Οι 20 αρετές που χρειάζεται να έχει το παιδί: Πώς θα το βοηθήσετε

18 Απριλίου 2016

Θα ηθελα να μοιραστώ μαζί σας μια αισιόδοξη είδηση που διάβασα πρόσφατα και μ'εντυπωσιασε.

Στον Πανελλήνιο διαγωνισμό, εκπαιδευτικής Ρομποτικής με θεμα τον Γαλαξία που διοργάνωσε ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός WRO Hellas, συμμετείχαν 330 ομάδες από 250 σχολεία της χώρας.

Το εντυπωσιακό ειναι πως παιδιά του δημοτικού έφτιαξαν ρομποτικές κατασκευές όπως τηλεσκόπιο, διαστημικό όχημα που συλλέγει ορυκτά απο τον Άρη και πολλα αλλα έργα που αξιολογήθηκαν βάσει κριτηρίων οπως σύλληψη ιδέας ,παρουσίασης, κατασκευής και συνεργασιας των ομαδων. 

Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του Διαγωνισμού για τα παιδιά δημοτικού, τα παιδιά του γυμνασίου έκαναν "Ταξίδι στην Αρχαιότητα" με τις ρομποτικές κατασκευές που παρουσίασαν κατά τη διάρκεια του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για παιδιά γυμνασίου. 

Τόσο οι μαθητές που συμμετείχαν όσο και οι δάσκαλοι τους δήλωσαν ενθουσιασμένοι, ευχαρίστησαν την Cosmote για την υποστήριξη της και χαρακτηρισαν τη Ρομποτική ως την «επιστήμη του μέλλοντος».

Οι διαγωνισμοί εκαπιδευτικής ρομποτικής συμβάλλουν στην προσπάθεια για τη διάδοση της νέας εκπαιδευτικής μεθόδου STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) και την ένταξή της στο σύστημα διδασκαλίας και εκπαίδευσης των μαθητών της χώρας μας. Η Cosmote, που στήριξε συνολικά το διαγωνισμό, επιβράβευσε και τις νικήτριες ομάδες και τους προπονητές/δασκάλους με δώρα τεχνολογίας.

Αυτες ειναι ενέργειες που χρειάζεται να προβάλονται από όλους μας γιατί δημιουργούν το παράθυρο στη γνώση, στον κόσμο και την ψυχή!!

Οι 20 αρετές που αποκτά το παιδί με την συμμετοχή του στους διαγωνισμούς

Ζήτησα απο την ψυχολόγο κ. Λιζα Βαρβογλη να μας περιγράψει πως  βοηθούν οι μαθητικοί διαγωνισμοί στην ψυχική υγεία, τις σχολικές  επιδόσεις και την επιτυχία στη ζωή γενικότερα!

1. Οι διαγωνισμοί κινητοποιούν τον εγκέφαλο του παιδιού. 

Βοηθάνε το παιδίνα βρει πληροφορίες, να τις επεξεργαστεί  και να τις εφαρμόσει όσο πιο γρήγορα και αποτελεσματικά μπορεί.  Το παιδί μαθαίνει να εργάζεται γρήγορα και σε υψηλό επίπεδο, με  αποτέλεσμα να μαθαίνει περισσότερα πράγματα  και να τα κάνει ‘κτήμα’ του. Έτσι οι νευρώνες του εγκεφάλου ‘χτίζουν’ δυνατά δίκτυα μάθησης και γνώσης και το παιδί γίνεται πιο οξυδερκές, πιο εφευρετικό, με δυνατότερη αντίληψη και απόδοση.

2. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε το παιδί να ανακαλύψει τα ενδιαφέροντά του και να αξιοποιήσει τα ταλέντα του.

3. Οι διαγωνισμοί προάγουν τη συνεργασία.  

Ειδικά όταν πρόκειται για δουλειά που πρέπει να κάνει όλη η τάξη ή μια επιλεγμένη ομάδα, το παιδί μαθαίνει στην αξία της συνεργασίας, του ‘πάρε-δώσε’ στον τομέα της γνώσης και έτσι επωφελείται όχι μόνο από τις ικανότητες των άλλων παιδιών που συμμετέχουν, αλλά παίρνει και ένα ευρύτερο μάθημα συνεργασίας στην αληθινή ζωή. 

4. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.  

Το παιδί μαθαίνει να προτείνει ιδέες, άλλες να γίνονται θερμά αποδεκτές και άλλες να απορρίπτονται, εξασκείται στο να παίρνει και να δίνει feedback στους άλλους συμμετέχοντες με εποικοδομητικό τρόπο και χωρίς να το παίρνει προσωπικά.  

5. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε το παιδί να δείξει τον καλύτερό του εαυτό. 

Όταν ένα παιδί διαγωνίζεται σε κάτι, είτε ατομικά είτε σε ομάδα, όσο απλό και αν είναι το αντικείμενο του διαγωνισμού, βάζει την καλύτερή του προσπάθεια, έχει κίνητρο να δείξει τις γνώσεις και τις ικανότητές του και βάζει υψηλούς στόχους.

6. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στο παιδί να διαχειριστεί τα συναισθήματά του.

Όταν παίρνει μέρος το παιδί σε διαγωνισμούς θα πιεστεί, θα αγχωθεί, θα θυμώσει με κάποιον άλλον ή με τον ίδιο του τον εαυτό… Μέσα στην ομάδα και με την συνεργασία και προσπάθεια που όλοι καταβάλλουν για τον κοινό στόχο, το παιδί μαθαίνει να ρυθμίζει τον εαυτό του και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του.

7. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε το παιδί να μάθει να δέχεται ότι τα πράγματα δεν πάνε πάντα σύμφωνα με τα σχέδια του. 

Μέρος της ζωής δεν είναι μόνο το να κερδίζουμε, αλλά είναι και το να προσπαθήσει κανείς αλλά τελικά να χάσει, το να μην προσπαθήσει αρκετά έντονα ή όπως θα ήθελε, το να έχει μία κακή στιγμή… Τέτοιες καταστάσεις όμως βοηθάνε το παιδί να αποκτήσει συναισθηματική αντοχή, να θωρακιστεί  απέναντι στις αντιξοότητες της ζωής, μικρές ή μεγάλες, και να μάθει να στέκεται στα πόδια του αυτόνομο και να μην τα παρατάει.

8. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε το παιδί να αντιμετωπίσει τους φόβους του και να εκτιμήσει τις δυνατότητές του.  

Συχνά τα παιδιά φοβούνται την ιδέα του διαγωνισμού, αναρωτιούνται τι θα γίνει, πώς θα ανταπεξέλθουν και  αγχώνονται προκαταβολικά.  Ωστόσο, όταν συμμετάσχουν συνειδητοποιούν ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο τα φοβόταν και έτσι ξεμπλοκάρουν και μαθαίνουν ότι δε χρειάζεται να φοβούνται τους φόβους τους και πράγματα που δεν έχουν γίνει ακόμα. 

9. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στον παιδί εμπιστοσύνη στον εαυτό και τις δυνάμεις του.  

Είτε μόνο του είτε σε ομάδα, όταν το παιδί λαμβάνει μέρος σε έναν διαγωνισμό μαθαίνει να πιστεύει στον εαυτό του, να παίρνει ρίσκα και να δίνει την καλύτερή του προσπάθεια.  Έτσι παίρνει το ‘ρίσκο’ ώστε κάθε φορά να κάνει πράγματα που το δυσκολεύουν και το ζορίζουν και να μην τα παρατάει.

10. Οι διαγωνισμοί δείχνουν στο παιδί το δρόμο για τη στοχοθεσία.  

Όταν το παιδί συμμετέχει σε διαγωνισμούς, αυτόματα βάζει στον εαυτό του μια σειρά από στόχους: να προσπαθήσει, να προχωρήσει σύμφωνα με τις προθεσμίες χωρίς να καθυστερεί, να δώσει τον καλύτερο του εαυτό, να δείξει τι ξέρει, να κερδίσει…

11. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στο παιδί να ακολουθεί κανόνες.  

Οι διαγωνισμοί έχουν κανόνες, απαιτήσεις, στάνταρς που δε μπορεί κάποιος ενήλικας (όπως πχ ο δάσκαλος ή ο γονιός) να τα μειώσει για να βοηθήσει το παιδί.  

12. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν μαθήματα διαχείρισης της περηφάνιας και της ντροπής.  

Άλλοτε κερδίζει, άλλοτε  χάνει, αλλά έτσι ή αλλιώς το παιδί θα πρέπει να μάθει να διαχειρίζεται τη νίκη και την ήττα και τα συνοδά συναισθήματα με υγιή τρόπο.

13. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στο παιδί ότι το να προσπαθεί για κάποιο μεγαλύτερο αποτέλεσμα είναι μια ωραία διαδικασία. 

Φυσικά, μαθαίνει μέσα από αυτή τη διαδικασία, αποκτά εμπειρία και του ανοίγουν νέοι δρόμοι και ορίζοντες μάθησης. Τελικά, το ωραιότερο κομμάτι του διαγωνισμού είναι η ίδια η χαρά του παιχνιδιού και σε όλα τα παιδιά αρέσουν τα παιχνίδια!

14. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στο παιδί ότι πρέπει να αφοσιωθεί σε κάτι και να μην τα παρατήσει στην πρώτη δυσκολία.  

Αυτή είναι και μία βασική διαφορά των ανθρώπων που πέτυχαν από αυτούς που δεν πέτυχαν: οι πετυχημένοι συνεχίζουν την προσπάθεια εκεί που οι αποτυχημένοι τα παρατάνε.

15. Οι διαγωνισμοί προσφέρουν στο παιδί ένα καινούργιο κοινωνικό δίκτυο.  

Το παιδί γνωρίζεται με άλλα παιδιά που έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα και αξίες και διευρύνει τους κοινωνικούς του ορίζοντες.

16. Οι διαγωνισμοί βοηθάνε το παιδί να έχει καλύτερες  σχολικές επιδόσεις.  

Με την εξάσκηση βελτιώνονται οι βαθμοί και η γενική παρουσία του παιδιού στην τάξη.

17. Οι διαγωνισμοί ακονίζουν το μυαλό.  

Το παιδί δεν παραμένει στην ύλη της τάξης, μαθαίνει να αναζητάει πληροφορίες, να αγαπάει τη γνώση, να ψάχνει, να βρίσκει  και να δημιουργεί. Αυτή είναι η βάση της μάθησης και της αυτοβελτίωσης για όλη του τη ζωή.

18. Οι διαγωνισμοί διδάσκουν στο παιδί ότι η ατομική ή η ομαδική επιτυχία εξαρτάται από την προσπάθεια και την αφοσίωση στο στόχο.  

Το παιδί μαθαίνει ότι μπορεί να ορίζει τη ζωή του, ότι η σωστή προσπάθεια και η επένδυση γνώσης και εξάσκησης το οδηγούν στο να πετύχει. Έτσι το παιδί δε φοβάται τις δυσκολίες και τη ζωή και πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει όταν καταπιαστεί με κάτι.

19. Οι διαγωνισμοί αποτελούν ένα παραπάνω εφόδιο για το  παιδί.  

Καθώς το παιδί μεγαλώνει, πέρα από τους καλούς βαθμούς ή τις ξένες γλώσσες, η εξάσκηση, η ομαδική εργασία, η καλλιέργεια ειδικών ενδιαφερόντων και η διάκριση που θα πάρει στους διαγωνισμούς (διάκριση με την έννοια ότι θα συμμετάσχει, άσχετα αν θα κερδίσει ή όχι) βοηθάνε το παιδί να χτίσει το βιογραφικό του με εμπειρίες  αλλά και να εμπλουτίσει τον εαυτό του με πολύτιμες εμπειρίες ζωής που θα το προετοιμάσουν από νωρίς για το καλύτερο και θα τις αξιοποιήσει στα φοιτητικά του χρόνια και  την ενήλικη ζωή.

20. Οι διαγωνισμοί αποτελούν το εφαλτήριο για την  επιτυχία και σε μεγαλύτερες ηλικίες.  

Καθώς το παιδί αποκτάει γνώσεις και δεξιότητες μέσα από τους  διαγωνισμούς.

Μπράβο σε όλους όσους στήριξαν αυτην την ενέργεια!

Άννα Δρούζα 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ