Η διατροφική αξία του σκόρδου και της σκορδαλιάς

20 Σεπτεμβρίου 2015
Το σκόρδο και οι θεραπευτικές του ιδιότητες δεν είναι κάτι καινούριο, καθώς είναι από τα παλαιότερα φυτά που χρησιμοποιούνταν για φαρμακευτικούς λόγους.

Ιδιότητες του σκόρδου
Το σκόρδο περιέχει θειούχες ενώσεις με πιο γνωστή και σημαντική την αλλισίνη, η οποία του δίνει και τη χαρακτηριστική μυρωδιά. Είναι πλούσιο σε μαγγάνιο, σελήνιο και βιταμίνη C.

Είδη παρασκευασμάτων σκόρδου
Τα συμπληρώματα σκόρδου μπορούν να χωριστούν σε αιθέριο έλαιο σκόρδου, σκόνη σκόρδου καθώς και σε εκχύλισμα σκόρδου.

Που βοηθάει όμως το σκόρδο?
Σκόρδο και καρδιά
Είναι ένα φυτό που έχει πολλές ευεργετικές ιδιότητες για τον οργασμό και κυρίως για τη καρδιά. Πολλές μελέτες και έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το σκόρδο μπορεί να επιβραδύνει την αθηροσκλήρωση και να μειώσει την αρτηριακή πίεση γύρω στο 5 με 8%. Μάλιστα, σε μία έρευνα που κράτησε 4 χρόνια διαπιστώθηκε πως άτομα που έπαιρναν 900 mg σκόνης σκόρδου καθημερινά επιβράδυναν την εξέλιξη της αθηροσκλήρωσης. Το σκόρδο επίσης φαίνεται να λειτουργεί και ως διαλυτικό του αίματος, το οποίο φαίνεται πως βοηθάει στη πρόληψη καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Σκόρδο κατά του καρκίνου
Αλλά τα θετικά του σκόρδου δεν σταματούν εκεί. Αρκετές πληθυσμιακές μελέτες καταλήγουν στο ότι υπάρχει κάποια σύνδεση μεταξύ της αυξημένης πρόσληψης σκόρδου και της μείωσης διαφόρων μορφών καρκίνου. Σε μία πρόσφατη μελέτη που έγινε και στην οποία πήραν μέρος 21 άτομα με καρκίνωμα βασικών κυττάρων, έδειξε ότι η εφαρμογή εκχυλίσματος σκόρδου για ένα μήνα είχε θετικά αποτελέσματα. Τα καρκινώματα σε 17 από τους ασθενείς μειώθηκαν σημαντικά, σε έναν ασθενή δεν υπήρξε διαφορά και σε 3 μόνο ασθενείς αυξήθηκαν.

Άλλες ευεργετικές ιδιότητες
Μελέτες έχουν δείξει ότι συμβάλλει και στη μείωση της χοληστερόλης. Επίσης λόγω της αντιμικροβιακής του δράσης προστατεύει το στομάχι από τα έλκη. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες διάφορα σκευάσματα που έχουν ως βάση το σκόρδο δημιουργούν γαστροπροστασία απέναντι στα γαστρικά έλκη.

Το σκόρδο επίσης συμβάλλει και στη καλή λειτουργεία του ανοσοποιητικού συστήματος. Σύμφωνα με μελέτες η χρήση συμπληρωμάτων σκόρδου δρα ευεργετικά στην καταπολέμηση του κοινού κρυολογήματος.

Σκορδαλιά
Ένα νόστιμο και υγιεινό παράγωγο του σκόρδου είναι η γνωστή σε όλους μας σκορδαλιά, πιάτο που υπήρχε από την αρχαιότητα και συνεχίζει να υπάρχει με διάφορες παραλλαγές στις περισσότερες μεσογειακές χώρες.

Η σκορδαλιά αποτελεί ιδανικό συνοδευτικό του μπακαλιάρου, πιάτου που έχει τη τιμητική του την 25η Μαρτίου.

Πλούσια σε θρεπτική αξία καθώς συνδυάζει τις ευεργετικές ιδιότητες του σκόρδου, της πατάτας και σε κάποιες συνταγές του καρυδιού. Θα πρέπει βέβαια να καταναλώνεται με μέτρο λόγω της υψηλής ενεργεικής της αξίας.

Βλέπουμε λοιπόν ότι η σκορδαλιά αποτελεί ένα θρεπτικό ντιπ που δεν είναι ανάγκη να περιμένουμε την εθνική μας γιορτή για να γευτούμε.


Γράφει η Μανωλάκου Ανθή, Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ