Αθήνα-Σπάρτη σε δύο ώρες

19 Απριλίου 2016

Παραδόθηκε χθες στην κυκλοφορία από τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ο νέος οδικός άξονας Λεύκτρου - Σπάρτης, μήκους 46 χλμ. που αποτελεί τμήμα της οδικής παραχώρησης Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, με την ευθύνη λειτουργίας της κοινοπραξίας Μορέα.


«Εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια για τα εγκαίνια. Κάνουμε εγκαίνια όταν ολοκληρώνονται τα έργα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, δίνοντας στην κυκλοφορία τον νέο αυτοκινητόδρομο Λεύκτρο-Σπάρτη, χθες το μεσημέρι, στη σχετική τελετή που πραγματοποιήθηκε στα ΣΕΑ Πελλάνας, λίγο έξω από την πόλη της Σπάρτης.

Στον αγιασμό των εγκαινίων που τέλεσε ο μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιος, παρόντες ήταν ο κ. Σπίρτζης, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, οι βουλευτές Σταύρος Αραχωβίτης, Πέτρος Κωνσταντινέας, Θανάσης Δαβάκης, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας Ντία Τζανετέα, ο δήμαρχος Σπάρτης Βαγγέλης Βαλιώτης, δήμαρχοι από την Αρκαδία και τη Λακωνία, περιφερειακοί σύμβουλοι και κάτοικοι από τη Σπάρτη και τα χωριά της ευρύτερης περιοχής.

Ο υπουργός Υποδομών στην ομιλία του ανέφερε ότι «είναι μια μέρα χαράς για τη Λακωνία, την Αρκαδία, τα Κύθηρα και όλη την Ελλάδα. Τα οφέλη από την παράδοση του έργου είναι προφανή. Είναι ο πρώτος δρόμος που παραδίδεται με εν λειτουργία σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων και θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια να ολοκληρωθούν όλα τα υπόλοιπα έργα». Προσέθεσε ότι «στις αρχές του καλοκαιριού θα δοθεί η σύνδεση της Μεγαλόπολης και το Σεπτέμβριο θα παραδοθεί όλο το έργο με την ολοκλήρωση της περιμετρικής της Καλαμάτας».

Ο υπουργός συνεχάρη τα στελέχη του υπουργείου, τους μελετητές κι όλους όσοι εργάστηκαν και υπογράμμισε ότι «τα έργα αυτά δεν ανήκουν σε κανένα υπουργό, σε καμμιά κυβέρνηση, ανήκουν στον ελληνικό λαό». Επιπλέον ανέφερε ότι «το έργο αυτό είχε “κολλήσει” για χρόνια, γιατί είχε σταματήσει η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Αναθεωρήθηκε τον Δεκέμβρη και με την αναθεώρηση προβλέπονται 208 εκατ. περίπου λιγότερα αποζημιώσεις, γιατί ζούμε σε πολύ δύσκολες εποχές και τα χρήματα αυτά τα πληρώνει ο ελληνικός λαός – και πρέπει να σεβόμαστε και το τελευταίο ευρώ. Προβλέφθηκαν πρόσθετα έργα 20 εκατ. και προστέθηκαν 12 εκατ. πρόσθετες μελέτες και, για την ενημέρωση των πολιτών της Λακωνίας, στη συνέχεια θα γίνουν 15 χιλιόμετρα περιφερειακού δικτύου για να συνδέονται οι αγροτικές περιοχές, ένας νέος κόμβος και αρκετά ακόμα έργα».

«Πιστεύουμε ότι έχουμε πάρα πολλά να κάνουμε σε υποδομές στην Πελοπόννησο και στη Λακωνία, που δεν έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια και αυτή είναι η απάντηση κι απ’ τις δύο πλευρές που γίνεται η κριτική σ' εμάς. Από τη μία είναι ότι έχουν κολλήσει τα έργα, εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια για τα εγκαίνια κάνουμε εγκαίνια όταν ολοκληρώνονται τα έργα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης. Τόνισε επίσης ότι με την αναθεώρηση της σύμβασης και την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου προβλέπεται να μετακινούνται ελεύθερα τα άτομα με ειδικές ανάγκες, προβλέπονται αναλογικά διόδια και ειδικά τιμολόγια για τους συχνούς χρήστες και πολλές ακόμα διευκολύνσεις για τους πολίτες και την τοπική κοινωνία που δεν έχουν εξαγγελθεί, αλλά, όπως είπε, «τις έχουμε συμφωνήσει και τις έχει υπογράψει ο παραχωρησιούχος κι έχουν περάσει από το Κοινοβούλιο». Απευθυνόμενος στους πολίτες ο υπουργός Υποδομών είπε ότι «θα είμαστε μαζί και σε άλλα εγκαίνια και σε άλλες παραδόσεις έργων, γιατί έχουμε σηκώσει τα μανίκια και για να βγάλουμε τη χώρα απ' την κρίση, αλλά και για να γίνουν οι αναγκαίες υποδομές. Επιτέλους να φτιάξουμε την παραγωγή της χώρας μας και είναι σημειολογία για τη Λακωνία, για τα Κύθηρα και την Αρκαδία, είναι περιοχές που έχουν παραγωγή, που πρέπει να τονωθεί η παραγωγική δομή της χώρας και τα έργα που γίνονται πρέπει να εξυπηρετούν αυτό το στόχο».


Ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, σε δηλώσεις του υπογράμμισε ότι «όλοι θεωρούσαν, είτε ανεφάρμοστο είτε ουτοπικό το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου. Εμείς με έργα, με σκληρή δουλειά, συλλογική προσπάθεια και καλή συνεργασία με όλους τους συντελεστές του έργου, αποδεικνύουμε σήμερα ότι τα χρονοδιαγράμματα είναι υλοποιήσιμα κι εφαρμόσιμα και ότι μπορούμε να μιλάμε όχι για προθέσεις και εξαγγελίες, αλλά για μια υπαρκτή πραγματικότητα που αρχίζει πλέον να διαμορφώνεται». Προσέθεσε ακόμη ότι «μέρα σαν τη σημερινή είναι μέρα αισιοδοξίας, μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε με εντονότερους ρυθμούς».

Ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης σε δηλώσεις του μεταξύ πολλών άλλων υπογράμμισε ότι «το έργο ασφαλώς διαμορφώνει ένα καινούργιο επίπεδο ανταγωνιστικότητας της περιφέρειας Πελοποννήσου. Με το συγκεκριμένο άξονα, με την παραχώρηση του Μορέα και με τα έργα τα οποία κάνει η περιφέρεια Πελοποννήσου, θα είμαστε η περιφέρεια με το πιο άριστο δίκτυο από πλευράς υποδομών σε όλη τη χώρα». Ο περιφερειάρχης ερωτηθείς ανέφερε για την μεγάλη περιμετρική της Σπάρτης, που ξεκινά από την απόληξη του αυτοκινητοδρόμου και κατασκευάζεται από την Περιφέρεια ότι «είναι εξαιρετικά σημαντικό το έργο το Σκούρα-Πυρί, γιατί ουσιαστικά θα εξοικονομεί χρόνο 20 λεπτών και θα συνδέει το μεγάλο αυτοκινητόδρομο με τη νότια Λακωνία, θα είναι έτοιμος μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και από την άλλη πλευρά θα αρχίσουν οι εργασίες για την νέα είσοδο της Σπάρτης, που θα συνδέσει τον περιμετρικό με τον κύριο αστικό ιστό της πόλης».

Η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας Ντία Τζανετέα δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το νέο αυτοκινητόδρομο ότι «είναι ένας δρόμος αναπτυξιακός, ασφαλής, είναι ο οδικός άξονας που περιμέναμε χρόνια, γιατί στην αρχική μελέτη δεν προβλεπόταν. Αυτός ο δρόμος, ακόμη κι αν παραδίδεται με καθυστέρηση, είναι ένα έργο αναπτυξιακό, στέλνει αισιόδοξο μήνυμα σε μια εποχή κρίσης και δημιουργεί προοπτικές για τη Λακωνία πολύ σημαντικές. Είναι ένα έργο σημαντικό. Η Λακωνία πλέον θα είναι στο επίκεντρο κι όχι στην απομόνωση».

Τέλος ο δήμαρχος Σπάρτης Βαγγέλης Βαλιώτης με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το νέο αυτοκινητόδρομο υπογράμμισε ότι «είναι σημαντική μέρα για εμάς. Είναι ένας δρόμος που φέρνει πιο κοντά τη Σπάρτη στην Αθήνα κατά 20 λεπτά. Θεωρούμε ότι είναι σημαντικό έργο ανάπτυξης.»


Με τη λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου η χρονοαπόσταση μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης μήκους 178 χλμ θα μειωθεί δραστικά στις δύο ώρες ασφαλούς και γρήγορης οδήγησης, περίπου 20 λεπτά γρηγορότερα από το υπάρχον οδικό δίκτυο. Οι ταχύτητες που θα μπορούν να αναπτύσσουν οι οδηγοί θα είναι μέχρι 130 χλμ.

H απόσταση Σπάρτη-Μεγαλόπολη θα γίνεται σε 25 λεπτά, το Σπάρτη-Τρίπολη σε μόλις 30 λεπτά και το Σπάρτη-Καλαμάτα σε περίπου 45 λεπτά.

Ο νέος οδικός άξονας έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (με διαχωριστική νησίδα) και τέσσερις κόμβους: στο Λεύκτρο (κοντά στη Μεγαλόπολη, από όπου συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Καλαμάτας), στο Λογκανίκο (προς τα χωριά Πετρίνα, Λογκανίκο, Λεοντάρι, Φαλαισία κ.ά.), στην Πελλάνα (προς Πελλάνα, Καστόρειο, Παρδάλι, Αλευρού, Γεργίτσι, Κονιδίτσα, Σελασσία, κ.ά.) και, τέλος, στη Σπάρτη (προς Σπάρτη, Γύθειο, Μονεμβασιά, Μυστρά κ.ά.).

Στο νέο τμήμα θα υπάρχει ένας νέος μετωπικός σταθμός διοδίων στην Πετρίνα (περί το 10ο χλμ.), ενώ θα υπάρχουν δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (ΣΕΑ), ένας ανά κατεύθυνση στο ύψος της Πελλάνας, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού οχημάτων και με υγραέριο. Τα ΣΕΑ θα λειτουργήσουν μερικές ημέρες μετά την παράδοση του οδικού τμήματος σε κυκλοφορία.

Το τεχνικό κομμάτι, το τμήμα Λεύκτρου - Σπάρτης περιλαμβάνει έξι γέφυρες: στον Αλφειό (μήκους 100 μέτρων), στον Βουτικιώτη (255 μέτρα), στον Ευρώτα (τρεις διαδοχικές γέφυρες, 329, 233 και 165 μέτρων) και, τέλος, στον ποταμό Οινούντα.

Στο τμήμα πραγματοποίησε εκτενείς ανασκαφές το 2010-2013 η Ε΄Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Σπάρτης, με πλήθος ευρημάτων από τη νεολιθική εποχή έως τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους.

Παρ' όλο που η απόσταση ανάμεσα στην Τρίπολη και τη Σπάρτη αυξάνεται, από τα 58 χλμ. στα 78 χλμ., ο χρόνος που χρειάζεται ένα όχημα για να διανύσει την απόσταση μειώνεται, λόγω της διατομής του δρόμου (που αποκλείει το ενδεχόμενο να «κολλήσεις» για ώρες πίσω από ένα φορτηγό χωρίς δυνατότητα προσπέρασης) και της χάραξης, που επιτρέπει μεγαλύτερες ταχύτητες.

Αυτονόητη είναι η σημαντική βελτίωση σε επίπεδο οδικής ασφάλειας.

Αναφορικά με τις δημοπρατήσεις που έχουν προσδιοριστεί για το δρόμο Πάτρα - Πύργος και δεν γίνονται λόγω των κινητοποιήσεων και τις αποχής των εργοληπτών, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι, «εμείς σεβόμαστε τις κινητοποιήσεις των κινημάτων, πόσο μάλλον των μηχανικών και του επιστημονικού κόσμου. Όταν ολοκληρωθούν οι κινητοποιήσεις και τερματιστούν, θα γίνουν όλες οι δημοπρατήσεις των τμημάτων του έργου Πάτρα - Πύργος μαζί, με μικρή απόσταση. Ενώ είχαν προβλεφθεί να γίνουν ανά μήνα, θα γίνονται ανά βδομάδα. Θα τον κερδίσουμε το χρόνο».

Για το δρόμο Τσακώνα-Καλό Νερό Μεσσηνίας, ο υπουργός Υποδομών είπε ότι, «το Τσακώνα - Καλό Νερό και οι υπόλοιποι δρόμοι που κλείνουν το οδικό δακτυλίδι της Πελοποννήσου, ήταν μέσα στη διαπραγμάτευση του Μορέα. Οι μελέτες αυτές θα παραδοθούν πολύ σύντομα και συνέχεια μετά το Πάτρα - Πύργος, ο προγραμματισμός είναι να συνεχιστεί ο δρόμος προς τα κάτω, και να αξιοποιήσουμε τις μελέτες που θα είναι πλέον ώριμες, από το καινούργιο ΕΣΠΑ το πιθανότερο».

Επιπλέον, ο υπουργός ανέφερε ότι «πιστεύουμε ότι τα έργα υποδομών βοηθούν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και είναι στην προτεραιότητα της κυβέρνησης και του υπουργείου».


Πηγή: dikaiologitika.gr, arcadiaportal.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ