Πέταξε το μωρό από τον 5ο-Τι είναι η επιλόχειος κατάθλιψη που είχε;

31 Ιουλίου 2015
 
Ελεύθερη αφέθηκε η μητέρα που έριξε το λίγων ημερών βρέφος από τον πέμπτο όροφο της πολυκατοικίας στον ακάλυπτο στα Πατήσια. Μετά την τετράωρη απολογία της  στον ανακριτή η 35χρονη, η δίωξη που της ασκήθηκε ήταν για ανθρωποκτονία από πρόθεση αλλά όπως φαίνεται για την ποινική της μεταχείριση "μέτρησε" το ότι φέρεται να αντιμετωπίζει επιλόχεια κατάθλιψη.
 
 

.Σύμφωνα με την αστυνομία, πρόκειται για ένα αγοράκι 5 ημερών το οποίο έπεσε -κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες- στο κενό από τον 5ο όροφο όπου βρίσκεται το διαμέρισμα της οικογένειας. Το τραγικό συμβάν σημειώθηκε στις 02.20 τα ξημερώματα στο κτήριο επί της οδού Ζαχαρία Παπαντωνίου 55-57. Περίοικοι ανέφεραν στον τύπο ότι οι γονείς ήταν νιόπαντροι. 

Όπως είπαν οι ένοικοι της πολυκατοικίας σε δημοσιογράφους, η μητέρα είχε στολίσει το διαμέρισμα της, ώστε να υποδεχτεί το νέο μέλος της οικογένειας  και έδειχνε πολύ ευτυχισμένη με τον ερχομό του πρώτου παιδιού. Και όμως... Το άψυχο σωματάκι του μωρού βρήκε ένας από τους ενοίκους της πολυκατοικίας, όταν προσπάθησε να παρκάρει το όχημα του στη γειτονιά. Αμέσως ειδοποίησε την αστυνομία. 

Τι είναι η επιλόχειος κατάθλιψη και πότε μπορεί να χτυπήσει μια μητέρα; 

Γράφει η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια (greekpsychologypages.blogspot.gr) . 

H απόκτηση ενός παιδιού είναι η σημαντικότερη στιγμή στη ζωή μιας γυναίκας. Ωστόσο πολλές φορές το συναίσθημα της χαράς υποσκελίζεται από την έλλειψη διάθεσης, την ευρεθιστότητα και τις αρνητικές σκέψεις. Όλα αυτά ενδεχομένως να είναι συμπτώματα της επιλοχείου κατάθλιψης, μιας ασθένειας που χρήζει ιατρικής βοήθειας.

 

Είναι συνηθισμένες οι αλλαγές στη διάθεση και το συναίσθημα μετά τον τοκετό;

Μετά τη γέννηση του παιδιού τους, πολλές γυναίκες αναφέρουν ότι έχουν συνασισθηματικές μεταπτώσεις: τη μια στιγμή είναι χαρούμενες και την άλλη στιγμή βάζουν τα κλάματα χωρίς λόγο.

Μπορεί να νιώθουν θλίψη, να δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, να έχουν χάσει την όρεξή τους ή να μη μπορούν να κοιμηθούν καλά ακόμα κι όταν το μωρό κοιμάται. Αυτά τα συμπτώματα συνήθως εμφανίζονται τρεις με τέσσερις μέρες μετά τον τοκετό και μπορεί να συνεχίσουν για πολλές μέρες.

Tα συμπτώματα αυτά θεωρούνται φυσιολογικό μέρος της όλης διαδικασίας της μητρότητας και συνήθως εξαφανίζονται από μόνα τους μετά από 10 μέρες.

Δυστυχώς όμως, υπάρχουν κάποιες γυναίκες των οποίων τα συμπτώματα είναι πιο έντονα ή διαρκούν πολλές μέρες και σε αυτή την περίπτωση τα συμπτώματα ονομάζονται 'επιλόχειος κατάθλιψη' και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή.

Τι ακριβώς είναι η επιλόχειος κατάθλιψη;

Η επιλόχειος κατάθλιψη δεν είναι μια απλή ιδιοτροπία της νέας μητέρας, αλλά μια ασθένεια. Για την ίασή της χρειάζεται ψυχοθεραπεία, σύστημα υποστήριξης από τον οικογενειακό και κοινωνικό κύκλο της νέας μητέρας ή και φαρμακοθεραπεία με αντικαταθλιπτικά.

Συμπτώματα

  • Απώλεια ενδιαφερόντων ή χαράς της ζωής
  • Απώλεια όρεξης
  • Λιγότερη ενέργεια και διάθεση να κάνει πράγματα
  • Δυσκολία να κοιμηθεί ή να παραμείνει κοιμισμένη για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Περισσότερος ύπνος από το κανονικό
  • Αυξημένα  επεισόδια  κλάματος
  • Συναισθήματα ότι δεν αξίζει η ίδια, δεν υπάρχει ελπίδα, ενοχές
  • Ανήσυχη, εκνευρισμένη, με άγχος
  • Ανεξήγητη απώλεια ή αύξηση βάρους
  • Αίσθηση ότι δεν αξίζει να ζει
  • Σκέψεις να κάνει κακό στον εαυτό της
  • Σκέψεις να κάνει κακό στο μωρό της

Αν και πολλές γυναίκες παθαίνουν κατάθλιψη μετά τον τοκετό, μερικές δεν αισθάνονται τα συμπτώματα έντονα παρά εβδομάδες ή μήνες αργότερα. Η κατάθλιψη που συμβαίνει ακόμα και έξι μήνες μετά τη γέννηση του παιδιού θεωρείται επιλόχειος κατάθλιψη.

Ποιες γυναίκες παθαίνουν επιλόχειο κατάθλιψη;

Η επιλόχειος κατάθλιψη είναι πιο συνηθισμένη αν μια γυναίκα είχε κάποιο από τα παρακάτω:

  • Προηγούμενη επιλόχειο κατάθλιψη
  • Κατάθλιψη που δε συνδέεται με την εγκυμοσύνη
  • Δυνατά συμπτώματα του συνδρόμου της προεμμήνου ρύσης
  • Δυσκολίες στο γάμο
  • Λίγα άτομα στην οικογένεια ή τον κοινωνικό κύκλο στα οποία να μπορεί να βασιστεί και να μιλήσει
  • Στρεσσογόνα γεγονότα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή μετά τον τοκετό

Γιατί οι γυναίκες παθαίνουν επιλόχεια κατάθλιψη;

Η ακριβής αιτία στο ερώτημα αυτό δεν είναι ακόμα γνωστή. Τα επίπεδα των ορμονών της γυναίκας αλλάζουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης καθώς επίσης και αμέσως μετά τη γέννηση του παιδιού.

Είναι πολύ πιθανό ότι αυτές οι ορμονικέ αλλαγές παράγουν άλλες αλλαγές στη χημεία του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα να συμβάλουν στη δημιουργία της κατάθλιψης.

Το συναίσθημα της κατάθλιψης δε σημαίνει ότι η γυναίκα αυτή είναι κακός άνθρωπος, ότι έκανε κάτι λάθος ή ότι ήταν αδύναμη και το προκάλεσε η ίδια στον εαυτό της.

Πόσο καιρό διαρκεί η επιλόχειος κατάθλιψη;

Η διάρκειά της είναι δύσκολο να καθοριστεί, διότι εξαρτάται από γυναίκα σε γυναίκα. Πολλές γυναίκες αισθάνονται πολύ καλύτερα μέσα σε λίγες εβδομάδες, ενώ άλλες νιώθουν ότι δεν είναι ο εαυτός τους για πολλούς μήνες.

Οι γυναίκες που έχουν έντονα συμπτώματα κατάθλιψης ή που είχαν προηγούμενα καταθλιπτικά επεισόδια στο παρελθόν συνήθως χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επανέλθουν.

Με την κατάλληλη βοήθεια, όμως, μπορεί ν' αντιμετωπιστεί με επιτυχία η επιλόχειος κατάθλιψη. Η ψυχοθεραπεία και τα αντικαταθλιπτικά είναι οι ενδεδειγμένοι τρόποι εξειδικευμένης βοήθειας.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορεί να κάνει η γυναίκα και το οικογενειακό και φιλικό της περιβάλλον προκειμένου να τη βοηθήσουν να περάσει το δύσκολο αυτό στάδιο της κατάθλιψης.

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω τον εαυτό μου;

Αν γεννήσατε πρόσφατα και αισθάνεστε άσχημα, στεναχωρημένη, εκνευρισμένη, στρεσσαρισμένη, κουρασμένη ή έχετε κάποια από τα συμπτώματα που αναφέρονται πιο πάνω, μην ξεχνάτε ότι πολλές άλλες γυναίκες έχουν παρόμοια εμπειρία.

Δε 'χάνετε το μυαλό' σας, ούτε τρελαίνεστε, ούτε θα πρέπει να αισθάνεστε ότι τιμωρείστε για κάτι και ότι θα πρέπει να υποφέρετε. Αυτό που σας συμβαίνει δεν είναι ευχάριστο, όμως ξεπερνιέται.

Τα παρακάτω παραδείγματα είναι πράγματα που έκαναν άλλες νέες μητέρες για να ξεπεράσουν την επιλόχειο κατάθλιψη:

  • Συζητήστε με πρόσωπα που αγαπάτε κι εμπιστεύεστε και μοιραστείτε τα συναισθήματά σας μαζί τους.
  • Αναζητήστε βοήθεια για τις δουλειές του σπιτιού, τη φροντίδα του μωρού και τις άλλες δουλειές που πρέπει να γίνουν.
  • Αξιοποιείστε τον ελεύθερο χρόνο που θα δημιουργήσετε με αυτό τον τρόπο για να ξεκουραστείτε, να κάνετε πράγματα για τον εαυτό σας και να βρείτε την εσωτερική σας ισορροπία.
  • Επενδύστε στον εαυτό σας: δεν είναι εγωιστικό να κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν και σας ξεκουράζουν. Αντίθετα, σας βοηθάνε να 'γεμίσετε' τις μπαταρίες σας και να είστε σε καλύτερη θέση να προσφέρετε στο μωρό σας και την οικογένειά σας.

Ακόμα και 15-20 λεπτά τη μέρα που θα τα αφιερώσετε σε κάτι που σας ευχαριστεί, όπως το διάβασμα, η γυμναστική, ένα χαλαρωτικό μπάνιο με αφρόλουτρο ή μια περιποίηση προσώπου ή μανικιούρ/πεντικιούρ από αισθητικό είναι πράγματα που συμβάλλουν στο να νιώσετε πιο ευχάριστα.

  • Κρατήστε ημερολόγιο με τα συναισθήματα και τις σκέψεις σας, σαν έναν τρόπο να τα αποβάλλετε από το σύστημά σας. Επίσης, μην ξεχνάτε να σημειώνετε και κάτι όμορφο που συνέβη ή που κάνατε κάθε μέρα, όσο μικρό κι αν είναι.

Καθώς θα βλέπετε ακόμα και τις μικρές αλλαγές κάθε μέρα και θα κάνετε τη σύγκριση με τις προηγούμενες μέρες, θα αισθανθείτε ότι έχετε περισσότερο έλεγχο των πραγμάτων και θα νιώσετε καλύτερα.

Είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε καταβεβλημένη, γιατί η γέννηση ενός παιδιού φέρνει πολλές αλλαγές και ο ρόλος της μητέρας είναι νέος και ακόμα άγνωστος. Όταν δεν αισθάνεστε ότι είστε ο εαυτός σας, αυτές οι αλλαγές μπορεί να φαίνονται τεράστιες και δύσκολο να τις αντιμετωπίσετε.

Μην περιμένετε να γίνετε σούπερ μαμά. Να είστε ειλικρινής με το πόσα πράγματα μπορείτε να κάνετε, να γνωρίζετε και να σέβεστε τις δυνάμεις σας και να μην ξεχνάτε να ζητάτε βοήθεια.

AdTech Ad
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ