Δε θέλω να πάω σχολείο! Τα συμπτώματα της σχολικής άρνησης

15 Σεπτεμβρίου 2015

Σε παιδιά που φοιτούν στο Δημοτικό, η σχολική άρνηση μπορεί να οφείλεται σε μία συναισθηματική παλινδρόμηση. Με απλά λόγια σημαίνει ότι το παιδί ενώ πήγαινε στο σχολείο με ευχαρίστηση και ήταν ανεξάρτητο τώρα παρουσιάζει άγχος και ανησυχία. Αυτό συμβαίνει συνήθως σε περιπτώσεις όπου έχει συμβεί κάτι πολύ σοβαρό (διαζύγιο-ασθένεια συγγενικού προσώπου).

Παρακάτω, ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής μας αναφέρει τις πιο συχνές περιπτώσεις που μπορεί να οφείλεται η σχολική άρνηση ενός παιδιού:

• Η σχολική αποτυχία: Σε αυτή τη περίπτωση το παιδί βιώνει την μαθησιακή διαδικασία σαν μία δύσκολη κατάσταση. Οι συνεχείς αποτυχίες του να μελετήσει και να αποδώσει μαθησιακά του δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα, σχολική άρνηση και γενικότερα αρνητική στάση προς το σχολείο
• Σχολικός εκφοβισμός γνωστός και ως bulling
• Αγχώδης διαταραχή η οποία εμφανίζεται ως ένας παράλογος φόβος του παιδιού να πάει στο σχολείο. Το παιδί σε αυτή την περίπτωση αρνείται να πάει στο σχολείο χωρίς όμως να ξέρει τον λόγο. Ο μαθητής συχνά έχει έμμονες σκέψεις και ιδέες που αφορούν μη πραγματικές ανησυχίες, όπως ότι θα το εγκαταλείψουν οι γονείς του στο σχολείο και δεν θα πάνε να το πάρουν, ανησυχία ότι κακό θα συμβεί στο ίδιο ή και στη μητέρα του.

Συμπτώματα σχολικής άρνησης
Πολύ συχνά το παιδί παραπονιέται για σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, κοιλιακό άλγος, ζαλάδες και πόνο στο λαιμό. Τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται συνήθως το πρωί. Επίσης μπορεί να εμφανιστούν και διαταραχές ύπνου που συνοδεύονται με εφιάλτες, διακοπτόμενο ύπνο, παραμιλητά ύπνου κλπ. Όταν πλησιάζει η ώρα να πάει στο σχολείο έχει έντονο κλάμα, αδυναμία να συνεργαστεί και να ντυθεί, τα οποία μπορούν να κορυφωθούν με εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα και εμετό.

Για να βοηθήσουν οι γονείς ένα παιδί που παρουσιάζει σχολική άρνηση χρειάζεται:
• Να το ακούσουν με προσοχή και να το ενθαρρύνουν να μιλήσει για το φόβο του να πάει σχολείο
• Να αποφύγουν να γελάσουν ή να αστειευτούν μαζί του τη στιγμή που το παιδί θα περιγράφει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του σχετικά με αυτό που το φοβίζει
• Να συζητήσουν διάφορα γεγονότα/ καταστάσεις που συμβαίνουν στο σχολείο, τα οποία μπορεί να εντείνουν το φόβο του
• Να είναι ήρεμοι, διατηρώντας ένα σταθερό τόνο φωνής και μια στάση κατανόησης και στήριξης απέναντι του
• Να το ρωτήσουν για το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσε να του συμβεί στο σχολείο και με τη δική τους βοήθεια να βρουν τρόπους ώστε το παιδί να νιώσει ασφάλεια
• Να ενθαρρύνουν το παιδί να έχει περισσότερες επαφές με συνομηλίκους (να ενταχθεί σε αθλητικές ομάδες, να έχει εξωσχολικές δραστηριότητες, να έρχεται συχνά σε επαφή με άλλα παιδιά κ.α)

Συμβουλή Ειδικού/Τρόποι αντιμετώπισης
Η υποστήριξη και η ατομική θεραπεία του παιδιού από κάποιον Ειδικό με στόχο την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της θετικής αυτοεικόνας του θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της σχολικής άρνησης.
Παράλληλα, η συμβουλευτική εργασία με την οικογένεια και η συνεργασία, ψυχολόγου, εκπαιδευτικού, γονέων και μαθητή θα βοηθήσει επιπλέον στη κατανόηση της φύσης των δυσκολιών που δημιουργούν το άγχος στο παιδί και στη μείωση της έντασης των συμπτωμάτων.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ