11 τρόποι να έχεις αυτοπεποίθηση: Άλλαξε τη ζωή σου!

20 Απριλίου 2016

Πώς θα αποκτήσεις αυτοπεποίθηση

Γράφει για το www.boro.gr 

η Ασημίνα Κουλουκούρη

Κλινική Ψυχολόγος

www.akouloukouri.gr

Η αυτοπεποίθηση δομείται από τη μικρή ηλικία καθώς παράλληλα αναπτύσσεται ο χαρακτήρας του ανθρώπου. Μεγάλη επιρροή σε αυτήν, έχουν φυσικά οι γονείς και το γύρω περιβάλλον, ειδικά μέχρι τα δεκαοκτώ. Τα πρώτα χρόνια της ζωής σύμφωνα με τις ψυχαναλυτικές θεωρίες ( D.Winnicot, M.Klein,  F.Dolto, Freud) παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην υγιή δόμηση του χαρακτήρα χωρίς κόμπλεξ και ψυχικά προβλήματα και στην δόμηση μιας υγιούς εικόνας για τον εαυτό μας. Η σχέση με την μητέρα είναι βασική στη δόμηση αυτή και με τον πατέρα αργότερα.

Παιδιά που έχουν μεγαλώσει σε υγιές ψυχικά περιβάλλον, στο οποίο βιώθηκαν από τους γονείς τους ως επιθυμητά και αρεστά, όπως είναι χωρίς όρους, και τους δόθηκε υγιής αγάπη, με σαφή όρια, χωρίς κακοποίηση, λεκτική ή σωματική, βρίσκονται σε πολύ καλή θέση για να αντιμετωπίσουν τις αντιξοότητες της ζωής.

Αντίθετα παιδιά που δεν τα ήθελαν κατά βάθος οι γονείς ή τα περίμεναν κάπως, και τους βγήκαν διαφορετικά , παιδιά με τα οποία οι γονείς, εξαιτίας δικής τους παθολογίας δεν μπόρεσαν να συνδεθούν ψυχικά, να τα αγαπήσουν να τα αποδεχτούν με όλα τους τα καλά και τα κακά και αντιμετώπισαν καθημερινή κριτική, λεκτική κακοποίηση, βρίσιμο , ξύλο , εγκατάλειψη και ψυχικούς εκβιασμούς ή ενοχοποίηση , υπερβολική αυστηρότητα περιορισμούς και υποτίμηση, έχουν να αντιμετωπίσουν τον γολγοθά της χαμηλής αυτοεκτίμησης, που μπορεί να επηρεάζει πολύ έντονα την ψυχή και το σώμα τους, όπως και κάθε σχέση τους ή επαγγελματικό σχέδιο τους.

H Χαμηλή αυτοπεποίθηση,  χρωματίζει όλο τον ψυχισμό του ανθρώπου, και ότι και να πετυχαίνει στην ζωή του, αδυνατεί να το ευχαριστηθεί καθώς συνέχεια περιμένει περισσότερα από τον εαυτό του, ακριβώς όπως έκαναν οι γονείς του σε σχέση με αυτόν. Άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση συχνά πέφτουν θύματα στις σχέσεις ή στη δουλειά αναλαμβάνοντας πάρα πολλές ευθύνες . Το να έχουν την αποδοχή όλων είναι ιδιαίτερα σημαντικό για αυτά και καθώς δεν έχουν υγιή ψυχικά όρια, δυσκολεύονται πολύ να ακούσουν τα καταπιεσμένα από χρόνια ένστικτα τους, με αποτέλεσμα να επιλέγουν σχέσεις ή θέσεις εργασίας μέσα στις οποίες κακοποιούνται.

Θα δείτε για παράδειγμα, πανέμορφες κοπέλες να τρέχουν πίσω από άνδρες που δεν θα κοιτούσατε ποτέ και να τους παρακαλούν να μείνουν μαζί τους, γιατί δεν έχουν καμμιά επίγνωση της αξίας τους και φυσικά δεν πιστεύουν ότι θα τις θέλει κάνεις άλλος, θα δείτε συζύγους να δέχονται σωματική και ψυχική κακοποίηση, γιατί δεν πιστεύουν ότι τους αξίζει ή οτι υπάρχει κάτι καλύτερο, άνδρες να δέχονται σαδιστικά αφεντικά χωρίς να βγάζουν κιχ γιατί «είναι το αφεντικό» ( ασχέτως κρίσης και πρίν το έκαναν) και δεν πιστεύουν ότι θα βρουν ποτέ, άλλη δουλειά ακόμη κι όταν έχουν πολλά προσόντα η ευκαιρίες.

 Τα άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση κριτικάρουν συνέχεια βάναυσα τον εαυτό τους και είναι γεμάτα με μίσος προς αυτόν, κατά συνέπεια είναι πολύ ευάλωτα στον καθένα που θα τους δείξει  προσοχή τρυφερότητα ή στοργή, και πέφτουν συχνά θύματα εκβιασμών ή εκμετάλλευσης, καθώς δεν γνωρίζουν την υγιή αγάπη και τον σεβασμό όπως και τα δικαιώματα τους. Αυτό συμβαίνει απλά, γιατί ποτέ δεν είχαν δικαιώματα και φυσικά δεν γνωρίζουν ούτε και τις υποχρεώσεις των άλλων απέναντι τους μιας και μεγάλωσαν με συναισθηματικά ψίχουλα αντί ουσιαστικής συναισθηματικής τροφής.

Εάν καταλάβετε ότι έχετε θέμα με την αυτοπεποίθηση σας, τότε σας περιμένει μια δουλεία πάνω στον εαυτό σας, για να την χτίσετε από το μηδέν. Μπορείτε να δοκιμάσετε μερικά πράγματα στο επίπεδο της συμπεριφοράς, αλλά είναι δύσκολο να πιάσουν αυτά, αν δεν έχετε συνειδητοποιήσει με την βοήθεια ενός ειδικού της επιλογής σας, τα βαθύτερα θέματα σας και πώς ακριβώς έχουν δημιουργηθεί σε εσάς .

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι ένας άνθρωπος χρειάζεται να δουλέψει καταρχάς τα βαθύτερα ψυχικά του προβλήματα ψυχαναλυτικά και όταν έχει φτάσει σε ένα επαρκές σημείο, συνήθως αισθάνεται την ανάγκη να αλλάξει και την εμφάνιση του και την συμπεριφορά του καθημερινά ή τις συνήθειες του.

Πολλοί ασθενείς έρχονται με τόσο βαρύ φόρτο ψυχικής κακοποίησης, που μόνο μετά από αρκετή δουλειά, μπορούν με πιο ήρεμο μυαλό πλέον, να βοηθήσουν και πιο πρακτικά τον εαυτό τους, καθώς οι αρνητικές σκέψεις και οι καταθλιπτικές τάσεις έχουν μειωθεί αρκετά και δημιουργείται χώρος για την δημιουργικότητα, που συνήθως έχει καταπιεστεί για χρόνια.

 

Τι μπορείτε να κάνετε εσείς μόνος σας

  • Είναι πολύ σημαντικό να αναλάβετε την ευθύνη για την κατάσταση στην οποία είναι ο εαυτός σας και να αναγνωρίσετε και την δική σας μερίδα ευθυνών στην συνέχιση της παιδικής κακοποίησης χωρίς όμως να κατηγορήσετε τον εαυτό σας για αυτό.
  • Μπορείτε να κρατήσετε ένα ημερολόγιο αρνητικών σκέψεων και να καταχωρήσετε από την μία πλευρά τις αρνητικές και από την άλλη τις θετικές, αυτό θα σας βοηθήσει να δείτε κατά πόσο φέρεστε δίκαια στον εαυτό σας.
  • Κάντε μια λίστα με τα θετικά σημεία που διαπιστώνετε στον εαυτό σας , αν δεν μπορείτε να βρείτε κανένα ή βάζετε μόνο εξωτερικά (όπως η εμφάνιση), τότε θα χρειαστείτε βοήθεια, το ίδιο και αν βάζετε μόνο για τον χαρακτήρα ( πχ είμαι καλός άνθρωπος) αλλά δεν μπορείτε να βρείτε κάτι άλλο.
  • Είναι πολύ σημαντικός, ο τρόπος που μιλάτε εσωτερικά στον εαυτό σας και καλό είναι να είναι τρυφερός και υποστηρικτικός ακόμη και αν κάνετε κάτι λάθος.
  • Μπορείτε να μελετήσετε πως φέρεστε στις συγκρούσεις και να δείτε γιατί δεν υποστηρίζετε τον εαυτό σας. Υπάρχουν επαναλαμβανόμενα σενάρια στη ζωή σας?
  • Καλό είναι να κάνετε ένα βήμα πίσω και να εξετάζετε τις σκέψεις σας σαν να τις λέγατε σε κάποιον άλλο, είναι ευγενικές ή μήπως βάναυσες?
  • Προσπαθήστε να σταματήσετε την σύγκριση σας με άλλους, είναι κι αυτή μια μορφή κακοποίησης στην οποία έχετε μάθει
  • Μάθετε να ακούτε το ένστικτό σας, αυτό είναι συνήθως δύσκολο, αλλά με την εξάσκηση και τη συνεχή συνειδητοποίηση, επιτυγχάνεται. Αυτό σας δείχνει τα φυσικά και υγιή ψυχικά σας όρια.
  • Σεβαστείτε τον εαυτό σας όταν ενοχλείται, και μην τον πιέζετε.
  • Ασχοληθείτε με όσα, πάντα θέλατε να κάνετε και ποτέ δεν σας επιτρέπατε να δοκιμάσετε. Εξερευνήστε τον εαυτό σας. Δοκιμάστε τα λίγο λίγο, γιατί λογικά σας φοβίζουν οι αλλαγές
  • Αντιμετωπίστε τους φόβους σας, είναι πραγματικοί η στη φαντασία σας? Δοκιμάστε να έρθετε αντιμέτωποι με την πραγματικότητα. Συνήθως άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση φοβούνται, ακόμη και να πάνε σε νέα μέρη ή να μπουν σε ένα μαγαζί να ρωτήσουν κάτι.

Η ένταση του προβλήματος του καθενός θα καθορίσει το πόσο εύκολα ή δύσκολα μπορούν να γίνουν τα παραπάνω.

Αν μπορείτε να τα κάνετε μόνοι σας τότε ίσως το θέμα σας να είναι περαστικό και να σχετίζεται με κάτι προσωρινό, αν έχετε δυσκολία τότε καλό είναι να αναζητήσετε βοήθεια όσο πιο σύντομα μπορείτε.

Οι ψυχικές παθήσεις και τα προβλήματα αντιμετωπίζονται πολύ πιο ευκολά και γρήγορα όταν είναι στην αρχή τους και  όπως κάθε τι θέλουν πολύ περισσότερο χρόνο όταν κάνεις τα έχει κουβαλήσει μόνος του χρόνια ή δεκαετίες , γι’ αυτό μόλις αντιλαμβάνεστε ένα θέμα καλό είναι να ασχολείστε με αυτό χωρίς ντροπή. Όπως κάθε σωματικό θέμα, έτσι και τα ψυχικά θέματα, λύνονται με πραγματική θέληση και επιμονή.

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ