Πώς να αποφύγετε τους ακραίους διατροφικούς περιορισμούς

11 Μαΐου 2016

Ο όρος «απόλαυση» είναι αμφιλεγόμενος στο μυαλό των περισσοτέρων. Και αυτό γιατί στην ανθρώπινη συνείδηση ενέχει τόσο θετική όσο και αρνητική χροιά -ένας σκοπός για τους περισσότερους από εμάς είναι η απόλαυση της ζωής ενώ παράλληλα απόλαυση μπορεί να προκύψει από πράγματα, συνήθειες και σχέσεις που δεν μας κάνουν καλό (π.χ. κάπνισμα, σπατάλη χρημάτων, κατανάλωση αλκοόλ, προσωπικά αδιέξοδα κ.ά.).

Τι γίνεται όμως με τις διατροφικές μας συνήθειες; Πόσο τις απολαμβάνουμε; Γιατί είναι σημαντικό να απολαμβάνουμε αυτό που τρώμε; Σε ποιο σημείο ωστόσο η απόλαυση του φαγητού γίνεται αυτοσκοπός με αποτέλεσμα να φθείρουμε το σώμα και την υγεία μας;

Τips:

  1. Αρχικά προσδιορίστε τι ακριβώς εννοείτε λέγοντας πως "απολαμβάνετε το φαγητό σας"; Τι σας έρχεται στο νου ακούγοντας τη φράση «απολαμβάνω το φαγητό μου;» Μήπως αυτό που εννοείτε είναι πως σας συγκινούν οι έντονες και νόστιμες γεύσεις; Μήπως εννοείτε πως η απόλαυση του φαγητού αντικαθιστά την απουσία άλλων απολαύσεων; Μήπως, εννοείτε πως απολαμβάνοντας το φαγητό σας απολαμβάνετε και τα οφέλη μιας καλής διατροφής, εφόσον την ακολουθείτε; Μήπως τέλος, απολαμβάνετε τα οικογενειακά ή φιλικά δείπνα και όχι την ίδια την τροφή;
  2. Έχοντας πλέον προσδιορίσει τι εννοείτε όταν «απολαμβάνετε το φαγητό», «νομιμοποιήστε» την απόλαυση σας. Πολύ συχνά, θεωρούμε την υγιεινή διατροφή ή την περίοδο της δίαιτας ασυμβίβαστες και αντίθετες με την αίσθηση της απόλαυσης. Πιστεύουμε δηλαδή πως ένα καλλίγραμμο σώμα είναι ένα «στερημένο» σώμα, ενώ ένα υπέρβαρο σώμα είναι ένα σώμα που ρέπει προς την…απόλαυση.
  3. Καλό είναι να θυμάστε πως η ισορροπία ανάμεσα στην απόλαυση και στο επιθυμητό βάρος επιτυγχάνεται αναγνωρίζοντας τους σωστούς λόγους που καταναλώνετε φαγητό και έχοντας εντοπίσει τη διατροφή που σας ταιριάζει, στις συνήθειές σας, στις γευστικές σας προτιμήσεις και τα όρια του οργανισμού σας (π.χ. στομάχι).
  4. Έχετε πάντα στο νου σας πως πολλές φορές συγχέουμε την μεγάλη ποσότητα με την απόλαυση, πιστεύοντας πως αν «χορτάσει το μάτι», χορταίνει και το στομάχι. Η αλήθεια είναι πως το στομάχι μας χορταίνει πολύ πιο γρήγορα από το μάτι, με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε φαγητό γρήγορα, χωρίς να το καταλαβαίνουμε και επομένως χωρίς και να το απολαμβάνουμε. Πόσες φορές δεν έχουμε «πιάσει» τον εαυτό μας να ξαναγεμίζει το πιάτο μας, επειδή φάγαμε τόσο γρήγορα που δεν έχουμε καν απολαύσει...
  5. ‘Όταν απολαμβάνω αυτό που τρώω, σημαίνει πως έχω επίγνωση αυτού, της μυρωδιάς και της γεύσης του. Αυτό προϋποθέτει να μασάμε και να τρώμε αργά, δίνοντας την ευκαιρία στο εγκέφαλό μας να μπορεί να ρυθμίσει την αίσθηση του κορεσμού. Με άλλα λόγια, απολαμβάνοντας το φαγητό σας, δίνοντας προσοχή σε αυτό, αρχίζετε να σκέφτεστε όπως σκέφτεται ένας αδύνατος άνθρωπος.

Το φαγητό αποτελεί το επίκεντρο πολλών πλευρών της ζωής μας, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για επιβίωση, της κοινωνικότητας, της οικογενειακής συγκέντρωσης και της διατήρησης της υγείας. Από το να θεωρήσετε το φαγητό ως εχθρό και υπεύθυνο για την αύξηση του βάρους σας, είναι σημαντικό να απολαμβάνετε το φαγητό για να αποφύγετε τους ακραίους διατροφικούς περιορισμούς και τα τσιμπολογήματα. Εάν δεν απολαμβάνετε το φαγητό που καταναλώνετε, θα καταλήξετε να τρώτε μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού σε σημείο υπερκορεσμού ή με μεγαλύτερη συχνότητα μέχρις ότου νιώσετε από τη μια ικανοποίηση, ενώ από την άλλη οδηγηθείτε σε αύξηση του βάρους σας.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ