Αποφεύγεις τις ευθύνες σου; Δες τι συμβαίνει στην αυτοπεποίθησή σου

17 Μαΐου 2016

Σε ό,τι αφορά τα αρνητικά γεγονότα, η αποφυγή της ευθύνης μπορεί να υποδηλώνει δειλία και να ενισχύει τη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ένας άνθρωπος μπορεί να επιστρατεύσει διάφορους μηχανισμούς άμυνας, προκειμένου να βρει μια δικαιολογία και να αποφύγει να αναλάβει την ευθύνη για κάτι που έχει συμβεί.

Αν, για παράδειγμα, κάποιος έφτασε καθυστερημένος στο ραντεβού του, μπορεί να χρησιμοποίησε μια ψεύτικη δικαιολογία («δεν φταίω εγώ, το λεωφορείο άργησε να έρθει»), προκειμένου να αποφύγει το δυσάρεστο συναίσθημα που προκαλείται όταν παραδεχόμαστε το φταίξιμό μας για κάτι. Αν όμως αναλάβει την ευθύνη της καθυστέρησης και ομολογήσει ότι δεν έφταιξε το λεωφορείο για την καθυστέρησή του αλλά ότι ο ίδιος δεν υπολόγισε καλά τον χρόνο και άργησε, τότε θα είναι πιο ειλικρινής, πιο ανακουφισμένος από ενοχές (όταν λέμε ψέματα ακόμα και στον ίδιο μας τον εαυτό, νιώθουμε άσχημα γι'αυτό).Ταυτόχρονα, αν παραδεχτεί το φταίξιμό του, ίσως κάνει κάτι την επόμενη φορά, ώστε να αποτρέψει την επανάληψη του λάθους.

Η σωστή απόδοση της ευθύνης μπορεί να αλλάξει ακόμα και τη ζωή μας. Πολλοί άνθρωποι ζουν χωρίς να απολαμβάνουν τα επιτεύγματά τους και χωρίς να μπορούν να εντοπίσουν τι ακριβώς φταίει για κάτι αρνητικό που τους συμβαίνει. Σύμφωνα με έρευνες, αυτός ο τρόπος σκέψης, όταν γίνεται επαναλαμβανόμενα, συσχετίζεται με χαμηλή αυτοεκτίμηση, απαισιοδοξία, χαμηλές επιδόσεις, καταθλιπτικά συμπτώματα και τάσεις για την εμφάνιση αγχωδών διαταραχών. Αν αρχίσετε να αλλάζετε τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεστε ως προς την απόδοση αιτίων στα γεγονότα και τα αντιμετωπίζετε με ειλικρίνεια και θάρρος, θα βελτιωθεί κατά πολύ η σχέση που έχετε με τον εαυτό σας.

Ετσι, αν για κάτι θετικό που πραγματικά ευθύνεστε εσείς παραδεχτείτε ότι ήταν δικό σας κατόρθωμα, τότε:

• θα απολαμβάνετε περισσότερο την επιτυχία σας,

• θα νιώσετε περήφανοι για τον εαυτό σας,

• η χαρά μιας επιτυχίας θα σας δώσει κίνητρο για να επαναλά-βετε την προσπάθεια,

• θα ακούσετε θετικά σχόλια από τους άλλους,

• θα κερδίσετε τον σεβασμό των άλλων,

• θα κάνετε κάποιον περήφανο,

• θα γίνετε πιο αισιόδοξοι,

• θα νιώσετε μέσα σας πιο δυνατοί και ικανοί.

Αν, πάλι, παραδεχτείτε την ευθύνη σας για κάτι αρνητικό, για το οποίο πραγματικά ευθύνεστε, τότε:

• θα μπορέσετε να ασκήσετε αυτοκριτική,

• θα έχετε τη δυνατότητα να διορθώσετε το λάθος σας,

• θα νιώθετε λιγότερες ενοχές,

• θα κάνετε το πρώτο βήμα για να αλλάξετε,

• θα έχετε καλύτερη επικοινωνία με τους άλλους,

• δεν θα λέτε ψέματα στον εαυτό σας,

• θα νιώσετε περισσότερο θαρραλέοι και δυνατοί.

Δεν είναι εύκολο πάντα να εξασκούμαστε στην ανάληψη ευθύνης. Σε ό,τι αφορά την παραδοχή των θετικών, χρειάζεται πολλές φορές να ξεπεράσετε συνήθειες μιας ζωής. Πρόκειται για έναν νέο τρόπο σκέψης στον οποίο μπορεί να δυσκολεύεστε, γιατί έχετε συ\/ηθίσει σε μια μετριοπάθεια έως και ταπεινοφροσύνη που σας εμποδίζει να επαινέσετε τον εαυτό σας.

Από την εκπαιδευτική συμβουλευτική ψυχολόγο Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο βιβλίο της Δρ. Εμμανουηλίδου Γυρίζω σελίδα στη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Μεταίχμιο για την ευγενική παραχώρηση του υλικού

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ