Νοητική και ψυχική ηρεμία στις εξετάσεις: Πώς να την πετύχετε

27 Μαΐου 2016

Για τους περισσότερους μαθητές, η εξεταστική περίοδος συνοδεύεται από πίεση, κούραση, και άγχος, δεδομένου ότι φιλοδοξούν να έχουν καλές επιδόσεις.  Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν στην αποτελεσματική μελέτη, η οποία εξασφαλίζει την επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων. Στο κείμενο που ακολουθεί  αναλύονται διεξοδικά διάφοροι τρόποι που διευκολύνουν τον μαθητή στην προσέγγιση του στόχου του.

Γράφει η Μαρκέλλα Καπλάνη

M.A. Κλινικής-Συμβουλευτικής Ψυχολογίας
Pg.Cert. Ειδικής Αγωγής
B.Sc. Ψυχολογίας

http://www.normavitae.com/ 

ΗΡΕΜΙΑ

Νοητική

Ο τρόπος με τον οποίο ορίζει ο καθένας στο μυαλό του την επιτυχία και την ολοκλήρωση επηρεάζει  τόσο  τα συναισθήματά του όσο και τις πράξεις του. Γι’ αυτό, έχει εξέχουσα σημασία για τον μαθητή να κάνει θετικές σκέψεις για την επικείμενη εξέτασή του και να μην συνδέει την αξία του ως ατόμου με τις επιδόσεις του στο σχολείο. Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τις λειτουργικές σκέψεις  των παιδιών τους και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους  αποσυνδέοντας τις εξετάσεις από την πνευματική, ψυχική και κοινωνική ολοκλήρωση του ατόμου και επιβεβαιώνοντας κατ’ επέκταση την άνευ όρων αγάπη τους προς αυτά.

Ψυχική

Το βασικότερο , ίσως, εφαλτήριο για την απόδοση της μελέτης ενός μαθητή  είναι η ψυχική του ηρεμία. Θα ήταν σκόπιμο  ο περίγυρος του να καταβάλλει συνειδητή προσπάθεια να τον καθησυχάζει σε στιγμές που νιώθει στρες ή και απελπισία, ακόμα κι όταν αυτό φαντάζει δύσκολο. Πολλοί μαθητές , λόγω του υπερβολικού τους άγχους, δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία της μελέτης επιδεικνύοντας αδιαφορία. Οι γονείς, ωστόσο, οφείλουν  να κατανοούν  και αυτή την αντίδραση και να μην κατηγορούν τον μαθητή για τεμπελιά, αλλά να δηλώνουν ρητά την πρόθεση τους να βοηθήσουν.  Εισπράττοντας μηνύματα συμπαράστασης, ο εξεταζόμενος  θα νιώσει ασφάλεια και θα καταφέρει να χαλαρώσει.  

Όπως προαναφέραμε, οι γονείς πρέπει να καθιστούν σαφές στα παιδιά τους ότι δεν συγχέουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων με την αξία τους. Εάν, βέβαια, κατά τη διάρκεια της μαθητικής σταδιοδρομίας του παιδιού, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη βαθμολογία, θα είναι δύσκολο να πειστεί ότι οι γονείς του πλέον δεν συνδέουν την αξία του με τους βαθμούς. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητο να κυριαρχήσει  η αίσθηση ότι η αγάπη ενός γονιού για το παιδί του δεν συνδέεται καθόλου με τις επιτυχίες του.  Έτσι, το άγχος του μαθητή θα μειωθεί δραστικά και θα μπορέσει, απερίσπαστος πλέον,  να αφιερωθεί στην αντιμετώπιση της πρόκλησης των εξετάσεων.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ