Η ταινία της εβδομάδας: «Πέρα από τα βουνά»

17 Μαρτίου 2016

Ο Ζία Ζανγκέ είναι ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς της νέας γενιάς του κινεζικού κινηματογράφου. Το 2006 απέσπασε Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας για το «Still Life» και έκτοτε κάθε του κυκλοφορία συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον του σινεφίλ κοινού.

Μια βασική θεματική παράμετρος στο σινεμά του Ζία Ζανγκέ είναι το προφητικό πολιτικό σχόλιο για την Κίνα που βρίσκεται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο μέσα σε κάθε ταινία του. Υπάρχει μια σύγκρουση των παραδόσεων με την παγκοσμιοποίηση και αυτή η σύγκρουση δημιουργεί αστάθεια και ανασφάλεια. Οι ήρωές του είναι θλιμμένοι και/ή οργισμένοι και αναζητούν μια λύτρωση που βρίσκεται στη σφαίρα της ουτοπίας.

Αυτά τα χαρακτηριστικά συναντάμε και στη νέα του ταινία, «Πέρα από τα βουνά» (άκρως ποιητικός ο αρχικός τίτλος «Mountains May Depart»). Πρωταγωνίστρια είναι η Τάο (η εξαιρετική Ζάο Τάο) και παρακολουθούμε τη ζωή της σε τρεις χρονικές περιόδους: το 1999, το 2014 και το 2025. Αρχικά, δύο παιδικοί φίλοι, ο ιδιοκτήτης βενζινάδικου Ζανγκ και ο ανθρακωρύχος Λιανγκζί ερωτεύονται την Τάο. Αυτή θα επιλέξει τον πρώτο, ο οποίος είναι και ο πλουσιότερος από τους δύο και κάπως έτσι θα διαλυθεί η φιλία τους. Η Τάο και ο Ζανγκ θα αποκτήσουν ένα παιδί και θα του δώσουν το όνομα Ντόλαρ. Το 2014 οι δύο τους θα χωρίσουν και ο γιος τους θα ταξιδέψει στην Αυστραλία μαζί με τον επιχειρηματία Ζανγκ. Τέλος, στο 2015 ο 19χρονος πια Ντόλαρ δυσκολεύεται να μιλήσει κινέζικα και ως εκ τούτου να επικοινωνήσει με τον πτωχευμένο πατέρα του, ενώ το μόνο που θυμάται από τη μητέρα του είναι το όνομά της.

Είναι προφανής η αλληγορία του Ζία Ζανγκέ, ίσως περισσότερο και απ’ ό,τι θα χρειαζόταν. Ευτυχώς όμως για όλο τον υπόλοιπο κόσμο που δεν ενδιαφέρεται και τόσο για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της Κίνας, υπάρχει μια συγκινητική και ποιητική ιστορίαστο επίκεντρο που λειτουργεί μια χαρά και μόνη της χωρίς τους συμβολισμούς.

Η ταινία ξεκινάει με ένα χορευτικό υπό τους ήχους του «Go West» των Pet Shop Boys. Είναι πανεύκολο να καταλάβει κανείς ότι σύμφωνα με τον σκηνοθέτη λίγο πριν μπει η νέα χιλιετία η Κίνα (Τάο) επέλεξε τον δρόμο του καπιταλισμού (Ζανγκ) και άφησε πίσω την παράδοσή της (Λιανγκζί), με αποτέλεσμα τη γέννηση μιας απρόσωπης παγκοσμιοποίησης (Ντόλαρ). Για αυτό το λόγο το πρώτο μέρος στο 1999 είναι φωτεινό και χρησιμοποιεί έναν κωμικό τόνο, ο οποίος αλλάζει στο δεύτερο μέρος όταν ερχόμαστε στο 2014. Εκεί η Τάο χωρίζει με τον Ζανγκ και ο Ντόλαρ μεγαλώνει στην Αυστραλία, ώστε στο 2025 να χάσει οριστικά την ταυτότητά του, όπως συμβαίνει με την πατρίδα του που ξεπουλήθηκε για χάρη του δολαρίου.

Πέρα από όλα τα παραπάνω ωστόσο, η ιστορία της Τάο συγκινεί. Είναι μια ανθρώπινη ιστορίαπου εξερευνά ζητήματα όπως ο έρωτας, ο θάνατος και το πέρασμα του χρόνου και παρά το καυστικό σχόλιο που επιχειρεί, διατηρεί μια ποιητικότητα στον τρόπο που ρέει. Θα μπορούσε να είναι καλύτερο; Σίγουρα. Αρκετά. Ο Ζία Ζανγκέ είναι παθιασμένος με τα ζητήματα που καταπιάνεται και αυτό τον περιορίζει από το να τα διαχειριστεί με λεπτότητα και λεπτομέρεια. Το «Πέρα από τα βουνά» πιθανότατα δε θα μείνει στην ιστορία ως κλασικό φιλμ του σύγχρονου κινεζικού σινεμά, είναι όμως ένα εξαιρετικό παράδειγμα της κινηματογραφικής δημιουργίας της χώρας μακριά από σπαθιά και γκέισες και είναι ακόμη πιο χρήσιμο ως συνέχεια μιας παράδοσης, σε μια εποχή που το παγκόσμιο φεστιβαλικό σινεμά μοιάζει να σχηματοποιείται ολοένα και περισσότερο σε μια ενιαία κατηγορία.

Η ταινία «Πέρα από τα βουνά» κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Feelgood Entertainment.

clickatlife

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ