Μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Πώς επηρεάζουν τη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών

17 Φεβρουαρίου 2016

Το facebook, το instagram, youtube, skype αποτελούν ένα μέσο κοινωνικοποίησης για τους εφήβους. Η δημιουργία του προσωπικού προφίλ και η ψηφιακή παρουσίαση του εαυτού αποτελεί ένα νέο τρόπο επικοινωνίας που σχετίζεται άμεσα με την ανάγκη του έφηβου να προβάλει:


• την ατομική του ταυτότητα
• να δείξει ποιος πραγματικά είναι αλλά και
• ποια θέματα τον ενδιαφέρουν

 

Η ψηφιακή παρουσίαση αυτή αποτελεί ένα ηλεκτρονικό λεύκωμα, ο δημιουργός του φτιάχνει το προφίλ του αρχίζοντας από τα προσωπικά του στοιχεία και στην συνέχεια εκθέτει ένα μέρος της κοινωνικής του ζωής, τις απόψεις του, τις προτιμήσεις του για ποίκιλα θέματα όπως σινεμά, τηλεόραση, μουσική αλλά ακόμα και για πολιτικά ή κοινωνικά θέματα.

 

Σκοπός του κοινωνικού δικτύου είναι η επικοινωνία αλλά και η απόκτηση νέων φίλων μέσα από ένα σύστημα πυραμίδας, με αυτό τον τρόπο ένα δημοσιευμένο βίντεο μπορεί να σχολιαστεί ποικιλοτρόπως, να γίνει η αφορμή ενός διαλόγου, μίας νέας γνωριμίας αλλά και μίας πιθανής αντιπαράθεσης.
Αρχικά τα παιδιά κάνουν εγγραφή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επικοινωνούν μόνο με τους φίλους τους, σταδιακά όμως με την απόκτηση θετικών σχολίων/comment και πολλών like τα παιδιά μπαίνουν στην διαδικασία να θέλουν να αποσπάσουν περισσότερη επιβράβευση από μεγαλύτερο κοινό. Το γεγονός αυτό όμως μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε μία αυξανόμενη αγωνία απόκτησης θετικών σχολίων με απώτερο στόχο προς εντυπωσιασμό των φίλων τους.

 

Ο έφηβος όταν φτάσει σε αυτό το σημείο μπορεί να χάσει την πραγματική παρουσίαση που θα έπρεπε να έχει ο εαυτός του και να δημιουργήσει μία παράλληλη προσωπικότητα, αυτή των social media. Κάθε φορά που ανεβάζει μία φωτογραφία προσέχει να τον δείχνει πιο όμορφο και πιο ερωτικό έρχεται σε αντίθεση με την αυτοεικόνα του, όταν ποστάρει ότι είναι σε πάρτυ ενώ στην πραγματικότητα οι φίλοι του δεν τον καλούν και τον αποφεύγουν έρχεται πάλι σε αντίθεση του αυθεντικού του εαυτού με τον ψηφιακό εαυτό. Έτσι δημιουργεί μία μάσκα ενός διαφορετικού προσώπου και εγκλωβίζεται μέσα σε αυτή. Οι χρήστες αυτοί αρχίζουν να εμφανίζουν χαρακτηριστικά ναρκισσιστικής συμπεριφοράς, αντιδρούν στην κριτική με θυμό και ντροπή, εκμεταλλεύονται τους άλλους για να πετύχουν τον σκοπό τους και προβάλλουν την σημαντικότητα του εαυτού τους μειώνοντας τους άλλους.

 

Στο στάδιο αυτό αρχίζει μία συναισθηματική εξάρτηση όπου ο χρήστης παρακολουθεί μανιωδώς τις δημοσιεύσεις άλλων χρηστών ώστε να είναι σε ετοιμότητα να πάρει μέρος στις εξελίξεις. Πολύ συχνά, ο ανταγωνισμός αυτός μπορεί να ωθήσει έναν έφηβο σε επιθετικά σχόλια που μειώνουν τους άλλους χρήστες ώστε να δείχνει εκείνος καλύτερος. Σε μελέτες που έχουν γίνει φαίνεται ότι το 61% παρακολουθούν τα like τους, το 36% παρακολουθούν εάν οι φίλοι τους κάνουν πράγματα χωρίς αυτούς και το 21% ελέγχουν εάν έχουν δεχτεί αρνητικά σχόλια. Οι έφηβοι που θεωρούνται εξαρτημένοι από τα μέσα κοινωνικής δικτυώσεις μπορεί να ελέγχουν μέχρι και εκατό φορές την ημέρα.

 

Η επίδραση της κοινωνικής δικτύωσης στους εφήβους αλλά και η υπέρμετρη ενασχόληση ολοένα και απασχολεί τους γονείς. Δικαιολογημένα ανησυχούν όταν παρατηρούν τα παιδιά τους:
• να μη δέχονται να πάνε σε μέρη χωρίς πρόσβαση στο internet
• έχουν έντονες συναισθηματικές διακυμάνσεις που δεν σχετίζονται με την καθημερινότητα
• παραμελούν τις σχολικές τους υποχρεώσεις ενώ είναι αφοσιωμένα στο διαδίκτυο
• ξαφνικά να κλείνουν τους λογαριασμούς τους στα μέσα δικτύωσης

 

Συμβουλή Ειδικού:
Οι γονείς αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να μιλήσουν στο παιδί τους για τους ψυχολογικούς κινδύνους και να παρατηρούν τις αλλαγές στην συμπεριφορά του. Ενθαρρύνετε το να ασχοληθεί με εξωτερικές δραστηριότητες και να συμμετέχει σε ομάδες αθλητισμού, χορού ή και θεάτρου.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ