Ποια είναι η κρίσιμη ηλικία για τον δείκτη νοημοσύνης του παιδιού;

30 Δεκεμβρίου 2015

«Μια φορά και έναν καιρό, ήταν η καλή νεράιδα Νεκταρίνα αλλά και η κακιά μάγισσα Τσουκνίδα»....διαβάζει η μαμά στο παιδί για να το ηρεμήσει.... μετά θα δουν λίγο τηλεόραση και το παιδί θα αποκοιμηθεί....

Οι γονείς τις περισσότερες φορές έρχονται αντιμέτωποι με την εξής προτροπή και συμβουλή φίλων, γνωστών ή συγγενών: «Μην αφήνετε τα παιδιά μόνο στην τηλεόραση, ασχοληθείτε μαζί τους, δώστε τους ερεθίσματα». Είναι άραγε μια κουβέντα απλή ή κρύβει κάτι άλλο και βαθύτερο μέσα της;

Ερευνητές από το Κέντρο Νευρολογίας και Κοινωνίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια ανακάλυψαν  ότι όσα περισσότερα ερεθίσματα έχει ένα παιδί μέχρι την ηλικία των 4 ετών, τόσο αυξάνει και τις πιθανότητες να λειτουργούν καλύτερα οι νοητικές και αντιληπτικές του ικανότητες στο πέρασμα των χρόνων. Συγκεκριμένα η έρευνα αφορούσε 64 παιδιά τα οποία οι ερευνητές παρατήρησαν για πρώτη φορά όταν ήταν στην ηλικία των 4 ετών. Οι ερευνητές τότε κατέγραψαν τις συνήθειες τους αλλά και τον τρόπο διαπαιδαγώγησης τους. Δηλαδή κατέγραψαν εάν οι γονείς τους διάβαζαν βιβλία, αν έπαιζαν παιχνίδια με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, αν άκουγαν μουσική, και  ταυτόχρονα αξιολόγησαν το πόσο στοργική, ισορροπημένη ή αδιάφορη σχέση αναπτυσσόταν ανάμεσα στα παιδιά και τους γονείς τους. Αυτά τα 64 παιδιά όταν έφτασαν στην ηλικία των 17 έως 19 ετών, υπεβλήθησαν σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου η οποία κατέδειξε ότι η ανάπτυξη του εγκεφάλου τους στο τέλος της εφηβείας τους συνδεόταν άμεσα με το πλήθος των ερεθισμάτων που έλαβε το κάθε παιδί στην ηλικία των 4 ετών και μάλιστα άλλοι παράγοντες όπως η γονεϊκή φροντίδα, φάνηκε ότι δεν επηρέαζαν σημαντικά αυτή την ανάπτυξη.Σύμφωνα με τη δρα Μάρθα  Φαρά, επικεφαλής της έρευνας, υπάρχει μια ευαίσθητη περίοδος, στην αρχή της νηπιακής ηλικίας, που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη και εξέλιξη του εγκεφάλου . «Μοιάζει σαν η φυσιολογική ανάπτυξη να έχει επιταχυνθεί ή να έχει προχωρήσει περισσότερο στα παιδιά που λαμβάνουν περισσότερα ερεθίσματα», αναφέρει η δρ Φαρά. Οι γονείς θα πρέπει να έχουν υπόψη ότι ασχολίες όπως το διάβασμα βιβλίων, η ενασχόληση με εκπαιδευτικά παιχνίδια, η ζωγραφική και οι κατασκευές είναι δραστηριότητες μέσα από τις οποίες το παιδί μπορεί να περάσει καλά, να διασκεδάσει αλλά και θα συμβάλλει στον «δείκτη νοημοσύνης» του παιδιού....

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ