ΚΕΕΛΠΝΟ: Κάθε φορολογούμενος έχει πληρώσει περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ

8 Ιουνίου 2016

Αποκαλυπτικό είναι το ρεπορτάζ της "Εφημερίδας των Συντακτών" σχετικά με το πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων. 

Σύμφωνα με τα όσα αποκαλύπτει το ρεπορτάζ, από το 2012 οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Υγείας και τα στελέχη της διοίκησης του ΚΕΕΛΠΝΟ (Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων) είχε μετατραπεί ήδη πολύ πριν από το 2012 σε παραμάγαζο ρουσφετιού, διαπλοκής, σπατάλης και αδιαφάνειας, με αποτέλεσμα τα δεκάδες εκατομμύρια που εισέπραττε ο φορέας από το δημόσιο ταμείο να λοξοδρομούν για να γίνουν αρωγοί όχι στην υγεία των πολιτών, αλλά στον πλουτισμό των επιτήδειων.

Η έκθεση-κόλαφος

Το πόρισμα των 106 σελίδων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων παραδόθηκε στα τέλη Μαΐου από τους επιθεωρητές του ΣΕΥΥΠ (Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας) και ίσως αποτελεί τον μοναδικό πλήρη έλεγχο από την ίδρυση του φορέα. Ηδη τα βασικά συμπεράσματά του έχουν δει το φως της δημοσιότητας. 

Ο φορολογούμενος πολίτης διαχρονικά πλήρωσε περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ σε έναν φορέα Υγείας που είχε στόχο να προστατεύσει τη δημόσια υγεία αλλά στην πορεία έγινε το παραμάγαζο των εκάστοτε διοικήσεων και των πολιτικών προϊσταμένων του υπουργείου Υγείας.

Ενα αναλυτικό και άκρως διαφωτιστικό ρεπορτάζ για το ΚΕΕΛΠΝΟ και τις διασυνδέσεις του με πρόσωπα της εξουσίας, το πάρτι με το δημόσιο χρήμα που δινόταν χορηγία σε ΜΜΕ, σε δημοσιογράφους και σε κάθε λογής παρατρεχάμενο επιχειρηματία, παρουσίασε πρόσφατα το περιοδικό «Hot Doc» (τεύχος 102).

Το περιοδικό «HOTDOC» αποκαλύπτει σήμερα ότι το ΚΕΕΛΠΝΟ έδωσε χορηγία 90.000 ευρώ ακόμη και στον προφυλακισμένο, για την υπόθεση του Noor One, Αιμίλιο Κοτσώνη.

KEELPNO

Tο περιοδικό παραθέτει αναλυτικά το πόρισμα ελέγχου για το 2014 από την Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων χορηγία του ΚΕΕΛΠΝΟ σε εταιρεία συμφερόντων του Αιμ. Κοτσώνη, ενός εκ των εμπλεκομένων με τη υπόθεση του ναρκοπλοίου Noor One.

Εξαιρέσεις από τον νόμο

Οπως ήδη είναι γνωστό, το ΚΕΕΛΠΝΟ εξαιρέθηκε από τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητο να τηρεί ένας δημόσιος φορέας, δεν είχε υποχρέωση τήρησης φορολογικών βιβλίων, δεν είχε υποχρέωση να προσλαμβάνει μέσω ΑΣΕΠ, δεν είχε προχωρήσει σε έκδοση προεδρικού διατάγματος ώστε να υπάρξει κανονισμός λειτουργίας, δεν είχε καν κανονικό λογιστήριο· και είχε τελικά μετατραπεί σε ένα κέντρο απόλυτης αδιαφάνειας.

Το 2015, με νομοθετικές ρυθμίσεις της σημερινής κυβέρνησης, όλες αυτές οι εξαιρέσεις καταργήθηκαν, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η διαδικασία που θα αφορά τα κριτήρια επιλογής των εργαζομένων στον φορέα.

Το γενικό συμπέρασμα της Εκθεσης:

«Ο ελεγχόμενος φορέας δεν τηρεί λογιστικά βιβλία, έντυπα ή μηχανογραφικά. Από όσα στοιχεία παραδόθηκαν, για την πληρότητα και ακρίβεια των οποίων η Ομάδα Ελέγχου διατηρεί επιφυλάξεις, προκύπτει ότι το 2014 έγιναν 2.679 πληρωμές, συνολικής αξίας 53 εκατ. ευρώ (53.021.576,47)».

Το διαχρονικό πάρτι

Η ιστορία του ΚΕΕΛ (Κέντρο Ελέγχου Ειδικών Λοιμώξεων) ξεκινάει όταν ιδρύθηκε το 1998 ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενο από το υπουργείο Υγείας με σκοπό την αντιμετώπιση και παρακολούθηση, συντονισμό και υποβοήθηση των ενεργειών για την πρόληψη της εξάπλωσης ειδικών μεταδοτικών νοσημάτων και τη θεραπευτική αντιμετώπισή τους.

Τότε είχε μόνο 16 θέσεις μόνιμων, ενώ με προεδρικά διατάγματα εξαιρέθηκε από τις διατάξεις που αφορούσαν δημόσιους φορείς σε ζητήματα προμηθειών, προσλήψεων και συμβάσεων.

Το 2005 μετονομάζεται σε ΚΕΕΛΠΝΟ και εντάσσεται εκεί και το Εθνικό Κέντρο Νεοπλασιών.

Υπάρχουν πλέον 7 διευθύνσεις, το προσωπικό μπορεί να διατίθεται και σε άλλους φορείς, ενώ με προεδρικό διάταγμα που ωστόσο δεν εκδόθηκε ποτέ θα καταρτιζόταν ο κανονισμός λειτουργίας του.

Εξαιρέθηκε επίσης από τη νομοθεσία για τις ΔΕΚΟ και τους δημόσιους οργανισμούς και από τους νόμους και τους ελέγχους που προβλέπονται για αυτούς τους οργανισμούς.

Το ΚΕΕΛΠΝΟ μέχρι και το 2015 υπόκειται σε ελέγχους αποκλειστικά και μόνο από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.

Ενώ ο φορέας περιλαμβάνεται στο Μητρώο Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ και η μισθοδοσία του θα έπρεπε να καταβάλλεται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, οι σχετικές διαδικασίες δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.

Κανονισμός-φάντασμα

Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας που είχε εκδοθεί το 2001 θεωρήθηκε από τον έλεγχο «παρωχημένος, ελλιπής διότι δεν ρυθμίζει βασικά θέματα (προμήθειες, συμβάσεις, αποδοχές, άδειες, οργανικές θέσεις κ.λπ.), ενώ επιτρέπει στο Δ.Σ. να αποφασίζει για όσα θέματα δεν προβλέπονται ρητά από αυτόν».

Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω ήταν το ΚΕΕΛΠΝΟ να «θεσπίζει τους κανόνες λειτουργίας του» μέσω των αποφάσεων του Δ.Σ. ή του προέδρου του Δ.Σ. ή του διευθυντή (ανάλογα με τις σχετικές εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων).

«Η λέξη “κανόνες” χρησιμοποιείται καταχρηστικά, εφόσον αυτοί ορίζονται κατά περίπτωση ακόμα και για ζητήματα που αφορούν άδειες προσωπικού».

Διαπιστώθηκε ότι «συμβάσεις μίσθωσης έργου που εγκρίθηκαν για λόγους έκτακτης ανάγκης καθυστέρησαν σε τέτοιο βαθμό που να αναιρείται το έκτακτο της ανάγκης και ενώ δύο φορές στο παρελθόν απαιτήθηκε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή [!] προκειμένου να θεωρηθούν νόμιμες συμβάσεις μίσθωσης έργου που είχαν συναφθεί. Συνοπτικά το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας είναι ασαφές και στερείται εγγυήσεων διαφάνειας», διαπιστώνουν οι ελεγκτές.

Καμία πράξη του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν αναρτήθηκε ποτέ στη Διαύγεια, πέρα από ειδικές που αφορούσαν προμήθειες συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, λόγω της ολικής εξαίρεσης του φορέα και σύμφωνα με την άποψη του νομικού του γραφείου.

Ο Νόμος του 2005 προέβλεπε 7 διευθύνσεις του φορέα και απαιτούσε την έκδοση προεδρικού διατάγματος με πρόταση των αρμόδιων υπουργών ώστε να καταρτιστεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας με τον οποίο θα κατανέμονταν και θα εντάσσονταν ανά διεύθυνση υφιστάμενα και νέα τμήματα με καθορισμό και των αρμοδιοτήτων.

Αυτό δεν έγινε ποτέ. Αποτέλεσμα, η συνεχής αύξηση γραφείων του φορέα.

Το 2010 η διοίκηση ψήφισε τη λειτουργία 50 οργανωτικών μονάδων, με τις 45 να χαρακτηρίζονται «γραφεία».

Το οργανόγραμμα για το 2015 περιελάμβανε 61 οργανωτικές μονάδες (45 γραφεία):

«Η ίδρυση γραφείων δεν συνάδει πάντα με τον σκοπό λειτουργίας του φορέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ίδρυση Γραφείου Κλητήρων με απόφαση του Δ.Σ. και ο ορισμός κλητήρα ως προϊσταμένου (με ανάλογη αμοιβή)».

Προσλήψεις κατά βούληση

Η ρητή εξαίρεση του (ΚΕΕΛ) ΚΕΕΛΠΝΟ από τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα έδωσε την πλήρη ελευθερία στην κάθε διοίκηση να κάνει προσλήψεις κατά βούληση χωρίς καθορισμένα κριτήρια και προϋποθέσεις.

«Η στελέχωση του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν παρείχε καμία εγγύηση διαφάνειας».

Τα συμπεράσματα αναφέρουν:

«Οι προσλήψεις δεν είχαν σχέση με τους σκοπούς του φορέα, ενώ πολλοί είχαν κι άλλη απασχόληση. Δεν καθοριζόταν ο αριθμός των κατηγοριών, των ειδικοτήτων και των προσόντων του προσωπικού. Οι συμβάσεις μετατρέπονταν αυθαίρετα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι υπηρεσιακές ανάγκες. Ο μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων, πάνω από 50%, αφορούσε διοικητικό προσωπικό με χαμηλές εκπαιδευτικές ιδιότητες και αρκετοί από αυτούς μεταφέρονταν στο Υπουργείο Υγείας ως διοικητικοί. Μεγάλος αριθμός θέσεων ήταν απολύτως προσωποπαγείς».

Οι ελλείψεις στις ΜΕΘ, για τις οποίες έγινε και ο γνωστός πρόσφατος σάλος στα ΜΜΕ, επέβαλαν να προσλαμβάνεται (λόγω των απαγορεύσεων προσλήψεων) προσωπικό μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ από το 2009 και μετά.

Πολλές εξ αυτών που είχαν πρόβλημα νομιμότητας έγιναν με εκ των υστέρων εγκρίσεις.

Στην απογραφή του 2013 καταγράφηκαν 596 εργαζόμενοι στον φορέα.

Στην αμέσως επόμενη απογραφή, το 2014, και ενώ είχαν συσταθεί μόνο 16 επιπλέον θέσεις, το σύνολο των εργαζομένων στον φορέα ανήλθε σε 888 άτομα (οι μισοί διοικητικοί υπάλληλοι).

Από τον έλεγχο του 2014 προκύπτει ότι δόθηκαν 52 (!) επιδόματα για θέσεις προϊσταμένων και προϊσταμένων διευθύνσεων, ενώ από τον υπάρχοντα κανονισμό που υποτίθεται ότι εφαρμόζεται υπάρχει πρόβλεψη μόνο για 6 επιδόματα.

Δόθηκαν σε ορισμένους υπαλλήλους μεγάλα ποσά αναδρομικών αποδοχών, ενώ άλλοι που αναβαθμίστηκαν παρέμειναν στο αρχικό μισθολόγιο.

Πάρτι με συμβάσεις και προμήθειες

Σύμφωνα με τους ελεγκτές, το γραφείο προμηθειών (με μόνο έναν υπάλληλο) δεν λειτουργούσε.

Ολα γίνονταν χωρίς αιτήματα και δικαιολογητικά, ενώ επιλέγονταν οι προμηθευτές με απευθείας αναθέσεις ή με πρόχειρους διαγωνισμούς.

Δεν υπήρχαν επίσης τήρηση πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής, ούτε βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης

Το 2014 δόθηκαν σε 240 εργαζόμενους αποσπασμένους σε Νοσοκομεία, ΜΕΘ κ.λπ. υπερωρίες συνολικού ύψους 910.000 ευρώ κι αυτό όταν από τους 240 μόνο οι 50 ήταν γιατροί και νοσηλευτές.

Οι υπερωρίες δεν αντιστοιχούσαν καν στο διάστημα που υποτίθεται ότι έγιναν.

Δόθηκαν επιδόματα εκπαιδευτικών αδειών διάρκειας δύο χρόνων με εκ των υστέρων εγκρίσεις.

Αλλαζαν οι βαθμίδες εκπαίδευσης του προσωπικού χωρίς πρωτόκολλα κατάθεσης πτυχίου, χωρίς αιτήματα από τους υπαλλήλους με έγκριση του διευθυντή.

Οι αποσπασμένοι απασχολούμενοι στο υπουργείο Υγείας ανεξάρτητα από τους περιορισμούς πληρώνονταν από τον προϋπολογισμό του φορέα.

Ξεκίνησε το 2015 έλεγχος εγκυρότητας πτυχίων, πειθαρχικών παραπτωμάτων και απαιτούμενων βεβαιώσεων για το προσωπικό, που ωστόσο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

Σήμερα οι συνδικαλιστικές ηγεσίες μέμφονται το υπουργείο Υγείας για τις καθυστερήσεις στις ΜΕΘ λόγω των ελέγχων και των παρατυπιών, που οδήγησαν άλλωστε στην αντικατάσταση της διοίκησης του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Ωστόσο, είναι σαφές και από τις σχετικά «χλιαρές» ανακοινώσεις της ΠΟΕΔΗΝ (2013, 2014) ότι οι εργαζόμενοι και γνώριζαν και γνωρίζουν πώς γίνονται διαχρονικά οι προσλήψεις όταν δεν εφαρμόζονται στοιχειώδη αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια, και πλέον είναι αναγκαίο, για το δικό τους συμφέρον, να πιέσουν και οι ίδιοι σε αυτήν την κατεύθυνση.

Δεν υπήρχε Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών, όπως ορίζει ο νόμος, και όλες οι αποφάσεις διαχείρισης δαπανών και εξόφλησης λαμβάνονταν αποκλειστικά από τη Διοίκηση.

Ουσιαστικά δεν υπήρχε λογιστήριο. Δεν υπήρχαν αναλυτικά στοιχεία για την οικονομική λειτουργία, ενώ εγκαταλείφθηκε από το 2011 και μετά κάθε πρόγραμμα μηχανοργάνωσης λογιστηρίου.

Ολο αυτό οδήγησε στην απόλυτη αδυναμία απεικόνισης των δοσοληψιών του φορέα, του πραγματικού ύψους των δαπανών και των οφειλών, ενώ υπήρχε και συνεργασία με εξωτερικό οικονομικό σύμβουλο (38.000 ευρώ δόθηκαν το 2014). Δεν υπήρχαν κανενός είδους λογιστικά βιβλία και εγγραφές, ειδικά το 2014.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες σε προμηθευτές το 2014, τη μεγαλύτερη μερίδα έχουν η «επικοινωνία», με ποσό 5.868.000 ευρώ, και οι «υπηρεσίες ασφάλειας», 2.404.000 ευρώ (ποσοστά 38,71% και 15,86% αντιστοίχως). Στο πόρισμα υπάρχουν αναλυτικά τα ποσά και οι εταιρείες που τα εισέπραξαν.

Οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι δεν ήταν ρεαλιστικός ο προϋπολογισμός και ήταν ελλιπής η ανάλυση απολογισμού το 2014.

Προϋπολογίστηκαν έσοδα κατά 11 εκατ. ευρώ περισσότερα από όσα τελικά εγκρίθηκαν, ενώ υπήρξαν 888.000 ευρώ έσοδα που δεν είχαν προϋπολογιστεί.

Τα έξοδα για το προσωπικό ανήλθαν σε 17.300.000, ενώ είχαν προϋπολογιστεί 15.600.000.

Για τις αποδοχές νέου ιατρονοσηλευτικού προσωπικού προϋπολογίστηκε ποσό 6 εκατ. ευρώ για το οποίο όμως δεν εμφανίζεται πουθενά ανάλωση!

Από το υπουργείο Υγείας εγκρίθηκαν με σχετικές υπουργικές αποφάσεις επιχορηγήσεις συνολικού ποσού 44.543.552 ευρώ, εκ των οποίων ποσό ύψους 13.800.000 ευρώ αφορούσε έκτακτες επιχορηγήσεις για την αποπληρωμή δόσεων των δανείων που είχε συνάψει ο οργανισμός με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Διπλασιασμός δαπανών

Το ΚΕΕΛΠΝΟ συνολικά χρωστάει ακόμα σε δάνεια (του 2008 και του 2009) 185.500.000 ευρώ.

Μεγάλο μέρος αφορά την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη απόκτηση και ανακαίνιση του κεντρικού κτιρίου.

Ολες οι δαπάνες σχεδόν διπλασιάστηκαν. Υπολογίστηκαν εξυπηρετήσεις δανείων πολύ μεγαλύτερες από όσες τελικά πραγματοποιήθηκαν.

Στις Δαπάνες Λειτουργίας αναγράφονται όλα μαζί, οπότε δεν μπορεί να υπολογιστεί, για παράδειγμα, πόσα χρήματα δόθηκαν για εξετάσεις ασθενών με HIV και πόσα σε άλλες δράσεις ή γενικές δαπάνες.

Δεν καταγράφονται πουθενά τα περιουσιακά στοιχεία του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως ο νόμος υποχρεώνει.

Αποτέλεσμα, δεν υπάρχει ούτε δυνατότητα υπολογισμού ούτε και διασφάλισης της περιουσίας του φορέα.

Τα έξοδα τελικά ήταν 20 εκατ. ευρώ πάνω από τα έσοδα, με αποτέλεσμα αυτό να είναι και το τεράστιο έλλειμμα του 2014.

Παράλληλα, δεν μπορεί να διαπιστωθεί λόγω ελλιπών στοιχείων αν το έλλειμμα ήταν νέο ή προέρχεται και από προηγούμενες χρήσεις.

Αναμένονται τώρα οι πρωτοβουλίες του νέου Δ.Σ. του ΚΕΕΛΠΝΟ και του προέδρου Θεόφιλου Ρόζενμπεργκ τόσο ως προς τη συμμόρφωση στις συστάσεις των ελεγκτών όσο και ως προς ένα ΚΕΕΛΠΝΟ λειτουργικό και κυρίως διάφανο.

Πηγή: efsyn, nooz.gr





Κανονισμός-φάντασμα

Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας που είχε εκδοθεί το 2001 θεωρήθηκε από τον έλεγχο «παρωχημένος, ελλιπής διότι δεν ρυθμίζει βασικά θέματα (προμήθειες, συμβάσεις, αποδοχές, άδειες, οργανικές θέσεις κ.λπ.), ενώ επιτρέπει στο Δ.Σ. να αποφασίζει για όσα θέματα δεν προβλέπονται ρητά από αυτόν».

Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω ήταν το ΚΕΕΛΠΝΟ να «θεσπίζει τους κανόνες λειτουργίας του» μέσω των αποφάσεων του Δ.Σ. ή του προέδρου του Δ.Σ. ή του διευθυντή (ανάλογα με τις σχετικές εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων).

«Η λέξη “κανόνες” χρησιμοποιείται καταχρηστικά, εφόσον αυτοί ορίζονται κατά περίπτωση ακόμα και για ζητήματα που αφορούν άδειες προσωπικού».

Διαπιστώθηκε ότι «συμβάσεις μίσθωσης έργου που εγκρίθηκαν για λόγους έκτακτης ανάγκης καθυστέρησαν σε τέτοιο βαθμό που να αναιρείται το έκτακτο της ανάγκης και ενώ δύο φορές στο παρελθόν απαιτήθηκε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή [!] προκειμένου να θεωρηθούν νόμιμες συμβάσεις μίσθωσης έργου που είχαν συναφθεί. Συνοπτικά το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας είναι ασαφές και στερείται εγγυήσεων διαφάνειας», διαπιστώνουν οι ελεγκτές.

Καμία πράξη του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν αναρτήθηκε ποτέ στη Διαύγεια, πέρα από ειδικές που αφορούσαν προμήθειες συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, λόγω της ολικής εξαίρεσης του φορέα και σύμφωνα με την άποψη του νομικού του γραφείου.

Ο Νόμος του 2005 προέβλεπε 7 διευθύνσεις του φορέα και απαιτούσε την έκδοση προεδρικού διατάγματος με πρόταση των αρμόδιων υπουργών ώστε να καταρτιστεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας με τον οποίο θα κατανέμονταν και θα εντάσσονταν ανά διεύθυνση υφιστάμενα και νέα τμήματα με καθορισμό και των αρμοδιοτήτων.

Αυτό δεν έγινε ποτέ. Αποτέλεσμα, η συνεχής αύξηση γραφείων του φορέα.

Το 2010 η διοίκηση ψήφισε τη λειτουργία 50 οργανωτικών μονάδων, με τις 45 να χαρακτηρίζονται «γραφεία».

Το οργανόγραμμα για το 2015 περιελάμβανε 61 οργανωτικές μονάδες (45 γραφεία):

«Η ίδρυση γραφείων δεν συνάδει πάντα με τον σκοπό λειτουργίας του φορέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ίδρυση Γραφείου Κλητήρων με απόφαση του Δ.Σ. και ο ορισμός κλητήρα ως προϊσταμένου (με ανάλογη αμοιβή)».

Προσλήψεις κατά βούληση

Η ρητή εξαίρεση του (ΚΕΕΛ) ΚΕΕΛΠΝΟ από τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα έδωσε την πλήρη ελευθερία στην κάθε διοίκηση να κάνει προσλήψεις κατά βούληση χωρίς καθορισμένα κριτήρια και προϋποθέσεις.

«Η στελέχωση του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν παρείχε καμία εγγύηση διαφάνειας».

Τα συμπεράσματα αναφέρουν:

«Οι προσλήψεις δεν είχαν σχέση με τους σκοπούς του φορέα, ενώ πολλοί είχαν κι άλλη απασχόληση. Δεν καθοριζόταν ο αριθμός των κατηγοριών, των ειδικοτήτων και των προσόντων του προσωπικού. Οι συμβάσεις μετατρέπονταν αυθαίρετα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι υπηρεσιακές ανάγκες. Ο μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων, πάνω από 50%, αφορούσε διοικητικό προσωπικό με χαμηλές εκπαιδευτικές ιδιότητες και αρκετοί από αυτούς μεταφέρονταν στο Υπουργείο Υγείας ως διοικητικοί. Μεγάλος αριθμός θέσεων ήταν απολύτως προσωποπαγείς».

Οι ελλείψεις στις ΜΕΘ, για τις οποίες έγινε και ο γνωστός πρόσφατος σάλος στα ΜΜΕ, επέβαλαν να προσλαμβάνεται (λόγω των απαγορεύσεων προσλήψεων) προσωπικό μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ από το 2009 και μετά.

Πολλές εξ αυτών που είχαν πρόβλημα νομιμότητας έγιναν με εκ των υστέρων εγκρίσεις.

Στην απογραφή του 2013 καταγράφηκαν 596 εργαζόμενοι στον φορέα.

Στην αμέσως επόμενη απογραφή, το 2014, και ενώ είχαν συσταθεί μόνο 16 επιπλέον θέσεις, το σύνολο των εργαζομένων στον φορέα ανήλθε σε 888 άτομα (οι μισοί διοικητικοί υπάλληλοι).

Από τον έλεγχο του 2014 προκύπτει ότι δόθηκαν 52 (!) επιδόματα για θέσεις προϊσταμένων και προϊσταμένων διευθύνσεων, ενώ από τον υπάρχοντα κανονισμό που υποτίθεται ότι εφαρμόζεται υπάρχει πρόβλεψη μόνο για 6 επιδόματα.

Δόθηκαν σε ορισμένους υπαλλήλους μεγάλα ποσά αναδρομικών αποδοχών, ενώ άλλοι που αναβαθμίστηκαν παρέμειναν στο αρχικό μισθολόγιο.

Πάρτι με συμβάσεις και προμήθειες

 

ευρώ

Σύμφωνα με τους ελεγκτές, το γραφείο προμηθειών (με μόνο έναν υπάλληλο) δεν λειτουργούσε.

Ολα γίνονταν χωρίς αιτήματα και δικαιολογητικά, ενώ επιλέγονταν οι προμηθευτές με απευθείας αναθέσεις ή με πρόχειρους διαγωνισμούς.

Δεν υπήρχαν επίσης τήρηση πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής, ούτε βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης

Το 2014 δόθηκαν σε 240 εργαζόμενους αποσπασμένους σε Νοσοκομεία, ΜΕΘ κ.λπ. υπερωρίες συνολικού ύψους 910.000 ευρώ κι αυτό όταν από τους 240 μόνο οι 50 ήταν γιατροί και νοσηλευτές.

Οι υπερωρίες δεν αντιστοιχούσαν καν στο διάστημα που υποτίθεται ότι έγιναν.

Δόθηκαν επιδόματα εκπαιδευτικών αδειών διάρκειας δύο χρόνων με εκ των υστέρων εγκρίσεις.

Αλλαζαν οι βαθμίδες εκπαίδευσης του προσωπικού χωρίς πρωτόκολλα κατάθεσης πτυχίου, χωρίς αιτήματα από τους υπαλλήλους με έγκριση του διευθυντή.

Οι αποσπασμένοι απασχολούμενοι στο υπουργείο Υγείας ανεξάρτητα από τους περιορισμούς πληρώνονταν από τον προϋπολογισμό του φορέα.

Ξεκίνησε το 2015 έλεγχος εγκυρότητας πτυχίων, πειθαρχικών παραπτωμάτων και απαιτούμενων βεβαιώσεων για το προσωπικό, που ωστόσο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

Σήμερα οι συνδικαλιστικές ηγεσίες μέμφονται το υπουργείο Υγείας για τις καθυστερήσεις στις ΜΕΘ λόγω των ελέγχων και των παρατυπιών, που οδήγησαν άλλωστε στην αντικατάσταση της διοίκησης του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Ωστόσο, είναι σαφές και από τις σχετικά «χλιαρές» ανακοινώσεις της ΠΟΕΔΗΝ (2013, 2014) ότι οι εργαζόμενοι και γνώριζαν και γνωρίζουν πώς γίνονται διαχρονικά οι προσλήψεις όταν δεν εφαρμόζονται στοιχειώδη αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια, και πλέον είναι αναγκαίο, για το δικό τους συμφέρον, να πιέσουν και οι ίδιοι σε αυτήν την κατεύθυνση.

Η προθεσμία συμμόρφωσης που δίνεται από τους ελεγκτές ώστε να συσταθούν οι απαραίτητες οργανικές θέσεις, να καθοριστούν ο αριθμός, οι κατηγορίες, η ειδικότητα, τα προσόντα και η διάρκεια των συμβάσεων εργασίας των θέσεων αυτών και να διασφαλιστεί ότι η διοίκηση του φορέα περιορίζεται στον διοικητικό της ρόλο και δεν προβαίνει σε θέσπιση κανόνων, είναι 5 μήνες!

Δεν υπήρχε Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών, όπως ορίζει ο νόμος, και όλες οι αποφάσεις διαχείρισης δαπανών και εξόφλησης λαμβάνονταν αποκλειστικά από τη Διοίκηση.

Ουσιαστικά δεν υπήρχε λογιστήριο. Δεν υπήρχαν αναλυτικά στοιχεία για την οικονομική λειτουργία, ενώ εγκαταλείφθηκε από το 2011 και μετά κάθε πρόγραμμα μηχανοργάνωσης λογιστηρίου.

Ολο αυτό οδήγησε στην απόλυτη αδυναμία απεικόνισης των δοσοληψιών του φορέα, του πραγματικού ύψους των δαπανών και των οφειλών, ενώ υπήρχε και συνεργασία με εξωτερικό οικονομικό σύμβουλο (38.000 ευρώ δόθηκαν το 2014). Δεν υπήρχαν κανενός είδους λογιστικά βιβλία και εγγραφές, ειδικά το 2014.

Χωρίς αντίγραφα

Σύμφωνα με τους ελεγκτές, το γραφείο προμηθειών (με έναν μόνο υπάλληλο) δεν λειτουργούσε.

Ολα γίνονταν χωρίς αιτήματα και δικαιολογητικά, ενώ επιλέγονταν οι προμηθευτές με απευθείας αναθέσεις ή με πρόχειρους διαγωνισμούς.

Με διάταξη του 2015 καταργείται και αυτή η εξαίρεση και το ΚΕΕΛΠΝΟ υποχρεώνεται να λειτουργεί και στις προμήθειες σύμφωνα με τον νόμο για τις προμήθειες του Δημοσίου.

Δεν υπήρχε τήρηση πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής, ούτε βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης.

Δεν εκδόθηκαν καν αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης.

Οι εντολές πληρωμών που δίνονται στις τράπεζες για δικαιούχους προμηθευτές δεν υπάρχουν σε αντίγραφα, ενώ υπογράφονται από κάποιο μέλος του Δ.Σ.

Επίσης, επειδή πραγματοποιούνται με το σύστημα ΔΙΑΣ, υπάρχουν και μεγάλες επιβαρύνσεις του φορέα.

Από τα στοιχεία προέκυψε ότι καταβλήθηκαν χρήματα χιλιάδων ευρώ για εξόφληση δύο φορές στον ίδιο δικαιούχο.

Για την προμήθεια αντιδραστηρίων καταβάλλονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και, παρ’ ότι τα ποσά αυξάνονται ραγδαία (π.χ. τα 2 εκατ. ένα χρόνο μετά γίνονται 8 εκατ.), ο προμηθευτής παραμένει ο ίδιος.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες σε προμηθευτές το 2014, τη μεγαλύτερη μερίδα έχουν η «επικοινωνία», με ποσό 5.868.000 ευρώ, και οι «υπηρεσίες ασφάλειας», 2.404.000 ευρώ (ποσοστά 38,71% και 15,86% αντιστοίχως). Στο πόρισμα υπάρχουν αναλυτικά τα ποσά και οι εταιρείες που τα εισέπραξαν.

Οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι δεν ήταν ρεαλιστικός ο προϋπολογισμός και ήταν ελλιπής η ανάλυση απολογισμού το 2014.

Προϋπολογίστηκαν έσοδα κατά 11 εκατ. ευρώ περισσότερα από όσα τελικά εγκρίθηκαν, ενώ υπήρξαν 888.000 ευρώ έσοδα που δεν είχαν προϋπολογιστεί.

Τα έξοδα για το προσωπικό ανήλθαν σε 17.300.000, ενώ είχαν προϋπολογιστεί 15.600.000.

Για τις αποδοχές νέου ιατρονοσηλευτικού προσωπικού προϋπολογίστηκε ποσό 6 εκατ. ευρώ για το οποίο όμως δεν εμφανίζεται πουθενά ανάλωση!

Από το υπουργείο Υγείας εγκρίθηκαν με σχετικές υπουργικές αποφάσεις επιχορηγήσεις συνολικού ποσού 44.543.552 ευρώ, εκ των οποίων ποσό ύψους 13.800.000 ευρώ αφορούσε έκτακτες επιχορηγήσεις για την αποπληρωμή δόσεων των δανείων που είχε συνάψει ο οργανισμός με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Διπλασιασμός δαπανών

Το ΚΕΕΛΠΝΟ συνολικά χρωστάει ακόμα σε δάνεια (του 2008 και του 2009) 185.500.000 ευρώ.

Μεγάλο μέρος αφορά την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη απόκτηση και ανακαίνιση του κεντρικού κτιρίου.

Ολες οι δαπάνες σχεδόν διπλασιάστηκαν. Υπολογίστηκαν εξυπηρετήσεις δανείων πολύ μεγαλύτερες από όσες τελικά πραγματοποιήθηκαν.

Στις Δαπάνες Λειτουργίας αναγράφονται όλα μαζί, οπότε δεν μπορεί να υπολογιστεί, για παράδειγμα, πόσα χρήματα δόθηκαν για εξετάσεις ασθενών με HIV και πόσα σε άλλες δράσεις ή γενικές δαπάνες.

Δεν καταγράφονται πουθενά τα περιουσιακά στοιχεία του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως ο νόμος υποχρεώνει.

Αποτέλεσμα, δεν υπάρχει ούτε δυνατότητα υπολογισμού ούτε και διασφάλισης της περιουσίας του φορέα.

Τα έξοδα τελικά ήταν 20 εκατ. ευρώ πάνω από τα έσοδα, με αποτέλεσμα αυτό να είναι και το τεράστιο έλλειμμα του 2014.

Παράλληλα, δεν μπορεί να διαπιστωθεί λόγω ελλιπών στοιχείων αν το έλλειμμα ήταν νέο ή προέρχεται και από προηγούμενες χρήσεις.

Αναμένονται τώρα οι πρωτοβουλίες του νέου Δ.Σ. του ΚΕΕΛΠΝΟ και του προέδρου Θεόφιλου Ρόζενμπεργκ τόσο ως προς τη συμμόρφωση στις συστάσεις των ελεγκτών όσο και ως προς ένα ΚΕΕΛΠΝΟ λειτουργικό και κυρίως διάφανο.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ