Θυμός: Πώς πρέπει να τον διαχειριζόμαστε για να ηρεμήσουμε

16 Μαΐου 2016

Όλοι θυμώνουμε, τουλάχιστον περιστασιακά. Τις περισσότερες φορές, το ξεπερνούμε γρήγορα επειδή, με κάποιον τρόπο, αντιμετωπίζουμε την κατάσταση και το αίσθημα του θυμού περνάει. Όμως, ο θυμός γίνεται πρόβλημα, είτε όταν τον αφήνουμε να συσσωρεύεται είτε όταν ξεσπάμε έντονα. Και οι δύο αυτές ακραίες καταστάσεις προκαλούν προβλήματα τόσο για αυτόν που θυμώνει όσο και για αυτούς που βρίσκονται γύρω του και γίνονται αποδέκτες του θυμού του. 

Πότε πρέπει να κάνετε κάτι για να αντιμετωπίσετε τον θυμό σας;

Ο θυμός μπορεί να είναι μία φυσιολογική αντίδραση σε ορισμένες καταστάσεις στις οποίες βρίσκεσθε εκτός ελέγχου, οι οποίες μπορεί να υποδηλώνουν ότι απλά βρίσκεσθε κάτω από συνθήκες έντονης πίεσης, αλλά είναι δύσκολο να γνωρίζετε αν πρέπει απλά να εκτονώσετε τον θυμό σας ή να ασχοληθείτε σοβαρά μαζί του ώστε να τον αντιμετωπίσετε.

Θα πρέπει να αποδεχτούμε ότι ο θυμός αποτελεί πρόβλημα και να ψάξουμε για τις κατάλληλες λύσεις αντιμετώπισης του, κυρίως αν:

  • για αρκετές εβδομάδες βρίσκεται συνεχώς στο μυαλό σας και αρχίζει να επηρεάζει την απόλαυση της καθημερινής σας ζωής,
  • προκλήθηκε από κάτι που συνέβη πριν από αρκετό καιρό,
  • αν αποκτάτε εκδικητική συμπεριφορά,
  • σας γίνεσθε βίαιοι απέναντι στους άλλους αλλά και τον εαυτό σας,
  • επηρεάζει την αποδοτικότητα στη δουλειά σας,
  • επηρεάζει αρνητικά τη σχέση σας με την οικογένεια και τους φίλους σας.

Ελάτε να διαχειριστούμε τον θυμό σας

Είναι σημαντικό να διαχειριστείτε τον θυμό σας προτού σας προκαλέσει δυσφορία και πόνο. Έρευνες έχουν δείξει ότι ο θυμός προκαλεί σοβαρά προβλήματα υγείας όπως έλκος και καρδιακές παθήσεις. Μπορεί επίσης να σας κάνει να συμπεριφέρεστε με τέτοιο τρόπο ώστε να χάσετε τη δουλειά σας, τους φίλους σας ακόμη και να οδηγηθείτε σε διαζύγιο. Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε να διαχειριστείτε τον θυμό σας, όταν είσθε θυμωμένος. Αρκετά από αυτά αφορούν την αλλαγή του τρόπου που προσεγγίζετε την ζωή, μαθαίνοντας νέους τρόπους σκέψης και λαμβάνοντας διάφορα πρακτικά μέτρα.

Άμεσες Λύσεις

  • Αποδέξου ότι είσαι θυμωμένος. Εάν συσσωρεύεις το θυμό, δεν θα φύγει, θα επιστρέφει ολοένα, με οδυνηρό τρόπο.
  • Προσπάθησε να μην αντιδράς με υπερβολικό τρόπο. Κάνε ένα βήμα πίσω από την κατάσταση που σε θυμώνει και αναρωτήσου: “Τι θα σκεφτόμουν αν έβλεπα κάποιον άλλον να θυμώνει και να βρίσκεται σ’ αυτή τη κατάσταση;” ή “είναι τα πράγματα τόσο άσχημα ή τα εγώ τα κάνω να φαίνονται έτσι εξ αιτίας του;”
  • Προσπάθησε να σκεφτείς κάτι άλλο. Στρέψε την προσοχή σου σε κάποια ευχάριστη ανάμνηση αντί να σκέφτεσαι τη κυκλοφοριακή συμφόρηση ή οτιδήποτε σας ενοχλεί.
  • Προσδιόρισε την αιτία του θυμού. Εάν οι πράξεις ή οι λέξεις ενός προσώπου σε πληγώνουν, προσπάθησε να τα αντιμετωπίσεις άμεσα και με ειρηνικό και αποδοτικό τρόπο.
  • Άκου προσεκτικά τι σου λένε οι άλλοι και άφησέ τους να ολοκληρώσουν αυτό που θέλουν να πουν χωρίς διακοπή. Πολύ συχνά δεν καταλαβαίνεις τι πραγματικά θέλουν να πουν εάν μιλάς ενδιάμεσα. Δώσε στους ανθρώπους την ευκαιρία να εκφράσουν αυτό που θέλουν να σου πουν.

Μακροπρόθεσμες λύσεις

  • Εάν ο θυμός σου προκαλείται από κάτι που ξεφεύγει από τον έλεγχο σου, όπως η απόλυση από την εργασία σου, ψάξε να βρεις τους τρόπους που άλλοι αντιμετώπισαν αποτελεσματικά το ίδιο πρόβλημα και υιοθέτησε τους.
  • Απόφυγε να κατηγορείς τον εαυτό σου, ακόμη κι αν είσαι θυμωμένος με την τύχη σου ή με κάποιο λάθος σου. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να προσπαθήσεις να μαθαίνεις από τις εμπειρίες σου ώστε να αποφύγεις να κάνεις τα ίδια λάθη στο μέλλον. 
  • Μείωσε την ένταση που νοιώθεις βρίσκοντας χρόνο για κάποια σωματική δραστηριότητα. Πήγαινε μια βόλτα, παίξε ένα παιχνίδι μεγάλης έντασης όπως το ποδόσφαιρο ή το τένις, φτιάξε τον κήπο σου ή καθάρισε το σπίτι σου.
  • Μείωσε την ένταση που νοιώθεις. Μάθε ορισμένες μεθόδους διαχείρισης της έντασης, όπως ασκήσεις χαλάρωσης και βαθειάς αναπνοής . Προσπάθησε να βρεις τρόπους ώστε να ασχοληθείς περισσότερο με αυτά που σε ευχαριστούν.
  • Μάθε να αυτοσυγκεντρώνεσαι. Όταν είσαι μόνος, ασκήσου να απομακρύνεις τις σκέψεις σου από τις καθημερινές ανησυχίες. Αυτό μπορεί να σου δώσει τη δυνατότητα να κάνεις το ίδιο και όταν είσαι θυμωμένος.
  • Μάθε να γελάς με τον εαυτό σου. Αν καταφέρεις να δεις την αστεία πλευρά των πραγμάτων, μπορείς και να γελάς αντί να βγαίνεις εκτός εαυτού.
  • Μάθε να εμπιστεύεσαι τις ικανότητες των άλλων. Κάποιες από τις αιτίες του θυμού σου μπορεί να προέρχονται από την έλλειψη εμπιστοσύνης στις ικανότητες των άλλων.
  • Αναζήτησε βοήθεια από επαγγελματίες. Αν τα προβλήματα σου είναι σοβαρά μπορεί να χρειαστείς βοήθεια από κάποιον επαγγελματία ψυχικής υγείας όπως ψυχίατρο, ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό. Ο οικογενειακός σου γιατρός μπορεί να σε βοηθήσει να βρεις έναν από αυτούς.
  • Μίλα σε κάποιον που εμπιστεύεσαι (μέλος της οικογένειας, στενό φίλο, κλπ), είναι πιθανόν να βλέπει τα πράγματα πιο καθαρά από εσένα.
  • Από την επιστημονική ομάδα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Κλίμακα 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ