  • Τροφή για σκέψη: Σκεφτείτε πότε ήταν η τελευταία φορά που φάγατε άσπρο λαχανικό; Οι πιθανότητες να έχετε ξεχάσει την ημέρα εκείνη είναι πολλές, καθώς περίπου το 80% των ανθρώπων δεν καλύπτουν τις ανάγκες τους. Παρόμοια είναι τα νούμερα και για τα υπόλοιπα χρώματα, τα οποία εάν δεν λαμβάνουμε σε ημερήσια βάση χάνουμε ό,τι πολυτιμότερο έχουν να προσφέρουν.

Είναι τα φρούτα και τα λαχανικά που τρώτε ποιοτικά;

  • Τι ισχύει: Η ποιότητα των σημερινών φρούτων και των λαχανικών απέχει κατά πολύ από εκείνη των ζαρζαβατικών που καλλιεργούσαν στα μποστάνια τους οι μακροβιότεροι άνθρωποι στον κόσμο, δηλαδή οι κάτοικοι της Κρήτης τη δεκαετία του ’60. Οι σύγχρονοι τρόποι καλλιέργειας έχουν μειώσει δραματικά την περιεκτικότητα των φυτών σε θρεπτικά συστατικά. Το σπανάκι, που σήμερα θεωρείται υπερτροφή, έχει 7 φορές λιγότερα φυτοθρεπτικά σε σύγκριση με τα χόρτα που κατανάλωναν οι πρόγονοί μας.
  • Τροφή για σκέψη: Τα συμπεράσματα είναι αβίαστα και συγκλίνουν πως ακόμη και εάν τρώτε 5 μερίδες χρωματιστών φρούτων και λαχανικών την ημέρα, η ποιότητα της ντομάτας που αγοράζετε από τον μανάβη σε καμία περίπτωση δεν φτάνει τις προσδοκίες σας. Συνεπώς ναι μεν τα ζαρζαβατικά του μανάβη είναι απαραίτητα, δεν είναι όμως αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες σας.

Πως καταναλώνετε τα φρούτα και τα λαχανικά σας;

  • Τι ισχύει: Έστω πως οι μελιτζάνες από το βιολογικό μανάβικό ή το χωριό είναι οι πλουσιότερες σε θρεπτικά συστατικά. Η μελιτζάνα αυτή δε φτάνει ποτέ στο πιάτο στην αρχική της μορφή. Θα την ξεφλουδίσετε, θα την ψήσετε, θα τη βράσετε. Τα περισσότερα όμως φυτοθρεπτικά είτε κρύβονται στις φλούδες των φυτών, είτε είναι πολύ ευαίσθητα και χάνονται στο μαγείρεμα.
  • Τροφή για σκέψη: Κάθε φορά που ξεφλουδίζετε ένα μήλο, απαλλάσσεστε από τα φυτοφάρμακα, αλλά την ίδια στιγμή πετάτε τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Το ίδιο συμβαίνει όταν βράζετε το κουνουπίδι και τα φυτοθρεπτικά διαχέονται στο νερό. Σκεφτείτε λοιπόν μήπως αυτό που φτάνει τελικά στο πιάτο σας έχει χάσει σε μεγάλο βαθμό τη διατροφική του αξία, και μήπως πρέπει να βρείτε τρόπους για να συμπληρώσετε τη διατροφή σας χρησιμοποιώντας το νερό που έχουν βράσει τα λαχανικά για παράδειγμα.

Πέρα από τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία, τα φυτά περιέχουν μία πολύ ξεχωριστή ομάδα ουσιών που όπως είδαμε ονομάζονται φυτοθρεπτικά. Από την ομπρέλα των χρωματιστών φυτοθρεπτικών ξεχωρίζουν οι πολυφαινόλες, ουσίες που βρίσκουμε στα σταφύλια, στα μήλα, στα βερίκοκα, στα πορτοκάλια, στο τσάι, στο κρεμμύδι στο αγγούρι και σε άλλα φρούτα και λαχανικά. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα συνδυασμό που «ξεκλειδώνει» την υγεία του οργανισμού σε κάθε κύτταρο και που δεν αντέχουμε να μην έχουμε στη ζωή μας. Το κλειδί της Μεσογειακής πυραμίδας που ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας στερεί, έρχονται να μας προσφέρουν συμπληρώματα διατροφής με πολυφαινόλες που βασίζονται στην Μεσογειακή φόρμουλα της υγείας και της νεότητας.

Γράφει η Ήβη Παπαϊωνάννου, MS, RDN, Διαιτολόγος, Σύμβουλος Διατροφής Power Health

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace