Συναισθηματική νοημοσύνη: 10 τρόποι να καταλαβαίνεις τι αισθάνεται ο άλλος

11 Μαρτίου 2016

Συναισθηματική Νοημοσύνη: οι 10 Καλύτεροι Τρόποι για να την Ενισχύσεις

Γράφει για το www.boro.gr η  Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια (greekpsychologypages.blogspot.gr) 

https://www.facebook.com/lvarvogli .

Ποια είναι η σημαντικότερη πτυχή της Συναισθηματικής Νοημοσύνης αλλά τι ακριβώς είναι; 
 
Η ικανότητα να αντιλαμβανόμαστε, να ελέγχουμε και να αξιολογούμε είτε τα δικά μας είτε τα συναισθήματα των άλλων.  Συναισθηματική νοημοσύνη είναι λοιπόν να ξέρουμε τι ακριβώς νιώθουμε και να το διαχειριζόμαστε σωστά.  Για παράδειγμα «καταλαβαίνω ότι νιώθω θυμό και συγκρατώ τον εαυτό μου να μη μιλήσω άσχημα στο παιδί ή τον σύντροφό μου», ενώ στις σχέσεις μας με τους άλλους μπορούμε να αναγνωρίσουμε το πώς αισθάνεται ο άλλος, αν για παράδειγμα είναι στεναχωρημένος πχ από τη δουλειά του και γι’ αυτό δε μας μιλάει, αντί να φανταστούμε ότι έχει κάτι μαζί μας.
 
Οι 10 Καλύτεροι Τρόποι Ενίσχυσης της Συναισθηματικής σου Νοημοσύνης:
 
1.     Μην διακόπτεις το συνομιλητή σου και μην αλλάζεις θέμα. Οι άνθρωποι που νιώθουν άβολα με το θέμα, τον συνομιλητή τους, ή με τις αντιδράσεις που πυροδοτούνται μέσα τους με αφορμή το θέμα μπορεί να θέλουν να αποφύγουν τα όποια συναισθήματα, διακόπτοντας τον άλλον ή με το να αφαιρεθούν.  Κάνε καλή συνήθεια το να σταματάς μέσα στη μέρα σου τουλάχιστον δυο φορές την ημέρα και ρώτα τον εαυτό σου ‘Πώς νιώθω;’ Μπορεί να σου πάρει λίγο χρόνο να εντοπίσεις το συναίσθημα. Άφησε αυτό το μικρό χώρο αναγνώρισης και κατανόησης των συναισθημάτων σου στον εαυτό σου και σύντομα θα ξεμπλοκάρεις.
 
2.     Μην κρίνεις ή αλλάζεις τα συναισθήματά σου πολύ γρήγορα. Προσπάθησε να είσαι σε επαφή με τον συναισθηματικό σου κόσμο: αυτό σημαίνει να μην απορρίπτεις τα συναισθήματά σου πριν τα εξετάσεις. Υγιή συναισθήματα συχνά έρχονται και φεύγουν φυσικά σαν ένα κύμα στην παραλία. Σκοπός σου είναι να μην κόψετε το κύμα πριν φτάσει στο ανώτερο σημείο του.
 
 
3.     Δες αν μπορείς να βρεις συσχετισμούς μεταξύ των συναισθημάτων σου και των περιπτώσεων που είχες ξανανιώσει έτσι. Όταν εμφανίζεται ένα δύσκολο συναίσθημα, ρώτα τον εαυτό σου: ‘Πότε είχα νιώσει έτσι ξανά;’ Αυτή η ερώτηση μπορεί να σε βοηθήσει να καταλάβεις αν η παρούσα συναισθηματική σου κατάσταση αντικατοπτρίζει την τωρινή σου θέση, ή μια άλλη, στο παρελθόν.
 
4.     Μάθε να συνδέεις τα συναισθήματα σου με τις σκέψεις σου. Όταν αισθάνεσαι κάτι που σου φαίνεται περίεργο, είναι πάντα χρήσιμο να αναρωτηθείς ‘Τι πιστεύω για αυτό;’ Πολλές φορές ένα από τα συναισθήματά μας θα αντικρούει τα άλλα. Αυτό είναι φυσιολογικό. Το να ακούς τα συναισθήματά σου είναι σαν να ακούς όλους τους μάρτυρες στο δικαστήριο. Μόνο αντιμετωπίζοντας όλες τις ενδείξεις θα μπορείς να φτάσεις στην καλύτερη ετυμηγορία, στο καλύτερο συμπέρασμα.
 
 
5.     Άκουσε το σώμα σου. Ένας κόμπος στο στομάχι σου όταν οδηγείς προς τη δουλειά μπορεί να είναι ένδειξη ότι η εργασία σου είναι πηγή άγχους. Ένα φτερούγισμα της καρδιάς όταν πλησιάζεις ένα όμορφο πρόσωπο μπορεί να είναι σημάδι έρωτα. Ακούγοντας αυτές τις αισθήσεις και τα συναισθήματα που προκύπτουν, θα μπορέσεις να χαράξεις το δρόμο σου όχι μόνο βάσει συναισθήματος, αλλά και λογικής.
 
6.     Αν δεν ξέρεις πώς νιώθεις, ρώτα κάποιον άλλο. Οι άνθρωποι σπάνια καταλαβαίνουν ότι οι άλλοι μπορούν να κρίνουν πώς αισθάνονται. Όταν νιώθεις μπερδεμένος και δε μπορείς να καταλάβεις πώς σε βλέπουν οι άλλοι, απλώς ρώτησε κάποιον που σε γνωρίζει -και τον οποίο εμπιστεύεσαι- πώς φαίνεσαι. Μπορεί να ακούσεις απαντήσεις που θα σε εκπλήξουν αλλά και θα σε διαφωτίσουν.
 
 
7.     Συντονίσου στα ασυνείδητα συναισθήματά σου. Πώς μπορείς να συνειδητοποιήσεις τα ασυνείδητα συναισθήματά σου; Δοκίμασε τον ελεύθερο συνειρμό. Καθώς θα είσαι σε κατάσταση χαλάρωσης, άφησε τις σκέψεις σου να τρέξουν ελεύθερα και παρατήρησε πού θα πάνε.  Ανάλυσε τα όνειρα σου. Τοποθέτησε ένα σημειωματάριο και στυλό δίπλα στο κρεβάτι σου και σημείωσε τα όνειρά σου μόλις ξυπνήσεις. Δώσε ιδιαίτερη σημασία σε όνειρα που επαναλαμβάνονται ή είναι φορτισμένα με έντονα συναισθήματα.
 
8.     Αναρωτήσου: Πώς αισθάνομαι σήμερα; Ξεκίνα σταθμίζοντας τη γενική αίσθηση ευεξίας σε μια κλίμακα από 0 έως 100 και σημείωσε τη βαθμολογία σου καθημερινά. Αν τα συναισθήματά σου φαίνονται ακραία, σκέψου τι ιδέες ή συνειρμοί μπορεί να συσχετίζονται με το συναίσθημα.
 
 
9.     Κατάγραψε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου. Η έρευνα έχει δείξει ότι η καταγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων μπορεί να βοηθήσει σημαντικά.  Κράτα καθημερινά ημερολόγιο και δες τι θα γίνει…
 
10.                        Να γνωρίζεις πότε να σταματήσεις.  Καλή η ενδοσκόπηση, αλλά ακόμα καλύτερο να ξέρεις να κρατάς το μέτρο .  Υπάχει κάποια στιγμή που πρέπει να στρέψεις την προσοχή σου προς τα έξω.  Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να ζουν μαζί με τα αρνητικά τους συναισθήματα μπορεί να τα ενισχύσει. Η συναισθηματική νοημοσύνη περιλαμβάνει όχι μόνο την ικανότητα της εσωτερικής ματιάς, αλλά επίσης να είσαι παρών στον κόσμο γύρω σου.
 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...