Μουσείο κάτω από το Μουσείο. Μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στη Σέριφο

<p style="text-align: justify;">Πώς (και γιατί) τα <em>Θραύσματα του Παρόντος</em> κείτονται κάτω από ένα Λαογραφικό Μουσείο, μουσείο που σκοπό έχει να φέρει στο προσκήνιο και να διατηρήσει το παρελθόν ;</p>
<p style="text-align: justify;">Μια αναπαράσταση του φανταστικού μελλοντικού «λαογραφικού μουσείου» στήθηκε στο υπόγειο του Λαογραφικού Μουσείου σε ένα νησί των Κυκλάδων (εν προκειμένω στη Σέριφο). Οι επιμελήτριες της έκθεσης <em>Θραύσματα του Παρόντος</em> Ευα Βασλαματζή και Δανάη Γιαννόγλου επέλεξαν νέους καλλιτέχνες για να μιλήσουν με τα έργα τους (εγκατάσταση, βίντεο, ρούχα και αντικείμενα, μουσική)  για τη σχέση παρελθόντος (πού χάθηκε) και παρόντος (πού αγωνίζεται να υπάρξει και να γίνει μέλλον). Ο διάλογος του «λαογραφικού» πού σώζει τα θραύσματα του παρελθόντος με το νέο του οποίου τα αποσπασμένα κομμάτια δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί θέτει σε κίνηση «μια ανάγκη επικοινωνίας με κάποιον ή κατι στο παρόν ή στο μέλλον», όπως τονίζουν στο κείμενο τους για την Εκθεση.</p>
<p style="text-align: justify;">Μπαίνοντας κανείς στό υπόγειο του Λαογραφικου Μουσείου αντικρύζει μια στολή πού θα φορούσε η πρωταγωνίστρια του υποτιθέμενου βιντεο παιγνιδιού «Πράσινος χαλαζίας/Green Quartz» πού μοιάζει με τοπικη φορεσιά αλλά με όλα τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του παρόντος και του μέλλοντος (έργο της Ολγας Ευαγγελίδου, με πολλά συμβολικά στοιχεία) και τα μικρά χάλκινα αντικείμενα του Βασίλη Παπαγεωργίου να δηλώνουν ότι μπορεί να ήσαν νομίσματα, πλέον κομμάτια χαλκού, άλλα στρογγυλά χωρίς καμιά  ένδειξη, άλλα σαν λυωμένα (όπως τα λυωμένα ρολόγια του Dali). Ο βέλγος καλλιτεχνης Bram van Meervelde, με παιγνιώδη διάθεση, κατασκευάζει πιάτα από αλουμίνιο σαν θραύσματα μιας κατακερματισμένης ταυτότητας , με σχέδια πού θυμίζουν μυθολογία και ιστορία του νησιού. Η ηλεκτρονική μουσική του J.B.Son ακούγεται μέσα από ένα κοίλο αποθηκευτικό χώρο του υπογείου, παραπέμποντας στους ήχους στις στοές των μεταλλείων, ενώ σε ένα διπλανό χώρο στο βίντεο της Κωνσταντίνας Παπαντωνάτου η καλλιτέχνης γυμνή η ίδια επινοεί το «Κουτσό» όπως ο πρωτόγονος αποτύπωσε τις πρώτες παραστάσεις στη σπηλιά του. Η ένταση του κορμιού στο Κουτσό δείχνει ότι το σώμα «παίζει» για να υπάρξει.</p>
<p style="text-align: justify;">Εκθετουν επίσης ο Πάνος Προφήτης, του οποίου οι μαγκούρες (πού έρχονται από το μυθολογικό και ιστορικό παρελθόν) μετασχηματίζονται σε κατι που θυμίζει σταυρό φαρμακείου από νέον και ο Κωνσταντινος Κωτσής, ο οποίος εγκαθιστά μια μακέτα γέφυρας φορτοεκφορτωσης μεταλλεύματος της Σερίφου, ένα ερείπιο – μνημείο της κατακερματισμένης ταυτότητας.</p>
<p style="text-align: justify;">Το μέλλον αργεί. Βρίσκεται στο υπόγειο ενός παρελθόντος πού θέλει να ζήσει ή και να κυριαρχήσει. Αλλά οι νέοι καλλιτέχνες της Έκθεσης το οραματίζονται χωρίς εξιδανικεύσεις μέσα από τα θραύσματα του παρόντος.</p>
<p style="text-align: justify;">Πρόδρομος Μπογιατζόγλου</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Θραύσματα του Παρόντος. Λαογραφικό Μουσείο Σερίφου. 14 έως 21 Αυγούστου 2015.</em></p>
<p style="text-align: justify;">   </p>

Σχετικά άρθρα