Μοναξιά: Ο σωστός και ο λάθος τρόπος να τη χειριστείς

1 Μαρτίου 2016

Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ!

Είναι μια πανανθρώπινη, αναπόφευκτη και συχνή εμπειρία. Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι έχουν νιώσει μοναξιά, τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τουε, και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό. Μοναξιά νιώθει ο άνθρωπος από την αρχή μέχρι το τέλοs της ζωήs του. Η μοναξιά δεν είναι ψυχική διαταραχή.

Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΣ!

Οι άνθρωποι φοβούνται τη μοναξιά. Αυτό ενδεχομένως οφείλεται στο ότι η μοναξιά είναι έvαs μηχαvισμόs από το φυλογενετικό παρελθόν του ανθρώπου, με στόχο να προάγει την εγγύτητα, την ασφάλεια, την ίδια την επιβίωση. Το άγχοs του αποχωρισμού είναι ένα από τα πρωταρχι­κά ανθρώπινα άγχη.

Όμως, κυpίως η ανατροφή και η διαπαιδαγώγησή μας έρχονται να ενισχύσουν το φόβο της μοναξιάς (π.χ., το παιδί συvεχώς ελέγχεται και δεν αφήνεται μόνο, η απομόνωση χρησιμο­ποιείται ως μορφή τιμωρίας κ.ά.).

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΑΞΙΑ;

Μοναξιά είναι μια δυσφορική εμπειρία που προέρχεται από την εκτίμηση του ανθρώπου ότι οι σχέσεις του έχουν ελλείμματα, ότι δεν είναι αpκετέs σε ποσότητα ή/και δεν είναι ποιοτικές, ότι δεν ικανοποιούνται βασικές διαπροσωπικές και κοινωνικές του ανάγκες μέσα από τις σχέσεις του.

Αν ο άνθρωπος πιστεύει ότι υπάρχει ασυμφωνία ανάμεσα στις πραγματικές του σχέσεις και στις σχέσεις που θα επιθυμούσε να έχει, τότε είναι πολύ πιθανό να νιώθει μοναξιά.

ΠΟΙΕΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΣΥΝΗΘΩΣ ΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ;

Λύπη, θλίψη, ψυχικός  πόvοs, δυσφορία

Έλλειψη διάθεσης να κάνετε κάτι, ανία

Νοσταλγία για κάτι που λείπει

Φόβοs αποχωρισμού ή εγκaτάλειψηs

Ντροπαλότητα, συστολή

Κοινωνικό άγχοs, αμηχανία

Ντροπή,ενοχή

Θυμόs με τον εαυτό ή/και με τους άλλους

Απογοήτευση, πικρία

Αποξένωση, αίσθημα κενού

 

ΠΟΙΕΣ ΑΛΛΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΣΥΝΗΘΩΣ ΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ;

 

  • Έχετε χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Είστε υπερβολικά ευαίσθητοι στην κριτική από τους άλλους έχετε μια τάση να λυπάστε τον εαυτό σας.
  • Εξαρτάστε υπερβολικά από τους άλλους, «γαντζώνεστε» από αυτούς ή, αντίθετα, φοβάστε την οικειότητα για να μην πληγωθείτε ξανά.

Νιώθετε ότι καvείς δεν σας αγαπά και δεν σας καταλαβαίνει.

  • Νιώθετε δυσπιστία για τιε πρόθεση των άλλων, γίνεστε κυνικοί.
  • Πιστεύετε ότι δεν είστε διεκδικητικοί, ότι δεν μπορείτε να πείτε «όχι», ότι σας εκμεταλλεύονται οι άλλοι.
  • Έχετε μια τάση να επικρίνετε τους άλλους για την κατάστασή σας, δείχνετε εχθρότητα προς τους  άλλους ή, αντίθετα, πιστεύετε ότι φταίτε εσείς οι ίδιοι για την κατάστασή σας.
  • Νιώθετε αβοήθητοι.
  • Έχετε σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλου, πόνο στο στομάχι, αίσθημα κόπωσής κ.ά. ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ

Υπάρχουν πολλοί «μύθοι» και προκαταλήψεις για το τι σημαίνει να νιώθει κανείς μόνος , αλλά και για τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Οι λανθασμένες αυτές αντιλήψεις μας κάνουν να υπο­φέρουμε και δεν μας βοηθούν να μειώσουμε τη μοναξιά μας. Μερικές από αυτές είναι:

  • «Η μοναξιά είναι σημάδι αδυναμίας ή ανωριμότητας.»
  • «Η μοναξιά είναι είναι ένα σταθερό ελάττωμα του χαρακτήρα.»
  • «Πάση θυσία η μοναξιά πρέπει να αποφεύγεται.»
  • «Κάτι δεν πηγαίνει καλά με μένα και νιώθω μοναξιά. Αυτά θα έπρεπε να είναι τα καλύτερα χρόνια της ζωής μου.»

«Δεν θέλω να βγω έξω μόνος μου/μόνη μου.»

«Η ζωή δεν έχει νόημα, αν δεν έχεις κάποιον να τη μoιpαστείs.»

«Είμαι αvεπιθύμητoς/αvεπιθύμητη.»

«Είναι απαραίτητο να είναι καvείs ελκυστικός έξuπvos, ζωvταvόs  για να έχει φίλους» «Δεν γνωρίζω πώς να συμπεριφερθώ σ' αυτή την κατάσταση.»

«Οι άλλοι με κρίνουν διαρκώs.»

«Είμαι καλύτερα μόνος μου με τον εαυτό μου

«Οι πιο πολλοί άνθρωποι νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους

«Δεν μπορώ να επικοινωνήσω με άλλous ανθρώπους»

«Εάν γνώριζαν οι άνθρωποι τι σκέφτομαι, θα με απέρριπταν ή θα με γελοιοποιούσαν.» «Λίγοι άvδpεs/γuvαίκεs αξίζουν.»

 «Το σεξ είναι μια επίδοση που βαθμολογείται από χο/χη σύντροφο.»

«Δεν ρισκάρω να πληγωθώ ξανά.»

 «Νιώθω παγιδεuμέvos/παγιδεuμέvη.»

«θα χάσω χην ανεξαρχησία μου και δεν θα έχω χρόνο για χον εαυχό μου, αν δεθώ περισ- σόχερο σχη σχέση.»

«Τα προβλήματα στη σχέση αυτή είναι όλα δικό μου λάθos.»

«Οι άλλοι θα έπρεπε να μου δίνουν αυτό που θέλω χωpίs να χρειάζεται να χο ζηχώ.»

 

ΤΟ «ΝΙΩΘΩ ΜΟΝΟΣ» ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕ ΤΟ «ΕΙΜΑΙ ΜΟΝΟΣ»

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουμε συνήθως μόνοι όχαν είμαστε μόνοι, είναι σαφέs όχι η μοναξιά και χο να είναι αντικειμενικά κάπoιoς μόνος δεν ταυτίζονται. Μπορεί να είναι καvείs μόνοα και να μη νιώθει μόνος ή μπορεί κανείς να είναι με τους δικούς του ανθρώπους και να νιώθει πολύ μόνος ή να νιώθει μόνος μέσα στο πλήθος.

 

ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΗ ΜΟΝΑΞΙΑ!

Είναι η εκούσια μόνωση χου ανθρώπου, την οποία έχει ανάγκη για να «ξεκουραστεί» από τις σχέσεις να την  αξιοποιήσει δημιουργικά, να αποκτήσει την αίσθηση της προσωπικής ταυτότητας να βελτιώσει την προσωπικότητά του

 

ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ

  • Αποφεύγει κανείς τις σχέσεις κλείνεται στον εαυτό του
  • Αποφέυγει κανείς τον εαυτό του – Διαμορφώνει επιφανειακές σχέσεις πολύ γρήγορα και δε δεσμεύεται με ανθρώπους που γνωρίζει καλά.
  • Ασχολείται υπερβολικά με δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο και δεν αφιερώνει καθόλου χρόνο στις ανθρώπινες σχέσεις 

Κάντε φιλίες 

Σκεφτείτε ποιες ευκαιρίες έχετε στο καθημερινό σας πρόγραμμα για να κάνετε γνωριμίες. Για παράδειγμα:

Μην περιμένετε πάντα να σας πλησιάσουν οι άλλοι. Κάντε εσείs το πρώτο βήμα, «σπάστε τον πάγο». Πείτε «γεια», κοιτάξτε στα μάτια, ή απλώς χαμογελάστε. Δείξτε με τη γλώσσα του σώματός σας ότι επιθυμείτε την επικοινωνία μαζί τοus. Οι περισσότεροι εκτιμούν κάποιον που κάνει το πρώτο βήμα.

Αναζητήστε καταστάσεις και πλαίσια που σας ενδιαφέρουν πραγματικά. Εκεί είναι πολύ πιθανό να γνωρίσετε ανθρώπου που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα με σας, με τους οποίους έχετε κάτι κοινό. 

 Κάντε εξάσκηση στις κοινωνικές δεξιότητες δεξιότητες

- Πώs να συστήνετε τον εαυτό σας. 

- Πώs να αρχίσετε μια αλληλεπίδραση, πώs να τη συνεχίσετε, πώs να την ολοκληρώσετε.

- Πώs να παραμένετε στο θέμα συζήτησηs και να μην αλλάζετε θέμα συχνά.

- Πώs να ακούτε rous άλλους

- Πώs να περνάτε καλά σε πάρτι.

- Πώs να κάνετε τηλεφωνήματα για να ξεκινήσετε μια γνωριμία.

- Πώs να χειρίζεστε τη σιωπή.

Κάντε ένα μόνο βήμα κάθε φορά. Δεν είναι δυνατόν να γίνουν όλα μαζί. Στις προσπάθειες αυτές  είναι φυσιολογικό να κάνετε λάθη και να δείξετε ατέλείς. Μην αποθαρρύνεστε, δείξτε υπομονή. Δοκιμάστε ξανά. Μπορεί και οι άλλοι να έχουν παρόμοιες δυσκολίες με εσάς.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ