Σημάδια ότι το παιδί σου ίσως έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση

23 Νοεμβρίου 2015

Αυτοεκτίμηση σημαίνει να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας , να θεωρούμε ότι αξίζουμε και να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας όπως είναι. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση συνδέεται με διάφορα προβλήματα στις σχέσεις, στη συμπεριφορά, στα συναισθήματα και γενικότερα στην ψυχική υγεία του ατόμου.

Aπό την επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Eυάγγελου Ζουμπανέα diatrofi.gr

Σιακαντάρη Ελίνα Ψυχολόγος MSc 

Χαρακτηριστικά παιδιών με χαμηλή αυτό εκτίμηση:

  • Συχνά αναφέρονται στον εαυτό τους με αρνητικούς χαρακτηρισμούς ή μειώνουν τα θετικά τους χαρακτηριστικά.
  • Παρουσιάζουν δυσκολίες στις σχέσεις τους με τους φίλους τους.
  • Επηρεάζονται συναισθηματικά από τα σχόλια των συνομηλίκων τους και δεν δέχονται την αρνητική κριτική.
  • Στενοχωριούνται υπερβολικά για τις αποτυχίες τους και είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στο άγχος και στην κατάθλιψη.
  • Έχουν χαμηλές προσδοκίες από τον εαυτό τους.

Χαρακτηριστικά παιδιών με υψηλή αυτοεκτίμηση:

  • Παίρνουν πρωτοβουλίες και δεν διστάζουν να δοκιμάζουν τις δυνατότητές τους.
  • Έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και δεν αποθαρρύνονται από τις δυσκολίες.
  • Διαχειρίζονται με ευκολία τα αρνητικά συναισθήματα (πχ. άγχος, θυμός, θλίψη κα.).
  • Αντιμετωπίζουν με αποτελεσματικότητα την ψυχολογική πίεση.
  • Διδάσκονται μέσα από τις αποτυχίες τους και δεν πληγώνονται.
  • Δημιουργούν υγιείς σχέσεις με άλλα παιδιά της ηλικίας τους.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών

  • Δημιουργία ενός κλίματος ασφάλειας, εμπιστοσύνης, αγάπης και στήριξης μέσα στην οικογένεια.
  • Να θέσετε τις βάσεις για υγιή επικοινωνία σε ένα κλίμα σεβασμού, ασφάλειας και εμπιστοσύνης.
  • Επιβραβεύουμε το παιδί για τις επιδόσεις του και το ενθαρρύνουμε να συνεχίσει.
  • Προσπαθούμε να περιορίσουμε τις δικές μας προσδοκίες από το παιδί και να πάψουμε να το συγκρίνουμε με άλλα παιδιά.
  • Υιοθετούμε την εποικοδομητική κριτική χωρίς να γελοιοποιούμε και να υποτιμούμε το παιδί μας.
  • Αποφεύγουμε τις ταμπέλες (πχ. «είσαι άχρηστος», «είσαι χαζός», «είσαι τεμπέλης»). Αντιθέτως, προσπαθούμε να δούμε τι ήταν αυτό που το δυσκόλεψε σε κάποια δραστηριότητα.
  • Τους εξηγούμε ότι τα αγαπούμε ακόμη κι αν κάνουν λάθη.
  • Ενθαρρύνουμε το παιδί αν αναλάβει πρωτοβουλίες και δεν αναλαμβάνουμε αρμοδιότητες που του αναλογούν.
  • Αφήνουμε το παιδί να κάνει λάθη και να μάθει από αυτά. Το αφήνουμε να βιώσει τις συνέπειες των πράξεών του, χωρίς να τα «γλιτώνουμε» από το κάθε τι.
  • Ακούμε με προσοχή τι έχει να μας πει και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας την άποψή του.
  • Δημιουργούμε ένα σαφές πλαίσιο με κανόνες και ξεκάθαρα όρια.
  • Δίνουμε έμφαση στην προσπάθεια που έχουν καταβάλλει και όχι στο αποτέλεσμα.
  • Ενθαρρύνουμε το παιδί να καλλιεργήσει τα ταλέντα και τις δεξιότητές του.
  • Οι προσβολές, οι φωνές, η συνεχής υποτίμηση, οι τιμωρίες, οι απειλές δεν βοηθούν προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης. Αντιθέτως, καταρρακώνουν την ψυχολογία του παιδιού και δημιουργούν μια αρνητική αυτό-εικόνα.
  • Να φροντίζουμε, ως γονείς, την προσωπική μας ζωή και να δίνουμε χρόνο σε δραστηριότητες που μας γεμίζουν χαρά και ενέργεια.
  • Ως γονείς να εμπιστευόμαστε τον εαυτό μας και αν μεταδίδουμε τη χαρά και την εμπιστοσύνη στο παιδί μας. Ας μην ξεχνούμε ότι τα παιδιά υιοθετούν τη στάση και τη συμπεριφορά των ίδιων των γονέων.
  • Να δείχνουμε στα παιδιά μας πόσο πολύ τα αγαπάμε. Μια αγκαλιά και ένα φιλί δεν κοστίζει τίποτα.
  • Αν ένα παιδί ζει σε ένα περιβάλλον που το αγαπούν, το στηρίζουν, το εκτιμούν, το ενθαρρύνουν και το επιβραβεύουν, μαθαίνει να αντιμετωπίζει και τον εαυτό μου με αυτό τον τρόπο και ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του.

Ας διδάξουμε λοιπόν εμείς πρώτα ως γονείς, ως δάσκαλοι, ως πρότυπα για τα παιδιά μας μέσα από το δικό μας παράδειγμα, μέσα από την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Εμείς οι γονείς καλούμαστε να τους δώσουμε να καταλάβουν πόσο μοναδικά και ιδιαίτερα είναι για εμάς. Ας ενθαρρύνουμε αυτή την προσπάθεια του παιδιού και ας σεβαστούμε το δικαίωμα του να χαμογελάει, να κάνει όνειρα και να χαίρεται την ίδια τη ζωή!

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ