Δίαιτα: Τα πιο σημαντικά λάθη που κάνουμε

25 Νοεμβρίου 2015

Σίγουρα έχετε ακούσει διάφορα για την αποτελεσματικότητα διαφόρων διαιτών. Από τα ιστορικά που παίρνουμε από τους πελάτες μας τις περισσότερες φορές λένε: «την πρώτη φορά που έκανα δίαιτα ήμουν 70 κιλά και νόμιζα ότι ήμουν παραπάνω... μακάρι να μπορούσα να ξαναπάω τόσο...» και πολλές φορές αναπολούν δίαιτες που πήγαν καλά ή που έχασαν γρήγορα ή μιλούν για τη φοβερή δίαιτα της συναδέλφου τους... και πολλά άλλα.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή! Έρευνα του BBC σε 1300 άτομα έδειξε ότι:

  • Πάνω από το 90% των ατόμων έχει κάνει δίαιτα
  • Περισσότεροι από 1 στους 3 έχουν δοκιμάσει παραπάνω απο 10 δίαιτες
  • 1 στους 10 από τα άτομα έχει αρχίσει δίαιτα μεταξύ 50 και 500 φορές στη ζωή του

Αυτά τα στατιστικά δείχνουν ότι κάτι δεν πάει καλά με τις δίαιτες... Πολλοί είναι αυτοί που τουλάχιστον μια φορά έχουν ακολουθήσει κάποια δίαιτα. Κάποιοι τα κατάφεραν, οι περισσότεροι όμως όχι. Φαίνεται ότι υπάρχει δυσκολία να διατηρηθεί το βάρος που χάνετε με τη δίαιτα.

Βασικοί λόγοι για τους οποίους αποτυγχάνουν οι δίαιτες και οι οποίοι θα περιγραφτούν αναλυτικά στη συνέχεια είναι:

  • Η δίαιτα γίνεται για λάθος λόγους (κίνητρα, ετοιμότητα, δέσμευση)
  • Επιδίωξη είναι το ΕΥΚΟΛΑ- ΓΡΗΓΟΡΑ- ΧΩΡΙΣ ΚΟΠΟ. Γρήγορες χημικές δίαιτες, χρησιμοποίηση τροφών που δεν είναι μέρος της καθημερινότητας έτσι και αλλιώς
  • Νοοτροπία – Στερεότυπα : «Αυτό πρέπει να πονέσει»... «κάνω δίαιτα πρέπει να πεινάσω» , η δίαιτα είναι στέρηση γεύσεων... κτλ
  • Κακός συνδυασμός δίαιτας και ατόμου

Η ΔΙΑΙΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΛΑΘΟΣ ΛΟΓΟΥΣ

Τι είναι αυτό που με κινητοποίησε να δω το πρόβλημα του βάρους μου; Ποιο είναι το κίνητρό μου; Το περιβάλλον μου με στηρίζει; Είμαι έτοιμος να κάνω αλλαγές στο τρόπο ζωής μου;

Μερικές φορές μια μικρή συζήτηση μπορεί να είναι ανεκτίμητη στο ξεκίνημα της δίαιτας. Οι άνθρωποι είναι καλύτερα να ξεκινάνε όταν οι πιθανότητες επιτυχίας είναι μεγαλύτερες. Θα πρέπει το άτομο να έχει ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά των αλλαγών στη συμπεριφορά που πρέπει να γίνουν και να έχει ελένξει τις συνθήκες.

Το άτομο που θέλει να ξεκινήσει να μπει σε ένα πρόγραμμα διατροφής συχνά το παραλληλίζουμε με τον ορειβάτη που θέλει να αναίβει σε ένα βουνό. Ο ορειβάτης λοιπόν πριν ξεκινήσει την ανάβαση θα ελένξει εάν έχει πάρει μαζί του όλα τα απαραίτητα εργαλεία, θα ελέγξει τον καιρό και μόνο τότε θα ξεκινήσει. Δεν ξεκινά την ανάβαση με κακοκαιρία ή καταιγίδα ή χωρίς εφόδια....

Αντί για αυτό πολλές φορές βλέπουμε ανθρώπους στα γραφεία μας που θέλουν να ξεκινήσουν δίαιτα γιατί έχουν ένα γάμο ή γιατί πλησιάζει το καλοκαίρι ή γιατί απολύθηκαν και θέλουν να κάνουν κάτι με τον εαυτό τους. Και αυτό θα μπορούσε να είναι εντάξει αλλά το πιθανότερο είναι να μην δεσμευτούν να κάνουν αλλαγές, η «φούντωση» του ξεκινήματος να ξεφουσκώσει και να τα παρατήσουν πριν καν φτάσουν σε κάποιους στόχους.

ΕΠΙΔΙΩΞΗ : ΕΥΚΟΛΑ- ΓΡΗΓΟΡΑ- ΧΩΡΙΣ ΚΟΠΟ

Αλλά η διατροφή και οι αλλαγές στο τρόπο ζωής μας είναι δύσκολες, χρειάζονται χρόνο και αρκετή θέληση. Η βασική παγίδα είναι οι αυστηρές δίαιτες που υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους. Μπροστά στο «όφελος» της απώλειας, δεν υπολογίζουμε τις αρνητικές συνέπειες στον οργανισμό. Δεν υπολογίζουμε τον κίνδυνο να ξαναέρθουν τα κιλά, και μάλιστα διπλά, κατάσταση πολύ συνηθισμένη.

Επίσης στο βωμό της γρήγορης απώλειας βάρους πολλές φορές ακολουθούνται ακραίες δίαιτες μονοφαγίας ή άλλα παράδοξα σχήματα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αφού σταματήσει η υποχρεωτική στέρηση, το άτομο να καταφεύγει με βουλιμικές κρίσεις στις γεύσεις που στερήθηκε.

Αυτό που πρέπει να καταλάβει ο κάθε ενδιαφερόμενος είναι ότι δεν γίνετε να αλλάξουν συνήθειές ζωής σε μια νύχτα, με ένα μαγικό ραβδί. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν ότι το βάρος τους δεν το απέκτησαν σε μία μέρα. Αντίστοιχα δεν μπορούν και να το χάσουν σε μία νύχτα. Πρέπει να δέχονται το γεγονός ότι μπορεί, για ένα μικρό χρονικό διάστημα, μια δίαιτα να μην αποδώσει το αναμενόμενο επιθυμητό αποτέλεσμα. Δεν πρέπει να απογοητεύονται με την πρώτη μικρή δυσκολία. Η επιμονή και η σωστή προσπάθεια θα τους οδηγήσουν στην προσδοκία τους.

ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ – ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

«Αυτό πρέπει να πονέσει»... «κάνω δίαιτα πρέπει να πεινάσω», η δίαιτα είναι στέρηση γεύσεων

Έτσι λοιπόν ένα συνηθισμένο λάθος που υπόπιπτε κάποιος όταν κάνει δίαιτα είναι να τρώει λιγότερο απ' ότι αναγράφεται στη διατροφή του.

Σκέψεις τέτοιου τύπου είναι:

  • Θα παραλείψω το πρωινό για να φάω τις θερμίδες το βράδυ που πεινάω
  • Εάν φάω το μισό φαγητό απ' αυτό που μου έγραψε, θα χάσω τα διπλά κιλά.
  • Πως θα χάσω βάρος αφού συνολικά στη διάρκεια της ημέρας τρώω περισσότερα γεύματα απ' ό,τι έτρωγα;
  • Δεν θα πειράξει εάν δεν φάω τα ενδιάμεσα γεύματα, αφού θα πάρω λιγότερες θερμίδες.
  • Πως θα χάσω κιλά εάν τρώω κάθε τρεις ώρες; Έχει πολύ φαγητό η δίατα. Δεν θα χάσω εάν δεν πεινάσω
  • Οι ξηροί καρποί παχαίνουν. Το ταχίνι παχαίνει. Γιατί τα έχω στη δίαιτα;
  • Τα μακαρόνια και οι πατάτες με το κρέας παχαίνουν. Καλύτερα να φάω σκέτο κρέας ή κοτόπουλο και σαλάτα

Όμως το πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί από ειδικό είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να υπάρχει ισορροπία θρεπτικών συστατικών. Το άτομο τρώει λιγότερο απ' ότι αναγράφεται στη δίαιτά του και έτσι είναι σχεδόν σίγουρο το άτομο καταλήγει σε υπερφαγικά επεισόδια για να καλύψει τα θρεπτικά συστατικά.

Το άτομο που ξεκινάει κάποιο πρόγραμμα διατροφή αυτόματα επειδή έτσι νομίζει ότι χρειάζεται να γίνει γιατί έτσι είχε ακούσει ή διαβάσει ή έτσι έκανε ο φίλος του που έκανε δίαιτα ή έτσι του έχουν πει, μπαίνει στην «αποστείρωση». Δηλαδή δεν βγαίνει έξω, τρώει διαφορετικά φαγητά από ότι συνήθως, δεν βάζει στο πρόγραμμα τρόφιμα της αρεσκείας του, αλλάζει το ωράριο του για να έχει προκαθορισμένα γεύματα και γενικότερα μπαίνει στη διαδικασία και κάνει αλλαγές μόνο για το χρονικό διάστημα που κάνει δίαιτα. Έτσι ενώ χάνει βάρος μετά επιστρέφει στις παλιές του συνήθειες και ξαναπαίρνει το βάρος που έχασε και ίσως και λίγο παραπάνω.

Οι υποχρεωτικές αλλαγές έχουν ως συνέπεια την ψυχολογική κούραση. Οι συνήθειες επειδή βολεύουν επιστρέφουν, το ίδιο και τα κιλά. Συν σε όλα αυτά είναι και η ψυχολογική φόρτιση της ματαίωσης της άκαρπης προσπάθειας.

ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ για ένα καλό ξεκίνημα

Εμπιστευτείτε τον ειδικό που επισκέπτεστε. Όταν εμπιστεύεστε σε κάποιο ειδικό το σώμα σας θα πρέπει να απαιτείται να φτιάξει ένα πρόγραμμα ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟ. Δηλαδή με τα δικά σας ωράρια, με φαγητά που σας αρέσουν και να πείτε τι δεν τρώτε και δεν θα θέλατε να δοκιμάσετε. Πάντα ρωτάμε ποιος μαγειρεύει και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις η οικογένεια μπορεί να τρώει από μια κατσαρόλα ανεξάρτητα με το αν κάποιο μέλος κάνει δίαιτα. Ο ίδιος ρυθμίζει την ποσότητα του φαγητού. Πείτε ποια ώρα της ημέρας πεινάτε περισσότερο και ποια ώρα θα θέλατε να έχει σνακ. Μιλήστε ειλικρινά και αφήστε τον ειδικό να σας βοηθήσει.

Μην χάσετε τις κοινωνικές σας επαφές και μην δίνετε «λογαριασμό» στους άλλους. Όταν κάποιος ανακοινώνει ότι κάνει δίαιτα οι περισσότεροι τον κοιτούν στο στόμα να δουν αν τρώει, τι τρώει, τον ρωτούν συνέχεια πως τα πάει, πόσο χάνει και όλο αυτό αυξάνει το στρες. Επίσης αρχίζουν προτροπές τύπου: «έλα μωρε, δεν βαριέσε φάε σήμερα και το ξεκινάς από αύριο» και άλλα τέτοια. Επίσης το άτομο που κάνει δίαιτα σε ένα τραπέζι γιορτινό ή γάμου ή ταβέρνας μπορεί να νιώσει ότι δεν μπορεί να φάει ότι οι υπόλοιποι και έτσι προτιμά να μη βγει από το σπίτι και να περιορίσει τις κοινωνικές του επαφές. Μη το κάνετε έτσι. Θυμηθείτε :

Διατροφή σημαίνει τρώω φυσιολογικά και στα πλαίσια αυτά μπορεί να επιτρέψω στον εαυτό μου να φάει κάποια φορά περισσότερο ή διαφορετικά από ότι κάθε μέρα. Το σημαντικότερο εκτός από το ότι αλλάζει το σώμα στη διαδικασία της διατροφής είναι να μάθετε να τρέφεστε σωστά, να απολαμβάνετε το φαγητό και να τρώτε χωρίς τύψεις και ενοχές.

ΚΑΤΑΡΡΙΨΤΕ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ που μπορούν να «κολλήσουν» ή να σαμποτάρουν την προσπάθειά σας.

Δεν θα ωφεληθώ από την απώλεια βάρους παρά μόνο όταν φτάσω το στόχο μου: έρευνες δείχνουν ότι έτσι και αλλιώς υπάρχει μεγάλη βελτίωση με απώλεια 5-10% του σωματικού βάρους

Θα μπορούσα να φτάσω το στόχο μου εάν είχα περισσότερη θέληση. Δεν έχω πια κίνητρα παράγοντες που επηρεάζουν την απώλεια βάρους δεν είναι πάντα κάτω από τον έλεγχο μας. Μπορείς να ελέγξεις το φαγητό και την άσκηση αλλά όχι το μεταβολισμό ή των αριθμό των λιποκυττάρων. Έαν δεν μπορεί να επιτευχτεί ο στόχος πιθανότερα να φταίει επειδή δεν είναι ρεαλιστικός και όχι η θέληση

Το βάρος είναι αυτό που κάνει τη διαφορά το βάρος είναι ένα νούμερο. Αυτό που είναι σημαντικό είναι η επίδραση που έχει. Εάν νιώθω καλύτερα, η υγεία μου βελτιώνεται και πετυχαίνω στόχους σε άλλους τομείς στη ζωή μου κα γενικότερα εξελίσσομαι. Τότε το νούμερο αυτό είναι λιγότερο σημαντικό.

Γράφει η Μυλωνά Μυρτώ Διαιτολόγος Διατροφολόγος στο diatrofi.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ