Υπογονιμότητα. Μπορούμε να την ελέγξουμε μέσω της διατροφής;

12 Μαρτίου 2016
Μεγάλες μελέτες τα τελευταία χρόνια αναδεικνύουν ότι το 15% των ζευγαριών διεθνώς αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπογονιμότητας, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό των ζευγαριών που δεν μπορούν να τεκνοποιήσουν «φυσιολογικά» κυμαίνεται στο 15 – 20%. Τα αίτια της υπογονιμότητας ωστόσο φαίνεται να είναι πολλά, σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και ανεξιχνίαστα, ενώ αγγίζουν σε ίδιο περίπου ποσοστό τόσο τους άνδρες, όσο και τις γυναίκες (ποσοστό περίπου 40 και 30 % αντίστοιχα).

Ποιος ο ρόλος της διατροφής;

Σίγουρα δεν μπορούμε να ελέγξουμε όλους τους παράγοντες που οδηγούν σε υπογονιμότητα, μπορούμε όμως να ελέγξουμε τη διατροφή μας! Ολοένα και αυξανόμενα είναι τα στοιχεία της βιβλιογραφίας που αναδεικνύουν ότι οι διατροφικές συνήθειες μπορεί να έχουν σημαντική επιρροή τόσο στην ανδρική όσο και στην γυναικεία γονιμότητα. Δεν υπάρχουν ελιξίρια τρόφιμα και μαγικές συνταγές, όμως η επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών και μία συνολικά προσεγμένη διατροφή μπορεί να βελτιώσει κατά πολύ τόσο τη γονιμότητα όσο και την κατάσταση της υγείας κατά τη διάρκεια της κύησης.

Τι μπορείτε να κάνετε...

Διατηρήστε ένα υγιές σωματικό βάρος

Είναι πολύ σημαντικό κατά την προσπάθεια της τεκνοποίησης η γυναίκα να καταφέρει να διατηρήσει ένα υγιές σωματικό βάρος, δηλαδή ένα βάρος που να κυμαίνεται μέσα στο φυσιολογικό εύρος του Δείκτη Μάζας Σώματος (19-25 kg/m2). Το υπερβάλλον σωματικό βάρος μπορεί να προκαλέσει ορμονικές διαταραχές ή διαταραχές στην ωορρηξία. Μάλιστα, η αντίσταση στην ινσουλίνη, συχνή επίπτωση της παχυσαρκίας, αποτελεί σημαντικό μηχανισμό που μπορεί να επηρεάσει την ωορρηξία. Ωστόσο, μία απώλεια βάρους, ακόμα και της τάξης του 5%, μπορεί να βελτιώσει κατά πολύ τα δεδομένα.

Ακολουθήστε μία «Γόνιμη Δίαιτα»...

Όπως είπαμε και παραπάνω δεν υπάρχουν μαγικά τρόφιμα ή μαγικά διατροφικά συστατικά, όμως υπάρχουν κάποια πράγματα στα οποία θα πρέπει να δώσετε μεγαλύτερη βαρύτητα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Ακολουθήστε, λοιπόν, μία «Γόνιμη Δίαιτα», η οποία θα πρέπει να χαρακτηρίζεται κυρίως από τα παρακάτω:
 
-Μείωση των κορεσμένων και trans λιπαρών οξέων και αύξηση των μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών (από τρόφιμα όπως ελαιόλαδο, ελιές, ψάρια, ξηροί καρποί). Τα μόνο- και πολυ- ακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στη διατήρηση της χοληστερόλης σε φυσιολογικά επίπεδα, στην καταπολέμηση της φλεγμονής, στη βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη αλλά και στη βελτίωση της γονιμότητας. Μάλιστα, τα ω-3 λιπαρά φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφύτευση του ωαρίου στη μήτρα και στα πρώτα στάδια της εμβρυογένεσης.
 
-Αύξηση πρόσληψης φυτικών πρωτεϊνών μέσω οσπρίων, ξηρών καρπών.

-Αύξηση κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών για επαρκή πρόσληψη αντιοξειδωτικών συστατικών, τα οποία προστατεύουν την υγεία των ωοθηκών και την κατάσταση της μήτρας.

-Αύξηση πρόσληψης φυτικών ινών και αντικατάσταση τουλάχιστον του 50% των επεξεργασμένων δημητριακών σε μη επεξεργασμένα.

-Αύξηση κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων για αύξηση πρόσληψης ασβεστίου.

Συμβουλευτείτε το γιατρό ή το διαιτολόγο σας για τη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής

Αρκετές είναι οι μελέτες που αναδεικνύουν ότι κατά την περίοδο της προσπάθειας για τεκνοποίηση η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, ιδίως πολυβιταμίνες ή συμπληρώματα που περιέχουν σίδηρο, φυλλικό οξύ, βιταμίνη Β12, ψευδάργυρο και σελήνιο μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα ευεργετική στη βελτίωση της γονιμότητας και στις διαταραχές που σχετίζονται με την ωορρηξία. Μάλιστα, στη μελέτη NHS II, φάνηκε ότι μία διατροφή πλούσια σε σίδηρο, ο οποίος προέρχεται από φυτικές τροφές και συμπληρώματα, μπορεί να μειώσει κατά πολύ τον κίνδυνο διαταραχών ωορρηξίας.
Η συνιστώμενη πρόσληψη ορισμένων συστατικών κατά την περίοδο της τεκνοποίησης, ενδέχεται να είναι η διπλάσια ή και παρπάνω από ότι η συνήθης πρόσληψη που καλούμαστε να καλύψουμε μέσω της διατροφής. Γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, και μερικές φορές αναγκαίο, μετά από τη σύμφωνη γνώμη ενός επιστήμονα υγείας, να στραφούμε σε ειδικά σχεδιασμένα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα που συνδυάζουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, αμινοξέα, ένζυμα, αντιοξειδωτικά και ειδικά βότανα, που βοηθούν στην ομαλή ορμονική λειτουργία και την αύξηση της γονιμότητας, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη διατροφική υποστήριξη για τη σωστή λειτουργία του γυναικείου αναπαραγωγικού συστήματος.

Szostak-Węgierek D. Nutrition and fertility. Med Wieku Rozwoj. 2011; 15(4):431-6.

Chavarro, Jorge E. MD, ScD; Rich-Edwards, Janet W. MPH, ScD; Rosner, Bernard A. PhD; Willett, Walter C. MD, DrPH. Diet and Lifestyle in the Prevention of Ovulatory Disorder Infertility. Obstetrics & Gynecology 2007 - Volume 110 - Issue 5 - pp 1050-1058.
 
Hankinson S, Manson J, Speizer F, Colditz G. Healthy Women, Healthy Lives: A Guide to Preventing Disease, from the Landmark Nurses’ Health Study (2002).
 
Επιστημονική Ομάδα Nutrimed
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ