Είμαι άνδρας 39 ετών, και πρόσφατα έμαθα ότι έχω οστεοπενία. Τι με συμβουλεύετε;

14 Απριλίου 2016
ο Παναγιώτης αναγνώστης του boro.gr ρωτά

Αναγνώστης μας ρωτά:

Ειμαι άνδρας 39 ετων, έχω ύψος 1.87 και ζυγίζω 86 κιλα. Σε πρόσφατο ελεγχο που έκανα για την πυκνότητα των οστών, απεδείχθη οτι εχω οστεοπενια. Επανέλαβα την εξέταση και το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο, τι στιγμή μάλιστα που η διατροφή μου είνια πλούσια σε γαλακτομικά. Τι με συμβουλευετε; Χρειαζεται να ανησυχώ; Τους τελευταιους τρεις μηνες νιωθω και τα γονατα μου να κανουν "κρακ - κρακ" αν και ξερω οτι ο πατερας μου υποφέρει λίγο με τις αρθρωσεις του και ισως να ειναι κληρονομικο... 


Στο ερώτημά σας απαντά ο Γενικός Ιατρός, Διονύσης Βλάχος

 

 

Καταρχάς να τονίσω ότι η οστεοπενία ή και η οστεοπόρωση δεν είναι γεροντικές ασθένειες. Οι βάσεις τους βρίσκονται στην παιδική και εφηβική ηλικία. Αν η διατροφή δεν ήταν ικανοποιητική σε πρόσληψη ασβεστίου και παραγωγή βιταμίνης D σε αυτό το διάστημα της ζωής μας, θέτει τις βάσεις για "φτωχή" οστική ποιότητα, που αργότερα μπορεί να εξελιχθεί σε οστεοπόρωση. Το ασβέστιο αποθηκεύεται σε ικανοποιητικό βαθμό στα οστά μέχρι την ηλικία των 35 ετών. Μετά αρχίζει μια φυσιολογική μείωση της οστικής μάζας

Οστεοπενία μπορεί να προκληθεί ή να επιταχυνθεί από διάφορους παράγοντες, μεταξύ αυτών η ηλικία,  οι κακές δίαιτες, η καθιστική ζωή, η κατανάλωση αλκοόλ, η αυξημένη λήψη καφείνης, η έλλειψη βιταμίνης D, ο υπερθυρεοειδισμός, ορμονικά προβλήματα άλλα που οδηγούν σε χαμηλή παραγωγή τεστοστερόνης κλπ. Το οικογενειακό ιστορικό επίσης έχει μεγάλη σημασία, ειδικά αν έχουμε συγγενή πρώτου βαθμού με οστεοπενία.

Από πλευράς διατροφής πρέπει να υπάρχει επαρκής πρόσληψη ασβεστίου (1000 - 1500mg/ημέρα), όπου εκτός από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, πλούσιες σε ασβέστιο τροφές είναι τα μικρά ψάρια (μαρίδα, γαύρος) που τρώγονται με το κόκκαλο, οι ξηροί καρποί, το σουσάμι, τα πράσινα λαχανικά (μπάμιες, αντίδια, ραδίκια), τα όσπρια, οι ξηροί καρποί.

Επιπλέον η ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή και η καθημερινή σωματική άσκηση, ειδικά ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης αποτρέπουν την εξέλιξη της οστεοπενίας σε οστεοπόρωση.

15-20 λεπτά έκθεσης στον ήλιο βοηθούν τον οργανισμό στη σύνθεση της βιταμίνης D, απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου. Παρόλο που είμαστε ηλιόλουστη χώρα, παρατηρείται μια πολύ έντονη υποβιταμίνωση λόγω του ότι προφυλασόμεθα από τον ήλιο και οι περισσότερες ώρες της ημέρας μας είναι μακριά από αυτόν.

Αν καπνίζετε λάβετε υπόψιν σας ότι επιταχύνετε την οστεοπενία.

Το σωστότερο είναι να αποταθείτε σε γιατρό, ο οποίος θα διερευνήσει πιθανές αιτίες και θα σας δώσει τις κατάλληλες οδηγίες.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ