Διατροφικές επιλογές: πως επηρεάζουν τη στυτική λειτουργία

18 Δεκεμβρίου 2015

Γράφει η Επιστημονική Ομάδα της Vitamins Academy

Μπορεί ένας πενηντάρης να παίξει ποδόσφαιρο, όπως όταν ήταν 20 ετών; Η μήπως καταφέρνει να συγκεντρωθεί όπως όταν ήταν φοιτητής; Όπως καταλαβαίνετε μετά από κάποια ηλικία ο οργανισμός δεν έχει την ικανότητα να αποδώσει στον ίδιο βαθμό. Χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα είναι και η στυτική λειτουργία που απασχολεί 1 στους 2 άνδρες, ηλικίας 40 με 70 ετών. Βέβαια οι περισσότεροι δεν υποψιάζονται πως η διατροφή μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο. Κυρίως διότι τις περισσότερες φορές καταφεύγουν σε «εύκολες» αλλά παροδικές λύσεις.

Ψυχολογικοί, νευρολογικοί, φαρμακευτικοί και καρδιαγγειακοί παράγοντες είναι οι βασικοί υπεύθυνοι για τη στυτική λειτουργία. Οι τελευταίοι όμως προκαλούν το 80% των περιπτώσεων στυτικής δυσλειτουργίας, συνδέοντας άμεσα την υγεία των αγγείων,  με τη στυτική υγεία.

Για τους αρχάριους, η στυτική δυσλειτουργία προκύπτει από κακή κυκλοφορία του αίματος που δεν επιτρέπει την επίτευξη και διατήρηση της στύσης. Ένας λόγος που συμβαίνει αυτό είναι τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα και η δημιουργία αθηρωματικής πλάκας, που με τη σειρά της έχει σαν αποτέλεσμα να στενεύουν τα αγγεία. Ο δεύτερος λόγος είναι η μειωμένη παραγωγή στον οργανισμό μίας ουσίας που ονομάζεται μονοξείδιο του αζώτου. Η ουσία αυτή είναι υπεύθυνη για τη διαστολή των αγγείων και την αύξηση της ποσότητας αίματος που τελικά φτάνει στο πέος κατά τη στύση.

Ευτυχώς η διατροφή μπορεί να επηρεάσει τόσο την υγεία των αγγείων, όσο και το μονοξείδιο του αζώτου, και κατά συνέπεια ορισμένα συστατικά της αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στην καλή στυτική λειτουργία.

Μελέτες σε πληθυσμούς ανδρών έχουν δείξει πως όσο πιο κοντά βρίσκονται οι διατροφικές τους συνήθειες στην Μεσογειακή διατροφή, τόσο περισσότερο θωρακίζουν τη στυτική τους υγεία. Τα λαχανικά, τα φρούτα, οι ξηροί καρποί και τα σιτηρά επηρεάζουν θετικά τη χοληστερίνη, αλλά και τα επίπεδα της τεστοστερόνης στο σώμα. Ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής ανοίγει επίσης το δρόμο για την απώλεια επιπλέον κιλών, που και αυτά φαίνεται να επηρεάζουν τις επιδόσεις.

Εκτός όμως από τη σημασία της διατροφής στο σύνολό της, υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα συστατικά τα οποία έχουν συνδυαστεί με τη στυτική υγεία.

  • Το αμινοξύ αργινίνη, των οστρακοειδών και των πουλερικών, όταν καταναλωθεί σε δόσεις μεγαλύτερες των 4 γραμμαρίων ημερησίως βελτιώνει την στυτική λειτουργία στο 30% των ανδρών, μέσα σε μόλις 3 εβδομάδες.
  • Ο ψευδάργυρος, του κόκκινου κρέατος και των ξηρών καρπών, είναι γνωστός ήδη από το 1960 για το ρόλο τους στην υγεία των ανδρικών αναπαραγωγικών οργάνων.
  • Αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως αυτά που συναντάμε στα φρούτα, και ιδιαιτέρως στο ρόδι,  στα λαχανικά, στο τσάι και στα βότανα, μειώνουν το οξειδωτικό στρες και σαν αποτέλεσμα βελτιώνουν την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου.
  •  Τα φιστίκια Αιγίνης είναι άριστος συνδυασμός αργινίνης, ψευδαργύρου και των αντιοξειδωτικών βιταμινών Α και E. Μάλιστα μία κλινική μελέτη έχει δείξει πως η ημερήσια κατανάλωση 100 γραμμαρίων ξηρών καρπών (λίγο λιγότερο από 1 φλιτζάνι), δίνει μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα στη στυτική λειτουργία.
  • Καθεμία από τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, είναι απαραίτητες για το μεταβολισμό και τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, αγγίζοντας έμμεσα και τη στυτική υγεία. Θα τις βρείτε στα τρόφιμα ζωϊκής προέλευσης, στα όσπρια και στους ξηρούς καρπούς.

Τέλος, πέραν της διατροφής η συστηματική φυσική δραστηριότητα, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ και η διακοπή του καπνίσματος αποτελούν απαραίτητες αλλαγές στο τρόπο ζωής, που τελικά θα σας χαρίσουν τη χαμένη σας απόδοση.

Βιβλιογραφία:

1. Cui T1, Kovell RC1, Brooks DC1, Terlecki RP1. A Urologist's Guide to Ingredients Found in Top-Selling Nutraceuticals for Men's Sexual Health. J Sex Med. 2015 Nov 3.

2. Meldrum DR1, Burnett AL, Dorey G, Esposito K, Ignarro LJ. Erectile hydraulics: maximizing inflow while minimizing outflow. J Sex Med. 2014 May;11(5):1208-20.

3. Aldemir M1, Okulu E, Neşelioğlu S, Erel O, Kayıgil O. Pistachio diet improves erectile function parameters and serum lipid profiles in patients with erectile dysfunction. Int J Impot Res. 2011 Jan-Feb;23(1):32-8.

4. Ramirez R1,2, Pedro-Botet J3, Garcia M4, Corbella E5, Merino J6,2, Zambón D7, Corbella X5,8, Pintó X5; Xarxa de Unitats de Lípids i Arteriosclerosi (XULA) investigators group. Erectile Dysfunction and cardiovascular risk factors in a Mediterranean diet cohort. Intern Med J. 2015 Oct 20.

 

«Διαβάστε περισσότερα από την 1η Ακαδημία Βιταμινών στην Ελλάδα»

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ