Πόσα γλυκά πρέπει να τρώει ένα παιδί

4 Μαρτίου 2016

Και άλλες βασικές διατροφικές απορίες γονέων 

Απαντά η επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Αναστάσιου Παπαλαζάρου 

Οι σύγχρονοι γονείς είναι πολυάσχολοι, με πολλές υποχρεώσεις και στις περισσότερες περιπτώσεις μεαρκετές ώρες απουσίας από την οικογενειακή ‘εστία’…Τα δεδομένα αυτά μεγαλώνουν την ανησυχία τους για διάφορα θέματα που αφορούνστα παιδιά τους, ένα από τα οποία είναι και η διατροφή τους. Επιπλέον, το ότι οι περισσότεροιγονείς είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι με αυτό το θέμα κι ότι καθημερινά λαμβάνουνπολυάριθμες διατροφικές πληροφορίες τους δημιουργεί ποικιλία αποριών. Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε αυτές που πιο συχνά μας εκφράζονται.

Πως μπορώ να γνωρίζω αν το παιδί μου τρέφεται σωστά;

Αν τα παιδιά σας αναπτύσσονται φυσιολογικά, είναι ενεργητικά και γενικά υγιή το πιθανότερο είναι νατρέφονται σωστά. Να θυμάστε ότι αποτελείτε το βασικότερο πρότυπο των παιδιών σας. Υιοθετείστε λοιπόν σε οικογενειακή βάση ισορροπημένες και υγιείς διατροφικές συνήθειες. Σχεδιάστε ένα διατροφικό πλάνο με δομημένα γεύματα, σταθερότητα και ποικιλία τροφίμων από τις 4 βασικές ομάδες (δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας και διάφορες εναλλακτικές λύσεις) (www.cnpp.usda.gov › MyPyramid for Kids‎ ). Τα παραπάνω θα εκπαιδεύσουν το παιδί σας να έχει έλεγχο της πείνας του και να μπορεί ν’ αποφεύγει ‘ανθυγιεινές’ επιλογές.

‘Πρέπει’ ν’ αδειάζει το πιάτο του σε κάθε γεύμα;

Παρά το γεγονός ότι η υγιής διατροφική συμπεριφορά είναι να σταματάει κάποιος να τρώει όταν έχει χορτάσει, οι γονείς συνήθως έχουν την απαίτηση από το παιδί τους να μην σταματήσει αν δεν αδειάσει το πιάτο του. Είναι καλό να γνωρίζετε, ότι τόσο το αίσθημα της πείνας όσο και του κορεσμού είναι ‘αντανακλαστικά’ που διαμορφώνονται από πολύ μικρή ηλικία, και όσο μικρότερος έχει εκπαιδευτεί κάποιος ν’ ανταποκρίνεται σε αυτά, τόσες περισσότερες πιθανότητες για φυσιολογική και υγιή σχέση με το φαγητό θα έχει στην ενήλικη ζωή του. Βάλτε λοιπόν στο πιάτο του την ‘προβλεπόμενη’ ποσότητα κι εμπιστευτείτε το!!..

Τι γίνεται με τα φαγητά που δεν του αρέσουν;

Θα προτείναμε να μην υποκύψετε εύκολα, δίνοντας λύση προσφέροντάς του το αγαπημένο του φαγητό. Δεν πειράζει να χάσει και μια φορά ένα γεύμα.

Αυτό που τα ερευνητικά δεδομένα μαρτυρούν, είναι ότι η επαναλαμβανόμενη έκθεση στο ίδιο τρόφιμο,ενθαρρύνει το παιδί να δοκιμάσει. Ακόμη και 15 φορές έκθεσης μπορεί να χρειαστούν προκειμένου να δοκιμάσει μια νέα γεύση. Βοηθητικό είναι επίσης να σας βλέπει να καταναλώνετε το συγκεκριμένο τρόφιμο, ενώ του δίνετε πληροφορίες γι’ αυτό, καθώς και να δοκιμάζετε διαφορετικούς τρόπους μαγειρέματος αλλά κιελκυστικούς τρόπους σερβιρίσματος.

Δεν πίνει πολύ γάλα, κινδυνεύει να μην πάρει το ασβέστιο που χρειάζεται;

Η γενική σύσταση για τα παιδιά, για επαρκή πρόσληψη ασβεστίου και βιτ. D, είναι να προσλαμβάνουν καθημερινά μια μερίδα γαλακτοκομικών περισσότερη από τους ενήλικες, δηλαδή 3 μερίδες συνολικά. Ως μερίδα ορίζεται το 1 ποτήρι γάλα, τα ~30 γρ. κίτρινου τυριού ή το 1 γιαούρτι.

Να θυμάστε, ότι εκτός από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καλές πηγές ασβεστίου είναι τα μικρά λιπαρά ψάρια και αυτά που μπορούν να φαγωθούν με το κόκαλο, τα όσπρια, πολλά από τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά καθώς και οι ζωμοί από κόκαλα ζώων.

Τι γίνεται με τα γλυκά, πόσα μπορεί να τρώει;

Φροντίστε τα παιδιά σας να μην συνδέουν την διάθεσή τους με την ικανοποίηση που μπορεί ν’ αντλήσουν από κάποιο φαγητό. Μην τους στερείτε όμως από την άλλη καμιά γευστική απόλαυση, γιατί το απαγορευμένογίνεται πιο επιθυμητό. Είναι καλό να μάθουν από πολύ μικρή ηλικία ότι μπορούν να καταναλώνουν τα πάντα, αλλά με μέτρο .

Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο για τον αριθμό των γλυκών που μπορεί π.χ. να καταναλωθούν σε εβδομαδιαία βάση. Αν ακολουθείται το διατροφικό του πλάνο της ημέρας και δεναντικαθιστά κάποιο γεύμα του, θα μπορούσε να καταναλώνεται ακόμη και σε καθημερινή βάση, σαν σνακ, κάποιο μικρό ‘γλυκάκι’ ή κάποια εναλλακτική ‘γλυκιά’ επιλογή (π.χ. κάποιο σπιτικό γλυκό ή κρέμα, ένασπιτικό milkshake με γιαούρτι, φρούτα και μέλι, κάποιο spread με ψωμί και άλλα πολλά).

Κλείνοντας, προτείνουμε ν’ ακολουθείτε τις γενικές συστάσεις για ισορροπημένη διατροφή, οπλισμένοι με υπομονή και φαντασία, χωρίς φόβο να μπείτε στην κουζίνα με τα παιδιά σας κι με εμπιστοσύνη σ’ αυτά αλλά και στο γονεϊκό σας ένστικτο!

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ