Anna Wintour: Η μόδα υποκλίνεται στην έφηβη που δεν τελείωσε ποτέ το σχολείο

18 Δεκεμβρίου 2015

Η γνωστή ταινία «Ο διάβολος φοράει Prada» που χάρισε το 2006 στην Μέριλ Στριπ την υποψηφιότητα για Όσκαρ είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο που οι κακιές γλώσσες λένε ότι γράφτηκε ή περιγράφει σχεδόν με μαθηματική ακρίβεια  την Anna Wintour, την αγγλίδα διευθύντρια της αμερικανικής Vogue.

Η Anna Wintour γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1949. Πατέρας της ο Τσαρλς Γούιντουρ αρχισυντάκτης της εφημεδίας «Evening Standard” και μαμά της η Ελεανόρ Μπέικερ, ριζοσπάστρια του αμερικανικού τύπου και κόρη καθηγητή νομικής του  Χάρβαρντ. Η Anna  είχε τέσσερα αδέρφια, ο μεγαλύτερος Τζέραλντ σκοτώθηκε σε τροχαίο όταν ήταν ακόμα παιδί.

Ένας από τους μικρότερα αδέρφια της, ο Πάτρικ ,είναι πολιτικός συντάκτης στον Guardian ενώ οι Τζέημς και Νόρα έχουν δουλέψει  τοπική διοίκηση του Λονδίνου αλλά και για διάφορους μη κυβερνητικούς οργανισμούς.  Παρά τη στενή σχέση της οικογένειας με καλά πανεπιστήμια, η Anna δεν πήρε ούτε απολυτήριο λυκείου.

  Ο μπαμπάς της  την εποχή της δόξας του  είχε το παρατσούκλι «παγερός Τσάρλι».Η Anna, που πέρασε την παιδική της ηλικία λαχταρώντας τη συντροφιά του πολυάσχολου πατέρα της, έχει πει ότι πληγωνόταν από τις αλλεπάλληλες αναφορές του τύπου στην κατεψυγμένη του συμπεριφορά και την τόσο «χαλύβδινη ιδιοσυγκρασία του».Δεν καταλάβαινε πώς είναι δυνατόν να λέγονται τέτοια πράγματα για έναν τόσο «ζεστό και υπέροχο» μπαμπά. Η Anna έχει ένα γιο και μια κόρη με τον τέως σύζυγό της David Shaffer.

 

Η μικρή τότε Γούιντορ βρέθηκε να φοιτά στο North London Collegiate School όπου συχνά πυκνά έκανε τις επαναστάσεις της κόντρα στον αυστηρό κώδικα ένδυσης του σχολείου.  Από τότε φάνηκε η κλίση της προς τη μόδα αλλά προς αυτή την κατεύθυνση βοήθησε και η γιαγιά της η οποία της έστελνε από την Αμερική περιοδικά μόδας. 

Η εφηβική ηλικία είναι μάλλον άχαρη για την  Ανν. Ασχολείται με τον αθλητισμό αλλά σύντομα εγκαταλείπει από φόβο ότι οι γάμπες της θα διαγράφονταν έντονα από τους πολύ γυμνασμένους μύες της. Μένει μόνη της από τα 15 και λίγο αργότερα με την βοήθεια του μπαμπά της αρχίζει και ασχολείται με την δημοσιογραφία.  Ανακαλύπτει τον κόσμο της μόδας  και τους ωριμότερους άνδρες με επιρροή.  Ανάμεσα στους εραστές της ο  Michael White   αλλά και ο Bob Marley

Το 1970 είναι η χρονιά που αρχίζει να ασχολείται με τα περιοδικά μόδας κάνοντας αίσθηση από την πρώτη της κι όλας δουλειά προτείνοντας μια φωτογράφιση μόδας  στην οποία τα μοντέλα ακολουθώντας την τότε μόδα θα αναπαριστούσαν γνωστούς πίνακες του Μανέ και του  Ρενουάρ.

Το 1976 φεύεγι στην  Αμερική για να δουλέψει σε  μεγάλα γυναικεία περιοδικά. Γύρισε στην Αγγλία δέκα χρόνια αργότερα ως αρχισυντάκτρια της βρετανικής Vogue κι ένα χρόνο μετά έγινε διευθύντρια του περιοδικού διακόσμησης House & Garden στιγμή  της καριέρας της που θεωρείται αμφιλεγόμενη. Επέμενε τόσο πολύ στο να μπαίνουν σε όλες τις φωτογραφίσεις μοντέλα με ωραία μοδάτα ρούχα, που στο χώρο των μίντια το περιοδικό απόκτησε διάφορα παρατσούκλια όπως «House & Garment» (βλ. Σπίτι και Ρούχο), «Vanity Chair» (βλ.παραφθορά του Vanity Fair) και άλλα.   Ενώ σε όλες τις προηγούμενες δουλειές της κατάφερνε να αυξάνει τις πωλήσεις των περιοδικών,  σ αυτή τη δουλειά δεν τα ναταφέρνει και λίγο αργότερα και μετά από πολλά παράπονα λήγει η θητεία της.

Το 1987 οι εκδότες εντυπωσιασμένοι από την απίθανη ικανότητά της να ανακαλύπτει και να δημιουργεί νέα στερεότυπα,της πρόσφεραν μια σημαντική θέση στην αμερικανική Vogue.  Τότε διευθύντρια του περιοδικού ήταν η Grace Mirabella, που είχε ήδη συμπληρώσει θητεία 17 χρόνων.

Η ίδια η Anna Wintour έχει πει ότι κατά την πρώτη συνάντησή  τους, η Mirabella  την είχε ρωτήσει ποια ακριβώς δουλειά θα ήθελε να κάνει στο περιοδικό και η Anna απάντησε χαμογελώντας: «τη δική σας». Η Mirabella  δεν είχε καταλάβει ότι εκείνη τη στιγμή η Wintour δεν αστειευόταν .

Αρκετά χρόνια αργότερα,στο βιβλίο της «In and Out of Vogue»,η Mirabella σημείωνε ότι πίσω από την πλάτη της και όποτε διαφωνούσαν η Anna προσπαθούσε να αλλάζει το σχεδιασμό του περιοδικού, να επεμβαίνει στις φωτογραφίσεις και να κάνει όποια αλλαγή θεωρούσε εκείνη σωστή, παρακάμπτοντας την ίδια και τους συνεργάτες της. Όποτε δεν κατάφερνε να πετύχει το στόχο της, ασκούσε εντονότατη κριτική και πρόσβαλλε συντάκτες, art directors και fashion editors , βασικά δήλαδή όποιον έβρισκε μπροστά της.Τελικά η Wintour έφαγε τη θέση της Mirabella και από  το 1988 έγινε η απόλυτη κυρίαρχος στη Vogue.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά που της προσάπτουν οι άνθρωποι που έχουν συνεργαστεί μαζί της  είναι παγερή, δεσποτική, μοχθηρή, εργασιομανής αλλά  και πολλά άλλα όχι τόσο κολακευτικά.

Ο συνεργάτης της André Leon Talley (επιμελητής ύλης στη Vogue – με τον οποίο η Wintour κατά περιόδους συνδέεται με σχέσεις αγαστής φιλίας και κατά άλλες με σχέσεις μίσους) έχει πει για την προϊσταμένη του ότι αποτελεί κράμα της Τζάκι Κέννεντυ-Ωνάση και της Μεγάλης Αικατερίνης της Ρωσίας (που, ως γνωστόν, πέθανε πεοθηλάζοντας γάιδαρο). Ο Michael Kors –πιο μετριοπαθής και ψύχραιμος–λέει ότι στο πρόσωπό της ενσαρκώνεται το πρότυπο της σύγχρονης δυναμικής και κομψής γυναίκας: «Να μπορεί να αποκτά όποιο υλικό αγαθό τύχει να επιθυμήσει, να έχει κύρος και δύναμη και να είναι πάντα σέξι. Έτσι θέλει η γυναίκα να είναι σήμερα»

Το μεγαλύτερο ζόρι στη δουλειά το τραβάνε οι νεαρότερες εργαζόμενες του περιοδικού που σε λιγότερο σημαντικά πόστα.Δεν τους επιτρέπεται να της απευθύνουν το λόγο, αν δεν τους μιλήσει εκείνη πρώτη. Η εμφάνισή τους πρέπει να είναι πάντα αψεγάδιαστή και να συνάδει με το κύρος του περιοδικόυ. Ακόμα, απαγορεύεται να τρώνε στη δουλειά και απ οτι φαίνεται να τρώνε γενικώς μιας που εκείνη απεχθάνεται τους παχείς ανθρώπους.   Η ίδια ωστόσο, λέγεται ότι τρώει  ότι πιο παχυντικό κυκλοφορεί καθώς  ο μεταβολισμός που έχει μπορεί να κάψει τα πάντα.

Η Anna όμως δεν είναι έτσι μόνο με τις υφιστάμενές της. Είναι αδυσώπητη  ακόμα  και με τις  διασημότητες που φωτογραφίζονται για το περιοδικό.  Για παράδειγμα η Hillary Clinton, που έγινε «cover girl» την εποχή που ο σύζυγός της θα λογοδοτούσε για το σκάνδαλο με τη Μόνικά του, ειδοποιήθηκε να μη διανοηθεί να εμφανιστεί στο στούντιο με κανένα από τα μπλε-μαρέν ταγιέρ που συνήθιζε να φοράει.  

Όσο για την Oprah Winfrey, που είναι διαβόητη για το ότι συνεχώς παχαίνει και αδυνατίζει (βλ. yoyo dieting), χρειάστηκε να περιμένει μέχρι να φτάσει σε ένα ναδίρ κιλών πριν φωτογραφηθεί για τη Vogue.

 

Δεν έχει καμία αναστολή μπροστά στο «εμπορικό» της καθήκον.Έχει ανοικτά δηλώσει ότι όποτε τυχαίνει να έχει δύο ανάλογα κομμάτια να παρουσιάσει,θα επιλέξει πάντα εκείνο του οίκου που διαφημίζεται στο περιοδικό.

 Πολλές φορές όμως αυτενεργεί και χωρίς να ειδοποιεί. Είναι παροιμιώδης η περίπτωση που κόντυνε περί τα 20 εκατοστά όλες τις φούστες και τα φορέματα ενός σχεδιαστή, πριν τα φωτογραφίσει (η μεταποίηση έγινε στο στούντιο και χωρίς ο σχεδιαστής να το ξέρει .

Οι αλλαγές που επέβαλε ουσιαστικά την Αμερικανική Vogue με την αποχώρηση της προκατόχου της ήταν μνημειώδεις . Έφερε λοιπόν τη μόδα στις μπροστινές σελίδες ,επιτέθηκε στα τότε ισχύοντα φωτογραφικά στερεότυπα, κατάργησε τα γκρο πλαν των ξανθών που προτιμούσε η Mirabella, δίνοντας βάθος στις φωτογραφίες και δείχνοντας όλο το σώμα των μοντέλων.  Ο μέχρι τότε απαράβατος κανόνας των στουντιακών φωτογραφίσεων άλλαξε με εκείνες σε εξωτερικούς χώρους  με φυσικό φως και οι διάσημοι άρχισαν σιγά σιγά να αντικαθιστούν τα μοντέλα.  Νέοι ντιζάινερς άρχισαν να προωθούνται με ενθουσιασμό . Χωρίς την Anna Wintour άνθρωποι σαν π.χ. τον John Galiano, τον Michael Kors ή τον Marc Jacobs, ίσως να μην έπαιζαν σήμερα το ρόλο που παίζουν στο χώρο της μόδας.

Η Anna Wintour  θεωρείται λαγονικό καθώς έχει το χάρισμα να οσμίζεται τους καλούς νέους designers . Οι μεγάλοι οίκοι την συμβουλεύονται κάθε φορά που αναζητούν νέο αίμα.

Επέβαλε όσο κανείς άλλον την έννοια  supermodel  κάνοντας  τα υπόλοιπα  περιοδικά να μοχθούν να κλείσουν συμβόλαια για φωτογραφίσεις με τα μοντέλα που εκείνη είχε κατατάξει σε αυτή την κατηγορία. Καθιέρωσε την κατ’ αποκλειστικότητα παρουσίαση σχεδίων μεγάλων οίκων μόδας  μόνο από τις σελίδες της Vogue.  Έπειτα άρχισε να αναμιγνύει ακριβά κομμάτια (της haute) με απλά και φτηνά. Ήταν η πρώτη που έκανε εξώφυλλο ρούχα της haute συνδυασμένα με τζιν, κάτι που μέχρι τότε θεωρείτο αδιανόητο.

Η Donna Karan έχει πει ότι «η Anna βλέπει το περιοδικό σαν μια γέφυρα μεταξύ του σχεδιαστή και του καταναλωτή», ενώ ο Calvin Klein :«Όποτε υπάρχει άρθρο της για μας,υπάρχει αυτομάτως και μια θεαματική αύξηση των πωλήσεών μας». Οι εντολές της καθιερώνουν ή καταργούν τη μόδα.

Η παρουσία της σε ένα ντεφιλέ είναι απόδειξη της εκτίμησης που τρέφει για κάποιο σχεδιαστή ενώ καμία επίδειξη δεν ξεκινά αν εκείνη δεν  βρίσκεται στη θέση της.

Θεωρείται η πιο ακριβοπληρωμένη διευθύντρια σύνταξης στην Αμερική. Οι ετήσιες αποδοχές της ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο δολάρια, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι λοιπές παροχές.

Tον Ιούνιο του 2006 στη VIP πρεμιέρα της ταινίας  «Ο διάβολος φορούσε Prada» και λίγο πριν πέσουν οι τίτλοι του τέλους, η Anna σηκώθηκε από τη θέση της και βγήκε από την αίθουσα προβολής.Η επίσημη δήλωσή της από εκπρόσωπό της ήταν πως : «Βρήκε την ταινία πολύ διασκεδαστική. Πρόκειται για ένα σατιρικό έργο. Τι θα μπορούσε να μην της αρέσει;». Κόντρα στις περισσότερες προβλέψεις, η Anna Wintour όχι μόνο εμφανίστηκε στην περίφημη πρεμιέρα αλλά μάλιστα φόρεσε και Prada.

Η εμφάνισή της στην πρεμιέρα ήταν ο τρόπος  να βουλώσει στόματα που την ήθελαν να κάνει ότι περνάει από το χέρι της προκειμένου να σταματήσει την παραγωγή   όταν έμαθε πως το επίμαχνο βιβλίο θα γίνει ταινία.  Τα δημοσιεύματα τόνιζαν ότι εξαπόλυσε μια θύελλα τηλεφωνημάτων προς όλους τους μεγάλους σχεδιαστές μόδας,τους οποίους οι παραγωγοί προσέγγιζαν ζητώντας τους να κάνουν καμέο εμφανίσεις στην ταινία. Τους ξεκαθάριζε ότι, αν αποδέχονταν, θα έμπαιναν κατευθείαν στη μαύρη λίστα του περιοδικού. Οι ψίθυροι επέμεναν ότι «έπεισε» τους περισσότερους  πλην του Valentino. Η Vogue προσπάθησε να διαψεύσει αυτές τις φήμες αλλά ελάχιστοι πείστηκαν, μια και δεν ήταν η πρώτη φορά που η Anna Wintour πέταγε το γάντι στο Χόλιγουντ .

Λίγο καιρό αργότερα ωστόσο διέρρευση στον τύπο ότι η Anna ανακαίνιζε το γραφείο της. Η ίδια είχε δηλώσει πως πρόκειται απλά για ένα φρεσκαρισματάκι αλλά η πραγματικότητα ήτνα πως  είχε ενοχληθεί από την πιστή αναπαράσταση του γραφείου της στην ταινία .

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ