Συνειδητότητα: Τι είναι και πώς βοηθά να γίνεις ευτυχισμένος

23 Ιουλίου 2015

 

Συνειδητότητα: Πώς βοηθά να είσαι ευτυχισμένος

Πώς γίνεται να ακούσετε τις αρνητικές σκέψεις σας και ύστερα απλώς να τις αφήσετε να φύγουν; Ξέρουμε ότι η διαδικασία δεν είναι εύκολη. Όσο λοιπόν το προσπαθείτε, υπάρχει κάτι που μπορείτε να κάνετε για να απαλύνετε τη ζημιά που προκαλούν οι αρνητικές σκέψεις.

Συνειδητότητα είναι η ενέργεια του να μένεις στη στιγμή, να είσαι παρών σε ό,τι σε περιβάλλει και να έχεις επίγνωση του εαυτού. Έχει να κάνει με την αναγνώριση πραγμά­των που είναι ταυτόχρονα θετικά και αρνητικά, με την αποδοχή και την απομάκρυνσή τους.

Μπορεί ως πρακτική να φαίνεται κάπως άβουλη, αλλά πρόκειται για ψυχολογική και συμπεριφορική φιλοσοφία των ανατολικών χωρών που βασίζεται σε εκατοντάδες χρόνια μελετών.

Η συνειδητότητα προτείνει να ενθαρρύνουμε τον εαυτό μας να δει τις σκέψεις ως σκέψεις και τα συναισθήματα μόνο ως συναισθήματα - είναι αυτό που είναι και δεν καθορίζουν ποιοι είμαστε. Αναγνωρίστε τα ως πρόσκαιρα ψυχικά γεγο­νότα που έρχονται και φεύγουν, κι όχι ως πλευρές του βαθύτερου είναι °ας (δηλαδή, ενδογενή μέρη της προσωπικότητάς σας) ή ως αντανακλάσεις μιας αντικειμενικής αλήθειας (είστε απλώς άχρηστοι και αυτό το γνωρίζουν όλοι). Η συνειδητότητα ελαχιστοποιεί τη ζημιά που προκά­νουν οι άσχημες σκέψεις αλλάζοντας τη μορφή της σχέσης σας με αυτές, αφορά το να πάρετε τον έλεγχο του νου σας αντί να αφήνετε το μυαλό σας να σας ελέγχει - να αναγνωρίσετε τη σκέψη, να έχετε επίγνωση αυτής, αλλά ύστερα να την αφήσετε να φύγει και να μην την αναμασάτε

Σύμφωνα με ένα άρθρο στο Frontiers in Human Neuroscience, έχει αποδειχτεί ότι με τη συνειδητότητα οι άνθρωποι ανακτούν τον έλεγχο εναντι της κατάθλιψης και των επιπέδων άγχους τους, και φαίνεται ακόμα ότι βοηθάει στις περιπτώσεις χρόνιου σωματικού άλγους. Προηγούμενες μελέτες έχουν καταδείξει ότι μπορεί να μειώσει την επανεμ­φάνιση της κατάθλιψης κατά 50%.

Πρόκειται για μια διαδικασία στοχασμού που παρομοιάζεται με το ό κάθεστε στην όχθη ενός ρυακιού. Καθώς ένα φύλλο ή ένα κλωναράκι επιπλέει, μπαίνει στη συνειδητή επίγνωση. Παρατηρείτε το φύλλο, to προσέχετε, κι ύστερα αυτό ακολουθεί το ρεύμα και το χάνετε από τα άτια σας. Στην περίπτωση που δεν το καταλάβατε, το φύλλο αντιπροσωπεύει τις σκέψεις σας - τις αναγνωρίζετε και ύστερα τις αφήνετε να βγουν χωρίς να προσπαθείτε να τις αλλάξετε, να απομακρυνθείτε από αυτές ή να τις κρίνετε. Πρόκειται για έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο σκέψης και ύπαρξης, και είναι ένας ιδιαίτερα αποτελεσματικός τρόπος α να αισθανθούμε πιο ευτυχισμένοι.

 

Αποκτήστε μεγαλύτερη συνειδητότητα

Ένας απλός και καθημερινός τρόπος για να εξασκήσετε τη συνειδητό- τα είναι ο εξής: να είστε παρόντες κάθε στιγμή.

 

Το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να έχετε απόλυτη επίγνωση.

οποιαδήποτε δουλειά κάνετε ή αναλαμβάνετε. Οποιαδήποτε. Μπορεί να τρώτε, να περπατάτε, να οδηγείτε ή να ντύνεστε. Κάνουμε τόσα πράγμα­τα στον αυτόματο πιλότο, που μπορεί να χαθούμε μέσα σε αυτό που κάνουμε. Πρέπει να αρχίσετε να αφιερώνεστε πλήρως σε ό,τι κάνετε και να χρησιμοποιείτε όλες σας τις αισθήσεις. Τι γεύση έχει, πώς μυρίζει, τι αίσθηση αφήνει, τι ακούτε και τι βλέπετε;

Αν χρειάζεστε βοήθεια για να απαγκιστρωθείτε από οποιαδήποτε εξωτερική παρεμβολή, δοκιμάστε την προσέγγιση της εσωτερικής ομι­λίας. Πείτε στον εαυτό σας (ας πούμε, για παράδειγμα, ότι κάνετε μπάνιο):

Εισπνέω.

Ξέρω ότι κάνω μπάνιο.

Εκπνέω.

Νιώθω το ζεστό νερό να πέφτει στο δέρμα μου.

Εισπνέω.

Νιώθω τη γεύση του νερού.

Εκπνέω.

Το ακούω να πέφτει γύρω μου.

Εισπνέω.

Βλέπω τα περιστρεφόμενα σχέδια του ατμού να ανεβαίνουν γύρω

από τα πόδια μου.

Εκπνέω.

Μυρίζω το άρωμα του σαμπουάν μου.

Αν το κάνετε αυτό, θα αποκτήσετε συνείδηση, σωματικά και ψυχικά, του τι συμβαίνει την κάθε στιγμή. Πρόκειται για μια αποτελεσματική τεχνική στην οποία όσο περισσότερο εξασκείστε τόσο λιγότερες αρνητικές σκέψεις κάνετε. 

 

Απόσπασμα από το μικρό Βιβλίο της Χαράς. Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Μεταίχμιο για την ευγενική παραχώρηση του υλικού. 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ