Το μέλλον της ενημέρωσης είναι στη συνεργασία

11 Απριλίου 2016

Ηταν μια πολύ αποτελεσματική εβδομάδα για τη δημοσιογραφία. Ο πρωθυπουργός της Ισλανδίας παραιτήθηκε, ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Ντέιβιντ Κάμερον αναγκάστηκε να απολογηθεί και η Κίνα μπλόκαρε ιστοτόπους σε περίπτωση που οι πολίτες ήθελαν να διαβάσουν για τη διαφθορά επικεφαλής επιχειρήσεων και αξιωματούχων που εμπλέκονταν στο ίδιο σκάνδαλο.

Η διαρροή των πληροφοριών από τη δικηγορική εταιρεία Mossack Fonseca έφτασε αρχικά στο Γερμανικό δημοσιογραφικό οργανισμό Suddeutsche Zeitung από έναν ανώνυμο πληροφοριοδότη αλλά κατέληξε μέσω της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (ICIJ) στα χέρια 100 δημοσιογράφων από διάφορους δημοσιογραφικούς ομίλους.

Αυτό το καινούριο δικτυακό μοντέλο που έχει ως βάση τις πληροφορίες η δημοσιογραφία πρέπει να αισθάνεται περήφανη που το έχει αναπτύξει. Είναι η σωστή ειδησεογραφική προσέγγιση στο είδος της παγκοσμιοποιημένης εξαπάτησης στην οποία η MossackFonseca και άλλοι επιδίδονται και καταδεικνύει το μέγεθος του αντίκτυπου που μπορεί να έχει αν και όταν οι εκδότες συνεργάζονται.

Από την εποχή που το Wikileaks δούλεψε μαζί με μεγάλους ειδησεογραφικούς οργανισμούς για τη δημοσίευση απορρήτων εγγράφων για τους πολέμους του Αφγανιστάν και του Ιράκ το 2010 και τις διαρροές του πολύ ευαίσθητου υλικού για την NSA η συνεργασία είναι το κλειδί εάν θέλουν να συμμετέχουν στην αποκάλυψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερων θεμάτων. Ωστόσο είναι ενδημική του DNA στις δημοσιογραφικές αίθουσες η μη συνεργατικότητα.

Μετά τη δημοσίευση των Panama Papers η έλλειψη πρωτογενούς υλικού από μέσα όπως η Washington Post και οι New York Times αποδόθηκε στην ενόχληση τους που δεν συμπεριλήφθηκαν στη διαδικασία της έρευνας. Παρόλο που φάνηκε σα να μην ήθελαν να συνδράμουν στην επαλήθευση για το λαβράκι που έβγαλε κάποιος άλλος, η υπόθεση ενός ανταγωνιστικού γονιδίου είναι ενσωματωμένη στη δημοσιογραφική κουλτούρα.

Παρ’ όλα αυτά, αυτό έχει πιθανότητες να αλλάξει σύντομα σε τομείς πέραν της αλίευσης ειδήσεων. Πρόκειται για μια σημαντική συγκυρία σε ό,τι αφορά και τη διανομή των ειδήσεων.

Στο Σαν Φρανσίσκο αυτή την εβδομάδα γίνεται διήμερο συνέδριο για την ανάπτυξη του Facebook. H εφαρμογή του για στιγμιαία πρόσβαση σε άρθρα ανοίγει για όλους τους δημοσιογράφους και όχι μόνο για επιλεγμένους εκδότες. Ο Mark Zuckeberg την περασμένη εβδομάδα από το δικό του κανάλι που φιλοξενήθηκε στο BuzzFeed μίλησε live για την επέκταση της πρόσβασης σε υπηρεσίες livestreaming και τις δυνατότητες του.

Για πρώτη φορά από τότε που κυκλοφόρησε το iphone, όταν οι δημοσιογράφοι παρατηρούσαν και θαύμαζαν χωρίς να έχουν αντιληφθεί πόσο ριζικά η συγκεκριμένη συσκευή θα άλλαζε τη δουλειά τους, ένα συνέδριο για την ανάπτυξη νέας τεχνολογίας θα δώσει έμφαση στο πώς ασκείται η δημοσιογραφία. Η τελευταία είναι ένα όχι ιδιαίτερα εμπορικό τμήμα μέσα στο οικοσύστημα της επικοινωνίας. Οι αίθουσες σύνταξης μπορεί ιδιωτικά να μοιράζονται κάποιες πληροφορίες για την εμπειρία τους με το Facebook και τη Google αλλά μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και σε ανεπίσημη βάση. Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα πραγματικό τεστ για το τι αυτή η καινούρια σχέση σημαίνει στην πραγματικότητα και βάζει τους οργανισμούς ΜΜΕ στην άβολη θέση να αποκαλύψουν περισσότερα απ'όσα ενδεχομένως θα ήθελαν.

Μετά από τη live εμφάνιση του Zuckerberg στο BuzzFeed την περασμένη εβδομάδα για να μιλήσει για το νέο του προϊόν, το site τεχνολογίας Re/Code ανέφερε ότι το BuzzFeed και άλλοι πάροχοι πληρώνονταν από το Facebook για να προωθήσουν livevideo – κάτι που επιβεβαίωσε το  BuzzFeed.

Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό, ούτε εγγενώς αρνητικό. Οργανισμοί όπως ο Guardianπου έχουν στο παρελθόν συνάψει συμφωνίες διαφήμισης κατά την αναζήτηση με εταιρείες όπως η Yahoo και η Google, συχνά διαπραγματεύονται αποκλειστικές συμφωνίες που τους δίνουν πρόσβαση σε νέα προϊόντα όπως το appstore της Apple.

Εάν το συγκριτικό πλεονέκτημα τώρα επαφίεται στη στενή συνεργασία με πλατφόρμες και τεχνολογίες τότε σα δημοσιογράφοι πρέπει να είμαστε περισσότερο ανοιχτοί σε ό,τι αφορά τους όρους αυτoύ του εγχειρήματος.

Τα άρθρα στο Facebook και τα Panama Papers απέχουν ιδεοσυγκρασιακά αλλά σε ό,τι αφορά το πώς συνεργαζόμαστε και το όφελος από τη διαφάνεια είναι περισσότερο κοντά απ' όσο νομίζουμε.  

Πηγή: theguardian.com

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ