Πώς ο υγιεινός τρόπος ζωής μειώνει σημαντικά την εμφάνιση διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων

9 Ιουνίου 2016

Γνωρίζουμε ότι ένας υγιεινός τρόπος ζωής είναι σημαντικός για την εμφάνιση μελλοντικών επιπτώσεων στην υγεία μας.

Σε ποιό βαθμό όμως μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας και να μας προστατεύσει από μελλοντικές ασθένειες;

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε, στο Archives of Internal Medicine και αφορούσε 23.153 άτομα ηλικίας από 35-65 ετών, οι ερευνητές παρακολούθησαν αυτά τα άτομα για διάστημα 8 ετών σχετικά με την εμφάνιση: 

- Διαβήτη
- Εμφράγμα του μυοκαρδίου
- Εγκεφαλικού επισοδείου και
- Καρκίνου

Ο σκοπός των επιστημόνων ήταν να καταγράψουν τη μείωση κινδύνου για την εμφάνιση των παραπάνω νοσημάτων σε σχέση με 4 παράγοντες υγείας:

- Το κάπνισμα,
- Την παχυσαρκία,
- Την άσκηση και
- Την υγιεινή διατροφή

Πόσο επηρεάζουν λοιπόν στην πρόληψη των σημαντικότερων χρονίων νοσημάτων, αυτοί οι τέσσερις βασικοί παράγοντες υγιεινού τρόπου ζωής;

Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά.

Τα άτομα που είχαν και τους τέσσερις παράγοντες υγείας παρουσίασαν μείωση του κινδύνου να εμφανίσουν κάποιο σοβαρό χρόνιο νόσημα κατά 80%.

Ο κίνδυνος να νοσήσει κάποιος από διαβήτη μειώθηκε κατά 93%, από έμφραγμα του μυοκαρδίου κατά 81%, από εγκεφαλικό επεισόδιο κατά 50% και από καρκίνο κατά 36%.

Τα συμπεράσματα της συγκεκριμένης μελέτης καταλήγουν ότι τέσσερις απλοί παράγοντες: το να μην καπνίζουμε, να μην έχουμε παραπάνω κιλά, να ασκούμαστε τακτικά και να ακολουθούμε μια υγιεινή διατροφή μπορούν να συμβάλουν ισχυρά στην πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων.

 

Θεραπεία και ενίσχυση της υγείας

Είναι βέβαιο ότι έχουν γίνει τεράστια άλματα στη σύγχρονη ιατρική σχετικά με την αντιμετώπιση καταστάσεων απειλητικών για τη ζωή. Ανακαλύπτονται συνεχώς νέα φάρμακα και διαγνωστικές μέθοδοι που μας επιτρέπουν να βοηθάμε όλο και περισσότερο.

Αυτή όμως η προσέγγιση τείνει να κατευθύνει την προσοχή μας στη νόσο. Συνήθως περιμένουμε να αρρωστήσουμε για να κάνουμε κάτι σχετικά με την υγεία μας ή νομίζουμε ότι κάποιο φάρμακο θα μας σώσει. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν νοσούμε γιατί λείπει κάποιο φάρμακο από τον οργανισμό μας ή γιατί ήμασταν απλά άτυχοι. Η νόσος είναι η εκδήλωση της απομάκρυνσης από την φυσιολογική λειτουργία. 

Μέσα από την παραπάνω επιστημονική μελέτη αναδεικνύεται η σπουδαιότητα ενός υγιεινού τρόπου ζωής που σχεδόν εξαλείφει την εμφάνιση των κυριοτέρων παραγόντων νοσηρότητας και θνητότητας στις σύγχρονες κοινωνίες.   

Αρκεί να αναλογιστούμε ότι η πιο αποτελεσματική φαρμακευτική αγωγή που είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε μέχρι σήμερα μειώνει την επίπτωση του διαβήτη κατά 40%, όταν η αλλαγή τρόπου ζωής προλαμβάνει την εκδήλωση του κατά 93%. Και ενώ η λήψη φαρμακευτικής αγωγής για την μείωση της χοληστερίνης και την πρόληψη του εμφράγματος έχει αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε όσους δεν έχουν ήδη νοσήσει από στεφανιαία νόσο, ένας πιο υγιεινός τρόπος ζωής μειώνει την επίπτωση του εμφράγματος κατά 81%.   

 

Τι δεν μας επιτρέπει να ακολουθούμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής;   

Γιατί λοιπόν εφόσον το να ζούμε υγιεινά είναι ο το καλύτερο “φάρμακο” δεν κινούμαστε προς αυτή την επιλογή;

Το μεγαλύτερο εμπόδιο είμαστε εμείς οι ίδιοι! Είναι βέβαια αλήθεια ότι βομβαρδιζόμαστε από ένα ανελέητο μάρκετινγκ που μας δημιουργεί εξαρτήσεις από πράγματα που λίγα χρόνια πριν δεν υπήρχαν καν. Μας κατακλύζουν εικόνες που δείχνουν όλους γύρω μας να πίνουν το τάδε χρωματιστό ποτό και το δείνα συσκευασμένο φαγητό και όλα αυτά τα κάνουν άνδρες και γυναίκες με όμορφα και γυμνασμένα σώματα, που για να είναι όμως σε φόρμα δεν δοκιμάζουν ούτε κατά διάνοια τέτοιες “τροφές”. 

Είμαστε όμως εμείς οι ίδιοι που στο τέλος αποφασίζουμε. Ας εξετάσουμε τι ακριβώς συμβαίνει πριν κάνουμε κάτι που ξέρουμε ότι είναι κακό για την υγεία μας. Ξεκινάμε έναν εσωτερικό διάλογο με τον εαυτό μας και καταλήγουμε να δικαιολογούμε την επιλογή μας με το επιχείρημα "Δεν θέλουμε να στερηθούμε για να είμαστε υγιείς. Tι νόημα έχει μια ζωή γεμάτη στερήσεις;"

Η αλήθεια όμως είναι ότι όταν λέμε ότι δεν θέλουμε να ζήσουμε μια στερημένη ζωή, είναι τις περισσότερες φορές ανακριβές. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων μιλάμε για εξάρτηση. Εξάρτηση από τη ζάχαρη, τα γλυκά, τα αναψυκτικά, τις συσκευασμένες τροφές, το τσιγάρο το αλκοόλ κλπ. Με την ίδια λογική θα μπορούσε να θεωρηθεί “στέρηση” η αποχή από την ηρωίνη την κοκαΐνη ή άλλες βλαβερές ουσίες. Δεν πρόκειται όμως για περιορισμό αλλά για μια λογική επιλογή και μη χρήση ή κατάχρηση χημικών που δενπροβλέπονται να βρίσκονται μέσα σε ένα ανθρώπινο σώμα. 

Όταν κάποιος ακολουθεί έναν ανθυγιεινό τρόπο διατροφής συνήθως νιώθει σταθερά άσχημα, ή χειρότερα απ' ότι θα ένιωθε αν το σώμα του λειτουργούσε σωστά. Τα επίπεδα ενέργειας είναι χαμηλά, νιώθουμε ένταση ή εξάντληση, δυσπεπτικά ενοχλήματα, καούρες,  φουσκώματα και είμαστε συχνά κακοδιάθετοι. Δεν είναι εύκολο να εντοπίσουμε τι μας επηρεάζει αρνητικά γιατί πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία. Έχουμε πλέον απολέσει την ικανότητα να “ακούμε” το σώμα μας.  

Όταν όμως ακολουθούμε συνήθειες που βοηθούν το σώμα μας να είναι υγιέστερο νιώθουμε πολύ καλύτερα σε όλα τα επίπεδα. Δεν πρόκειται για κάτι που θα δούμε στο μέλλον, άλλα άμεσα. Είναι κάτι που το βιώνει κανείς από τις πρώτες ημέρες.

Όταν συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή και στο τρόπο ζωής μας ό,τι είναι απαραίτητο ώστε το σώμα μας να λειτουργεί καλά, τότε μπορούμε να φάμε και κάτι που δεν είναι απόλυτα υγιεινό, ώστε να μη νιώθουμε στερημένοι. 

Μέσα από την εμπειρία μου ως γιατρός έχω επανειλημμένα διαπιστώσει ότι χρειάζεται συνεχής και αδιάκοπη προσπάθεια για να επιφέρουμε νόσο. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι το κάνουμε αυτό σταθερά και για χρόνια χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε. Είναι στο χέρι μας αντί για νόσο, να παράγουμε υγεία είναι τελικά πολύ πιο ευχάριστο, πιο εύκολο και ανταποδοτικό απ’ ότι φαντάζει. 


Από τον Dr. Δημήτρη Τσουκαλά, Ειδικό στα Χρόνια Νοσήματα και στις Μεταβολικές Παθήσεις.


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace