17ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τι να δείτε το Σαββατοκύριακο 9 και 10 Απριλίου

8 Απριλίου 2016

Για το Σαββατοκύριακο του 17ου Γαλλόφωνου Φεστιβάλ που πραγματοποιείται στην Αθήνα δοκιμάζουμε μια βουτιά στο παρελθόν.

Πρόταση για την 3η μέρα του φεστιβάλ: «Η σιωπή της θάλασσας»

Ωραίο το μοντέρνο σινεμά, αλλά δεν έχει τόση αξία αν δεν αναγνωρίζουμε τις ρίζες του. Το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ έχει ένα πλούσιο πρόγραμμα από φρέσκες παραγωγές, αρκετές από τις οποίες θα δούμε στα θερινά το καλοκαίρι που έρχεται, ωστόσο έχει ενδιαφέρον να ανατρέξουμε σε κάποιες παλιές κόπιες που αποτέλεσαν τη βάση για πολλούς σύγχρονους δημιουργούς.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, σας προτείνουμε το σκηνοθετικό ντεμπούτο στη μεγάλη οθόνη του Ζαν-Πιερ Μελβίλ από το μακρινό 1949. Στη «Σιωπή της θάλασσας» («La Silence de la Mer» ο πρωτότυπος γαλλικός τίτλος) βρίσκονται οι βάσεις για το κίνημα της Νουβέλ Βαγκ. Το στυλ κινηματογράφησης του Μελβίλ χαρακτηρίστηκε «αντι-σινεματικό», αφού δύο από τους τρεις χαρακτήρες παραμένουν βουβοί, δικαιώθηκε πάντως μεταγενέστερα, αφού ο τρόπος αφήγησης παραμένει ριζοσπαστικός μέχρι και σήμερα και αντλεί υλικό από τις προσωπικές εμπειρίες του Μελβίλ στην Αντίσταση.

Η ταινία είναι μεταφορά ενός μυθιστορήματος από το 1942 και λαμβάνει χώρα σε ένα γαλλικό χωριό το 1941, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Η Κομαντατούρ στέλνει έναν γερμανό αξιωματικό να μείνει στο σπίτι τους. Ευγενικός και διαποτισμένος από τη γαλλική κουλτούρα, επισκέπτεται σχεδόν κάθε βράδυ τους οικοδεσπότες, οι οποίοι όμως στέκονται αποφασιστικά βουβοί. Σιγά-σιγά γεννιέται ένα σιωπηλό πάθος ανάμεσα στην ανιψιά και τον αξιωματικό. Αυτός φεύγει με άδεια στο Παρίσι και συναντιέται με τους συναδέλφους του αξιωματικούς στην Κομαντατούρ, οι οποίοι τον κάνουν να δει καθαρά: η «συνεργασία» είναι μόνο μια επίφαση και ο στόχος είναι να καταστραφεί η Γαλλία.

Δεν είναι μια «εύκολη» ταινία, ούτε ενδείκνυται σε όσους δεν έχουν συνηθίσει καθόλου να βλέπουν παλιό ευρωπαϊκό σινεμά, αξίζει πάντως να αναζητάτε τέτοιες ταινίες στον κινηματογράφο στις σπάνιες ευκαιρίες που έχετε.

Η προβολή είναι το Σάββατο 9 Απριλίου στις 18:00 στο Έμπασσυ (Πατρ. Ιωακείμ 5 & Ηροδότου, Κολωνάκι).

Πρόταση για την 4η μέρα του φεστιβάλ: «Το ημερολόγιο ενός εφημέριου»

Στο ίδιο κλίμα θα συνεχίσουμε και την Κυριακή, προτείνοντας ένα από τα πρώτα αριστουργήματα του σπουδαίου Γάλλου δημιουργού Ρομπέρ Μπρεσόν. Το «Ημερολόγιο ενός εφημέριου» κυκλοφόρησε το 1951 και θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες «Καθολικές» ταινίες όλων των εποχών, με την ερμηνεία του Κλοντ Λεντού να συγκαταλέγεται στις κορυφαίες της έβδομης τέχνης. Μάλιστα, αυτό το φιλμ αποτέλεσε τη βάση για τον «Ταξιτζή» του Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος δηλώνει πως η ατάκα «ο Θεός δεν είναι βασανιστής» είναι η αγαπημένη του στην ιστορία του κινηματογράφου.

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζορζ Μπερνανός, η ταινία του Μπρεσόν αντιμετωπίζει με ρεαλισμό την παρουσία του Θεού, φέρνοντάς τον στην καθημερινότητα και απεκδύοντας οποιαδήποτε μεταφυσικά στοιχεία.

Η υπόθεση έχει ως εξής: Ένας νεαρός ιερέας με φλογερή πίστη, που τον κατατρώει η αρρώστιαδίχως να το ξέρει, φτάνει στην πρώτη του ενορία, στο Ambricourt, ένα μικρό χωριό στη βόρεια Γαλλία. Από τους κατοίκους εισπράττει μόνο αδιαφορία. Παρότι πίστευε πως θα συναντήσει καλύτερη υποδοχή στον πύργο, οι αυταπάτες του δεν θα αργήσουν να διαλυθούν: ο κόμης διατηρεί σχέση με τη δασκάλα, η κόμισσα ζει έγκλειστη, εξεγερμένη ενάντια στον Θεό μετά τον θάνατο ενός παιδιού της.  

Δυνατή εμπειρία, από την οποία θέλεις χρόνο ώστε να συνέλθεις και λειτουργεί καλύτερα σε περιβάλλον σινεμά, όπου και δεν μπορείς να ξεφύγεις και επηρεάζεσαι στο μέγιστο βαθμό. Τολμήστε το.

Η προβολή είναι την Κυριακή 10 Απριλίου στις 17:30 στο Δαναό (Λ. Κηφισίας 109, Αθήνα).

Το 17ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος θα διεξαχθεί στην Αθήνα, από 7 ως 13 Απριλίου 2016 και στη Θεσσαλονίκη, από 14 ως 20 Απριλίου 2016. Πληροφορίες για το πρόγραμμα προβολών, τα εισιτήρια και τους προσκεκλημένους μπορείτε να βρείτε στο επίσημο site του φεστιβάλ.

clickatlife

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ