«Αντιγόνη» στο Μουσείο Μπενάκη

Τις Τρίτες το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138 αργεί. Ομως την περασμένη Τρίτη η πόρτα της εισόδου ήταν μισάνοιχτη και στο αίθριο υπήρχε κινητικότητα.

Τις Τρίτες το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138 αργεί. Ομως την περασμένη Τρίτη η πόρτα της εισόδου ήταν μισάνοιχτη και στο αίθριο υπήρχε κινητικότητα. Τεχνικοί, μεγάλες κονσόλες, άνθρωποι που κινούνταν και δοκίμαζαν μικρόφωνα και μια μουσική άλλοτε επική, άλλοτε τρυφερή σαν ψίθυρος, άλλοτε έντονη αντιλαλούσε στον χώρο. Ο χώρος που συνήθως φιλοξενεί έργα τέχνης ετοιμάζεται να υποδεχθεί αύριο -και για 15 παραστάσεις- ένα άλλο έργο τέχνης, παγκόσμιο και διαχρονικό: την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, έτσι όπως θα τη σκηνοθετήσει η Νατάσα Τριανταφύλλη, βασισμένη στη μετάφραση, εκείνην την παλιά, του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Στη διάθεσή της έχει ταλαντούχους και ξεχωριστούς ηθοποιούς: τη Λένα Παπαληγούρα (Αντιγόνη), τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο (Κρέοντα), τη Βίκυ Παπαδοπούλου (Ισμήνη), τον Χρήστο Σαπουντζή (Φύλακα), τον Ορφέα Αυγουστίδη (Αίμονα) και τη Λυδία Φωτοπούλου που υποδύεται την Ευριδίκη, τον Τειρεσία, αλλά και όλο τον χορό σ’ ένα πρόσωπο.

Η μουσική είναι της Μόνικας, γραμμένη ειδικά για την παράσταση, και υπογραμμίζει σε κάθε σκηνή την ψυχολογική ένταση των ηρώων του Σοφοκλή. Μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή έκπληξη, μια ακόμη ξεχωριστή μουσική της Μόνικας.

Η κατασκευή του αίθριου γίνεται το απόλυτο σκηνικό για να χωρέσει την απόγνωση και τη μαχητικότητα της Αντιγόνης, τους δισταγμούς της Ισμήνης, τη σκληρότητα του Κρέοντα, την απελπισία του Αίμονα και της Ευριδίκης, τα οράματα του Τειρεσία. Η Λυδία Φωτοπούλου ως χορός, έχει κρεμασμένα στο στέρνο της μικρά τάματα που απεικονίζουν μικρές Αντιγόνες και μικρούς Αίμονες (κοστούμια Ιωάννα Τσάμη). Το παιχνίδι με τα φώτα και τις σκιές πάνω στα ξύλινα τεράστια στόρια του αίθριου και τις σκιασμένες πλευρές γίνεται το τοπίο που επιτρέπει ν’ ακουστεί γυμνός, αλλά δυνατός ο λόγος του Σοφοκλή. Ολες οι γωνιές του αίθριου είναι μέρος του σκηνικού. Οι μεγάλες ράμπες που οδηγούν στους πάνω ορόφους, τα κρυμμένα πίσω από τα μεγάλα ξύλινα στόρια μπαλκόνια. Οι ηθοποιοίήρωες κινούνται σ’ όλο τον χώρο ανάλογα με το μέρος που βρίσκονται κάθε φορά. Στο παλάτι, στην πόλη, στον χώρο ταφής, στη φυλακή τους.

Είδαμε λίγη ώρα από την πρόβα την περασμένη Τρίτη. Είδαμε τη Νατάσα Τριανταφύλλη να διδάσκει τους ηθοποιούς της, κουβαλώντας όσα έχει μάθει δίπλα στον Μπομπ Ουίλσον, τον Λευτέρη Βογιατζή, τον Γιάννη Χουβαρδά. Και ασφαλώς θα είναι μια παράσταση με άρωμα Μπομπ Ουίλσον, αφού τους φωτισμούς υπογράφει ο Scott Bolman, που ήταν βοηθός του Αμερικανού σκηνοθέτη στην «Οδύσσεια».

Η πρόβα ήταν στο αποκορύφωμά της, πολλές λεπτομέρειες έπρεπε να διορθωθούν ή να αλλάξουν, εργάτες ήταν στην ταράτσα του Μουσείου για να κρεμάσουν τα φώτα. Παρ’ όλα αυτά, η δύναμη των στίχων του Σοφοκλή έφτασε σε όλους όσοι κάθονταν γύρω γύρω.

Σε ρυθμούς ήρεμους, στοχαστικούς, χωρίς στόμφο, μόνο με το αίσθημα και τη βαρύτητα του κάθε ρόλου. Ενα από τα πιο δημοφιλή και πιο αγαπημένα έργα της αρχαίας τραγωδίας, προσεγγίζεται ξανά. Με τον λόγο του Σοφοκλή σε πρώτο πλάνο. Πρεμιέρα η «Αντιγόνη» θα κάνει στις 19 Ιουνίου και μέχρι τις 23/6 καθημερινά. Θα συνεχίσει στις 26-30 Ιουνίου και 3 έως 7 Ιουλίου, στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Ωρα έναρξης στις 10 το βράδυ. Μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών με τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο και την εταιρεία «Λυκόφως».

Πήγη: www.kathimerini.gr

Σχετικά άρθρα