Ζωή χωρίς άγχος: Πάρε επιτέλους την μεγάλη απόφαση, μάθε πώς

16 Μαΐου 2016

Όλοι μιλάμε για το άγχος, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς εννοούμε. Αυτό συμβαίνει επειδή προέρχεται και από θετικά αλλά και από αρνητικά πράγματα που συμβαίνουν στην ζωή μας. Άλλωστε, αν δεν νοιώθαμε καθόλου άγχος, δεν θα ήμασταν τώρα ζωντανοί. Το άγχος αποτελεί πρόβλημα από τη στιγμή που δεν είμαστε σίγουροι για τον τρόπο που θα διαχειριστούμε ένα γεγονός ή μια κατάσταση. Από εκείνη τη στιγμή φωλιάζει μέσα μας η ανησυχία και νοιώθουμε αγχωμένοι.

 Aπό την επιστημονική ομάδα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Κλίμακα 

Δεν είναι βέβαιο ότι οι καταστάσεις και τα γεγονότα που μπορεί να σου προκαλέσουν άγχος θα αποτελούν πρόβλημα και για το διπλανό σου όπως κι αυτά που προκαλούν άγχος σε αυτόν να μην σε απασχολούν καθόλου. Ο τρόπος προσέγγισης και αντίδρασης σε συγκεκριμένα γεγονότα, παίζει σημαντικό ρόλο και καθορίζει αν θα δημιουργήσει άγχος. Η αντίδραση στο άγχος μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία και επομένως έχει μεγάλη σημασία να γνωρίζεις, όταν εμφανισθεί το άγχος, πως θα το διαχειρισθείςαποτελεσματικά.

Η κατανόηση του Άγχους

Έχουν μεγάλη σημασία τα συναισθήματα σου απέναντι σ’ αυτά που συμβαίνουν στην ζωή σου. Κατανοώντας τον εαυτό σου και τις αντιδράσεις σου στις καταστάσεις που σου προκαλούν άγχος , μπορείς να μάθεις να το διαχειρίζεσαι αποτελεσματικά. Το καλύτερο ξεκίνημα που μπορείς να κάνεις είναι να σκεφτείς σε ποιες καταστάσεις αγχώνεσαι όπως για παράδειγμα:

  • σημαντικά γεγονότα στην ζωή σου: γάμος, αλλαγή δουλειάς, μετακόμιση, διαζύγιο ή απώλεια αγαπημένου προσώπου,
  • μακροχρόνιες ανησυχίες: ανησυχία για το μέλλον των παιδιών, οικονομικά προβλήματα, συνεχιζόμενη ασθένεια,
  • καθημερινές ενοχλήσεις: κυκλοφοριακή συμφόρηση, αγένεια ανθρώπων, άνθρωποι ή μηχανήματα που δεν δουλεύουν όταν χρειάζεται.

Η αντίδραση στο άγχος

Όταν βρίσκεσαι μπροστά σε ένα γεγονός που δημιουργεί άγχος, ο οργανισμός σου περνάει μια περίοδο γεμάτη αλλαγές η οποία ονομάζεται αντίδραση στο άγχος. Υπάρχουν τρία στάδια σ’ αυτή την αντίδραση:

  • Πρώτο Στάδιο – Κινητοποίηση για δράση
    Στην αρχή, αυξάνεται η έκκριση της αδρεναλίνης σου, έχεις ταχυκαρδία και αναπνέεις πιο γρήγορα. Καταστάσεις μπορούν να πυροδοτήσουν μια τέτοια αντίδραση έχουν και αρνητικά και θετικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα όταν χάνεις την δουλειά σου ή όταν παντρεύεσαι.
  • Δεύτερο Στάδιο – Κατανάλωση αποθηκευμένης ενέργειας
    Αν για κάποιο λόγο, δεν ξεπεράσεις αυτό το στάδιο, ο οργανισμός σου αρχίζει να εκκρίνει σάκχαρα και λίπη. Σε αυτό το στάδιο, νοιώθεις πιεσμένος και κουρασμένος. Μπορεί να πίνεις περισσότερο καφέ από ότι συνήθως, να καπνίζεις περισσότερο, να καταναλώνεις περισσότερο αλκοόλ από όσο πρέπει.. Μπορεί επίσης να νοιώσεις ανησυχία, απώλεια μνήμης, κάποιο κρύωμα ή να αρρωσταίνεις συχνότερα.
  • Τρίτο Στάδιο- Απώλεια αποθηκευμένης ενέργειας
    Εάν δεν καταφέρεις να δώσεις λύσεις στα προβλήματα που σου προκαλούν το άγχος, η ανάγκη του οργανισμού για ενέργεια θα είναι μεγαλύτερη απ’ ότι η ικανότητα σου να λύσεις τα προβλήματα με αποτέλεσμα να μπεις σε μία χρόνια κατάσταση άγχους. Σε αυτό το στάδιο, μπορεί να βιώσεις δυσκολίες στον ύπνο, να λαμβάνεις περισσότερες λανθασμένες αποφάσεις και να εμφανίσεις ορισμένες αλλαγές στην προσωπικότητα σου. Μπορεί επίσης να νοιώσεις σοβαρή αδιαθεσία, όπως κάποιο καρδιαγγειακό πρόβλημα, έλκος ή κάποια ψυχική διαταραχή.

Η αντιμετώπιση του Άγχους 

Επειδή ο καθένας μας είναι διαφορετικός, δεν υπάρχει ένας ενιαίος τρόπος διαχείρισης του άγχους. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν πολλοί τρόποι αντιμετώπισης και είναι χρήσιμο να αναζητάς εκείνες τις λύσεις που μακροπρόθεσμα θα συμβάλλουν στον περιορισμό του άγχους.

  • Αναγνώρισε τα προβλήματα σου. Είναι δικό σου ζήτημα η σχέση σου με ορισμένους ανθρώπους ή οι ανησυχίες σου για τα οικονομικά θέματα που σου δημιουργούν άγχος. Είναι ασήμαντα, επιφανειακά προβλήματα, που καλύπτουν τα πραγματικά, τα βαθύτερα; Όταν είσαι σίγουρος για το ποιο είναι πραγματικά είναι το πρόβλημα, κάνε κάτι γι’ αυτό.
  • Λύσε τα προβλήματα σου. Ξεκίνα να σκέφτεσαι για λύσεις. Ποιες είναι οι επιλογές σου και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις; Μήπως, για παράδειγμα, θα έπρεπε να αναζητήσεις μια δουλειά που δημιουργεί μικρότερο άγχος; Έχεις ανάγκη από υπηρεσίες συμβουλευτικής; Μήπως θα βοηθούσε να συζητήσεις με κάποιον ειδικό για τα οικονομικά σου προβλήματα; Τι θα συμβεί αν δεν κάνεις τίποτα;
    Αν ακολουθήσεις τη στρατηγική επίλυσης των προβλημάτων, θα πρέπει να είσαι σε θέση να προχωρήσεις σε αλλαγές και να βγάλεις την πίεση από πάνω σου. Αυτός τρόπος, που απαιτεί χρόνο, θα περιορίσει το άγχος σου και βέβαια θα γίνει αναγκαίος αργά ή γρήγορα για τον καθένα.
  • Κουβέντιασε για τα προβλήματα σου. Συνήθως είναι χρήσιμο να μιλάς για το άγχος σου. Οι φίλοι και η οικογένεια σου μπορεί να μην έχουν αντιληφθεί τις δυσκολίες σου. Από τη στιγμή που θα το καταλάβουν μπορεί να έχουν τη δυνατότητα να σε βοηθήσουν με δύο τρόπους: αφενός και μόνο επειδή θα βρίσκονται εκεί για να σε ακούσουν να μιλάς για τα συναισθήματα σου και αφετέρου προτείνοντας σου λύσεις στα προβλήματα σου.
    Αν πρέπει να μιλήσεις με κάποιον ειδικό, έξω από τον κύκλο σου ο οικογενειακός γιατρός σου μπορεί να σου συστήσει κάποιον επαγγελματία υγείας.
  • Μάθε πώς να διαχειριστείς το άγχος σου. Υπάρχουν αρκετά βοηθητικά βιβλία, ταινίες, βίντεο, σεμινάρια, εργαστήρια και μαθήματα που θα σε βοηθήσουν να διαχειριστείς το άγχος. Υπάρχουν επίσης ειδικοί που ειδικεύονται στην διαχείριση του άγχους.
  • Μείωσε την ένταση. Η φυσική άσκηση βοηθά σε μεγάλο βαθμό στη μείωση του άγχους. Πήγαινε μια βόλτα, ασχολήσου με κάποιο σπορ, σκάψε τον κήπο σου, καθάρισε το σπίτι σου. Είναι χρήσιμο να γνωρίζεις μερικές ασκήσεις χαλάρωσης. Για παράδειγμα:
    πάρε σιγά-σιγά μια βαθιά αναπνοή από την μύτη μέχρι να μην μπορείς άλλο και εξέπνευσε από το στόμα,
    τέντωσε και χαλάρωσε το σώμα από τον αυχένα μέχρι τα πόδια, εξέπνευσε και τέντωσε τα μέρη του σώματος σου αναπνέοντας όταν χαλαρώνεις.
    Αν συνηθίσεις να μειώνεις την ένταση με τη βοήθεια των ασκήσεων, θα μπορείς να χαλαρώνεις και να λύνεις τα προβλήματα που σου προκαλούν άγχος
  • Ελευθέρωσε το μυαλό σου από τα προβλήματα. Είναι τελικά δυνατό να μπορείς να ξεφορτωθείς τα συναισθήματα που σου προκαλούν το άγχος έστω και προσωρινά, αν απασχολείς τον εαυτό σου με κάτι. Αν ασχοληθείς με πράγματα που σου αρέσουν, δουλειά ή σπορ, θα επιτρέψεις στον εαυτό σου χαλαρωτικές διακοπές από το άγχος. Μην σκέφτεσαι τα προβλήματα σου για λίγο και κράτησε μια απόσταση από αυτά ώστε να μπορείς ευκολότερα να τα αντιμετωπίζεις.
  • Πρόλαβε το άγχος

Από την στιγμή που μειώσεις το άγχος σου, είναι σοφό να αναζητήσεις τρόπους να το προλαμβάνεις αντί να το αφήσεις να συσσωρεύεται ξανά. Ο καλύτερος τρόπος να το διαχειριστείς είναι να το προλάβεις. Κάποιοι αποτελεσματικοί τρόποι είναι:

  • Πάρε αποφάσεις. Μην αφήνεις εκκρεμότητες που μπορεί να πάρουν την μορφή ανησυχίας και στην συνέχεια να σε άγχος.
  • Μην αφήνεις δραστηριότητες στην άκρη. Ετοίμασε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει και τις δραστηριότητες χαλάρωσης μαζί με τις υποχρεώσεις.
  • Ανέθεσε δουλειές και σε άλλους. Βάλε και άλλους να κάνουν πράγματα που έχεις να κάνεις και μην προσπαθείς να τα κάνεις όλα μόνος σου.

Θυμήσου, είναι δυνατό να ζεις μια ζωή χωρίς άγχος. Ο στόχος σου θα πρέπει να είναι η αποφυγή του τρίτου σταδίου του άγχους στο οποίο έχεις εξαντληθεί. Όσο δεν εγκλωβίζεσαι στο τρίτο στάδιο, θα καταφέρεις να αποφύγεις το χρόνιο άγχος.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace