Η υγιεινή διατροφή σύμμαχος στην πρόληψη εμφάνισης του καρκίνου

23 Οκτωβρίου 2015

Η προσπάθεια ανεύρεσης τρόπων μείωσης του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου κατά της διάρκεια ζωής ενός ατόμου, η οποία θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, έλαβε σάρκα και οστά με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα ενάντια στον Καρκίνο (EuropeanCodeAgainstCancer), που αποτελείται από 12 «εντολές»-τρόπους για να μειωθεί δραστικά η πιθανότητα εμφάνισης κάποιας κακοήθειας.

Γράφει ο Μιχάλης Γαλανόπουλος
Ειδικευόμενος Γαστρεντερολογίας-Ηπατολογίας, ΓΝΑ Ευαγγελισμός

 

Μία από αυτές τις εντολές αφορά την υγιεινή διατροφή, η οποία έχει υπολογιστεί (στον ευρωπαϊκό πληθυσμό) ότι μειώνει κατά 18% τον καρκίνο συγκριτικά με τα άτομα που δεν την ακολούθουν και δεν προσέχουν το βάρος σωματός τους. Επομένως, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι πιο βασικοί παράγοντες που σχετίζονται με τη διατροφή και «προλαμβάνουν» την «ανίατη νόσο» είναι:

  • Το φυσιολογικό σωματικό βάρος με ένα BMI μεταξύ 18,5 έως 24,9 Kg/m2
  • Η αποφυγή ζαχαρούχων και αλκοολούχων ποτών και τροφών τύπου «fastfoods»
  • Η μέτρια σωματική άσκηση (τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα)
  • Ο θηλασμός για τις γυναίκες
  • Η δίαιτα βασισμένη σε φυτικά προϊόντα
  • Ο περιορισμός λήψης κόκκινου ή κατεργασμένου κρέατος

Τί είναι υγιεινή διατροφή;
Όσον αφορά την υγιεινή διατροφή, αυτή συνίσταται από τη σωστή ποσότητα και ποικιλία διαφορετικών τροφών που παρέχουν όλες αυτές τις θερμίδες και τα μικροστοιχεία που είναι σημαντικά για το σώμα μας. Ο σκοπός βέβαια δεν είναι άλλος από το να υπάρχει μια φυσιολογική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία και εφηβεία, να διατηρηθεί η ομοιοστασία του οργανισμού στην ενήλικο ζωή και να φτάσουμε στην ηλίκια του γήρατος με όσον το δυνατόν λιγότερες ασθένειες και προβλήματα. Πιο συγκεκριμένα, η «αντικαρκινή διατροφή» ως βασικούς άξονες έχει:

  1. Τα προϊόντα πλούσια σε φυτικές ίνες όπως λαχανικά (κουνουπίδι, καρότα, κολοκυθάκια, μελιτζάνες, ντομάτες), φρούτα, όσπρια (φασόλια, φακές και μπιζέλια) και ολικής άλεσης προϊόντα (όπως ολικής άλεσης μακαρόνια, ψωμί και καφέ ρύζι).
  2. Το άπαχο κρέας
  3. Τα πουλερικά και τα ψάρια
  4. Τα προϊόντα χαμήλων λιπαρών
  5. Τα φυτικά έλαια, όπως το ελαιόλαδο (πλούσιο σε μονο-ακόρεστα λιπαρά οξέα), το ηλιέλαιο, αραβοσιτέλαιο καικραμβέλαιο (πλούσια σε πολυ-ακόρεστα λιπαρά οξέα)
  6. Τους ξηρούς καρπούς, όπως καρύδια, φυστίκια, φουντούκια, αμύγδαλα και σπόροι κολοκύθας
  7. Την αποφυγή:

-      - Αλατιού ή παστών τροφών. Συνιστάται η ενασχόληση με το μαγείρεμα, ώστε να γνωρίζουμε κάθε στιγμή πόσο αλάτι χρησιμοποιούμαι. Ως οδηγό καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι θα πρέπει να καταναλώνουμε γενικά το πολύ μέχρι 5-6 γρ. αλάτι καθημερινώς, ώστε να παρέχουμε μία ασπίδα προστασίας από τον καρκίνο στομάχου, την αρτηριακή υπέρταση, τα εγκεφαλικά επεισόδια και την καρδιαγγειακή νόσο.

-      - Κόκκινου κρέατος, δηλαδή μοσχάρι, αρνί και χοιρινό, προσφέροντας έτσι προστασία από τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Συνιστάται η λήψη όχι πάνω από 500 γρ. την εβδομάδα μαγειρεμένου κόκκινου κρέατος

-      - Επεξεργασμένου κρέατος, αυτού δηλαδή που διατηρείται με αλάτισμα, κάπνισμα ή προσθήκη χημικών συντηρητικών. Κάποια παραδείγματα είναι το σαλάμι, το μπεϊκον και τα λουκάνικα.

-      - Σακχαρούχων ποτών, όπως χυμοί φρούτων και ανθρακούχα ποτά. Συνιστάται η λήψη νερού ή καφέ (λιγότερο από 4 κούπες την ημέρα).

-      - Θερμιδογόνων τροφών, πλούσιων σε λιπαρά (>20γρ. λίπους σε 100 γρ. λαμβανόμενης τροφής) και ζάχαρη (15 γρ. σε 100 γρ. λαμβανόμενης τροφής)

-      - Αλκοόλ

-Επεξεργασμένων γενικά τροφών (fastfoods), όπως burgers, τηγανητές πατάτες, milkshakes κ.λπ.

Προσοχή στην ποσότητα!
Όσο καλή, όμως, κι αν είναι η διαιτά μας, το πιο σημαντικό είναι η σωστή ποσότητα που θα πρέπει να καταναλώνουμε, επαληθεύοντας την με τη συχνή μέτρηση του σωματικού μας βάρους. Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα που να υποστηρίζουν ότι οι υπερτροφές (superfoods) καθώς και συμπληρώματα διατροφής τα οποία περιέχουν ουσιές όπως σελήνιο, λυκοπένιο και βιταμίνη D, μείωνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου ή άλλων σοβαρών ασθενειών. Σε αντίθεση με τα παραπάνω, η σωστή διατροφή δεν φαίνεται να σχετίζεται με καλύτερη πρόγνωση σε άτομα πάσχοντα ήδη από κάποιας μορφής καρκίνο. Μία εξαίρεση ίσως φαίνεται να υφίσταται στον καρκίνο του μαστού, όπου το φυσιολογικό βάρος σώματος και η καλή φυσική κατάσταση σχετίζεται με βελτίωση ποιότητας ζωής και αυξημένη επιβίωση.

Συμπερασματικά, είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας ότι η καλή διατροφή, σε συνδυασμό με τη σωματική δραστηριότητα και το φυσιολογικό σωματικό βάρος, δεν προστατεύει μόνο απο την εμφάνιση του καρκίνου αλλά βοηθά και στη φυσιολογική και συγκροτημένη ανάπτυξη της ψυχοσύνθεση ενός ατόμου επι μακρόν. Όπως άλλωστε έλεγε και ο Δημόκριτος, από τα Άβδηρα της Θράκης (460-370 π/Χ): «Όσοι επιζητούν τις γαστριμαργικές ηδονές ξεπερνώντας το σωστό στα φαγητά, τα ποτά ή τα αφροδίσια, σε όλους τούτους οι ηδονές είναι μικρές και σύντομες».

Ελληνικό Ιδρυμα Γαστρετερολογιας και Διατροφής

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γενική απεργία ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ
Τα νέα της ημέρας
15:09 Γενική απεργία ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ