Tι πρέπει να κάνω για να προλάβω την οστεοπόρωση;

10 Ιανουαρίου 2013


Ο κύριος Γιώργος Λυρίτης, καθηγητής Ορθοπαιδικής Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μας εξηγεί πως η διατροφή μπορεί να γίνει ασπίδα για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης.



Τι είναι η οστεοπόρωση;

Η οστεοπόρωση είναι μία πάθηση των οστών που χαρακτηρίζεται από μείωση της οστικής πυκνότητας. Τα οστά γίνονται εύθραυστα και αδύναμα με αποτέλεσμα να εμφανίζονται κατάγματα χωρίς να υπάρχει σοβαρός τραυματισμός. Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 200 εκατομμύρια άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο υποφέρουν από οστεοπορωτικά κατάγματα. Στην Ελλάδα η οστεοπόρωση πλήττει περίπου το 30% των γυναικών μετά την εμμηνόπαυση. Επίσης για το 75% των οστικών καταγμάτων σε ηλικία άνω των 45 ετών ευθύνεται η οστεοπόρωση. Η μη συμμόρφωση των ασθενών στη θεραπεία έχει τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις. Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν τη μεγάλη σημασία της πρόληψης.


Πώς μπορούμε να προλάβουμε την οστεοπόρωση;


Η πρόληψη θα πρέπει να ξεκινά από την παιδική ηλικία με μια πλούσια σε ασβέστιο διατροφή, καθώς και με την ανάπτυξη ενός καλού μυϊκού συστήματος.


Η διατροφή και η άσκηση παίζουν κεντρικό ρόλο για την πρόληψη της νόσου και κατά την ενήλικο ζωή. Μία ισορροπημένη διατροφή θα πρέπει να περιλαμβάνει επαρκείς ποσότητες τροφών πλούσιων σε ασβέστιο και λευκώματα όπως το γάλα και το τυρί.Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου κυμαίνεται από 800-1000 mg ημερησίως για υγιείς ενήλικες ενώ για ειδικές ομάδες πληθυσμού όπως τα παιδιά, οι έγκυες,οι θηλάζουσες, οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες η πρόσληψη πρέπει να είναι 1200-1500 mg. Παράλληλα θα πρέπει να ενθαρρύνεται η ελαφρά αθλητική δραστηριότητα και η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, η οποία είναι σημαντική για το μεταβολισμό της βιταμίνης D που κατέχει κεντρικό ρόλο στο μεταβολισμό του ασβεστίου και κατά συνέπεια στην υγεία των οστών. Από την άλλη πλευρά, η κατάχρηση του αλκοόλ και το κάπνισμα είναι παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση οστεοπόρωσης και κατά συνέπεια θα πρέπει να αποφεύγονται.


Οι γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση πρέπει να ακολουθούν ιδιαίτερο πρόγραμμα διατροφής;


Οι συστάσεις για την αποφυγή ανάπτυξης της μετεμμηνοπαυσιακής οστεοπόρωσης συνοψίζονται στις ακόλουθες εντολές:


-      Διατροφή πλούσια σε απορροφήσιμο ασβέστιο


-      Επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D


-      Αποφυγήαπότομης απώλειας σωματικού βάρους


-      Άσκηση εξειδικευμένη κατά ηλικίες, με επικέντρωση στην τρίτη ηλικία


-      Ειδική φυσιοθεραπεία για την αποφυγή των πτώσεων


-      Αποφυγή μακρόχρονης χρήσης φαρμάκων καθημερινής χρήσης και συγκεκριμένα θυροξίνης, αναστολέων της επαναπρόσληψης της σεροτονίνης (SSRI), αναστολέων της αντλίας πρωτονίων, αντιεπιληπτικών και αντιόξινων.


-      Τακτικές εξετάσεις και ενδεχομένως προληπτική αγωγή σε άτομα που έχουν συγγενείς πρώτου βαθμού με οστεοπόρωση.


-      Αποφυγή έλλειψης οιστρογόνων σε νέες γυναίκες και πρόωρης εμμηνόπαυσης

-      Αποφυγή καπνίσματος (έστω και καθυστερημένη διακοπή του καπνίσματος βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης οστεοπορωτικών καταγμάτων)

-      Αποφυγή χρήσης οινοπνευματωδών ποτών

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ
Τα νέα της ημέρας
10:17 Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ