Tα ταλέντα του παιδιού: Πώς τα εξασκούμε τι πρέπει να προσέχουμε

16 Μαρτίου 2016
Γεννιέσαι ή γίνεσαι ταλέντο; Αυτές τις μέρες παρακολουθούμε στους ολυμπιακούς αγώνες ανθρώπους που μόχθησαν για να φτάσουν να αγωνιστούν και συμμετέχουν ελπίζοντας σε διακρίσεις. Πώς έφτασαν όμως ως εδώ; Είναι οι επιδόσεις τους αποτέλεσμα ταλέντου ή απλώς σκληρής δουλειάς;
Aπό την εκπαιδευτική συμβουλευτική ψυχολόγο Δρ. Καλλιόπη Εμμανουηλίδου

Σε προηγούμενο ποστ είχαμε ρίξει μια ματιά σε θεωρίες που υποστηρίζουν ότι οι υψηλές επιδόσεις είναι αποτέλεσμα σκληρής εξάσκησης και όχι απαραίτητα έμφυτης ικανότητας: 
  • Ο Malcolm Gladwell (στο βιβλίο του «Outliers») υποστηρίζει ότι ο καθένας μπορεί να έχει εξαιρετικές επιδόσεις, αν εξασκηθεί για 10.000 ώρες
  • Ο Daniel Coyle («The talent code») επίσης δίνει μεγάλη έμφαση στην εξάσκηση, τα κίνητρα, τους καλούς προπονητές
  • Σύμφωνα με τον David Shenk («The Genius in All of Us») η φυσική κλίση πολλαπλασιάζεται από το περιβάλλον (εξάσκηση, ευκαιρίες, ανατροφή κτλ.)
  • Οι  Anders Ericsson και Paul Ward στις έρευνές τους καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η εξάσκηση είναι αυτή που οδηγεί σε εξαιρετικές επιδόσεις 
Κάτω από ποιες όμως συνθήκες γίνεται η εξάσκηση αυτή; Στο παρακάτω βίντεο μπορούμε να παρακολουθήσουμε παιδάκια στην Κίνα να προπονούνται κάτω από πολύ σκληρές και βίαιες συνθήκες. Εντυπωσιάζει η σκληρότητα, η χρήση βίας. Υπάρχουν τα χαρακτηριστικά που λέμε γενικά ότι υπάρχουν στους ταλαντούχους ανθρώπους, όπως η αφοσίωση, η επιμονή; 
Κατά πόσον ευχαριστούνται αυτό που κάνουν; Είναι ηθικό να πλάθονται από τόσο μικρή ηλικία και χωρίς καμία ελευθερία επιλογής αυτά τα "ταλέντα" και να επιβάλλεται η αφοσίωση, η σκληρή δουλειά, η αυτοπειθαρχία; Πόσο ισχύει το πρόθεμα "αυτο-" στη λέξη "αυτοπειθαρχία τελικά; Πόσο δυνατό είναι να κατασκευαστούν ταλέντα στον αθλητισμό (και όχι μόνο); Πόσο ηθικό είναι να βασανίζονται παιδιά, στερημένα από παιδικότητα και ελευθερία, για να γίνουν πρωταθλητές;
 
 
 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ