Καφές με γάλα… σωστό ή λάθος;

30 Οκτωβρίου 2015

Δυστυχώς ή ευτυχώς ζούμε όλοι στην εποχή της υπερπληροφόρησης αλλά και… παραπληροφόρησης. Από αυτή την κατάσταση δεν απουσιάζουν τομείς της διατροφής, καθώς το τι τρώμε, πώς το τρώμε και τι αυτό μπορεί να κάνει στον οργανισμό μας είναι θέματα που απασχολούν όλους μας καθημερινά.

Εκτενείς συζητήσεις γίνονται για την επίδραση του καφέ και συγκεκριμένα της καφεΐνης στην απορρόφηση του ασβεστίου και συνεπακόλουθα στην οστική υγεία αλλά και σε άλλους τομείς της υγείας όταν πίνουμε τον καφέ με γάλα. Ας δούμε, όμως, τι δείχνει η επιστημονική βιβλιογραφία καθώς αυτή είναι η πιο έγκυρη πηγή πληροφόρησης…

Πληθώρα επιστημονικών μελετών δεν έχουν καταφέρει να επιβεβαιώσουν ότι το γάλα που βάζουν πολλοί άνθρωποι στον καφέ τους γιατί τους αρέσει γευστικά μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απορρόφηση του ασβεστίου, την οστική μάζα των ατόμων αλλά και τον κίνδυνο εμφάνισης καταγμάτων στο ισχίο. Αρκετές πρόσφατες μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι:

α) αρνητικά αποτελέσματα στην οστική μάζα από την υπερ-κατανάλωση καφέ με γάλα μπορεί να προκύψουν μόνο σε άτομα που δεν καλύπτουν τις συστάσεις τους σε ασβέστιο καθημερινά.

β) μειωμένη απορρόφηση του ασβεστίου φάνηκε σε άτομα που υπερκαταναλώνουν καφέ, δηλαδή πάνω από 9 φλιτζάνια/κούπες την ημέρα.

γ)η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ και του κινδύνου εμφάνισης κατάγματος του ισχίου που φάνηκε σε γυναίκες που βρίσκονται ήδη στην εμμηνόπαυση, οφείλεται στο γεγονός ότι η εμμηνόπαυση είναι ήδη από μόνη της παράγοντας κινδύνου για εμφάνιση καταγμάτων και επιπλέον όταν κάποιος καταναλώνει μεγάλη ποσότητα καφέ καθημερινά (> 4 φλιτζάνια/κούπες), είναι πιθανό ότι δεν καταναλώνει γάλα το οποίο είναι πλούσια πηγή ασβεστίου.

Άρα δεν ευθύνεται ο καφές αυτός καθαυτός αλλά η χαμηλή πρόσληψη ασβεστίου συνολικά.

Ποιο είναι το μήνυμα που προκύπτει; Δεν πρέπει να βασιζόμαστε σε μια μοναδική πηγή ασβεστίου. Η μέτρια κατανάλωση καφέ (2-4 κούπες στιγμιαίου καφέ ή 4-6 φλιτζανάκια Ελληνικού την ημέρα) μαζί με γάλα, που κάποιοι απολαμβάνουν να χρησιμοποιούν, δεν έχει σημαντική επίδραση στην πρόσληψη και απορρόφηση του ασβεστίου αφενός γιατί η ποσότητα του γάλακτος στον καφέ είναι πολύ μικρή και αφετέρου γιατί σημασία έχει η πρόσληψη ασβεστίου καθημερινά από ποικιλία τροφίμων/πηγών όπως είναι το γάλα και το γιαούρτι αλλά και σκληρά τυριά όπως η παρμεζάνα.

Η κριτική σκέψη και η έγκυρη και επιστημονική πληροφόρηση μπορεί να «σπάσει» τους μύθους της διατροφής, οι οποίοι αναπαράγονται γιατί όπως φαίνεται είναι πιο εύκολο να ασχοληθεί κάποιος με τη σκέψη «αν βάλω γάλα στον καφέ μου δε θα απορροφήσω το ασβέστιο που χρειάζομαι» παρά με τη σκέψη «είναι σημαντικό να καταναλώνω 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών καθημερινά και να ασκούμαι συστηματικά για να διατηρήσω την υγεία των οστών μου».

nutrimed.gr


Πηγές:
Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D. Institute of Medicine, National Academy of Sciences. 2010.
Heaney R.P. Effects of caffeine on bone and the calcium economy. Food Chem Toxicol. 2002 Sep;40(9):1263-70.
Sheng J. et al. Coffee, tea, and risk of hip fracture: a meta-analysis. Osteoporos Int. 2014 Jan;25(1):141-50.
Lee D.R. et al. Coffee Consumption and risk of fractures: A systematic review and dose-response meta-analysis. Bone. 2014 Jun;63:20-8

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ