Το στρες και άλλα 6 πράγματα που σκοτώνουν την προσοχή

13 Ιουνίου 2016
Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε;  Ξεκινάτε κάτι και ανακαλύπτετε λίγο αργότερα ότι το αφήσατε στη μέση;  Μήπως το παιδί σας έχει αυτά τα συμπτώματα;  Μπορεί να πρόκειται για διάσπαση προσοχής, μπορεί απλώς να πρόκειται για δυσκολία συγκέντρωσης.  Ποια πράγματα σκοτώνουν την προσοχή μας και δε μας επιτρέπουν να συγκεντρωθούμε;
 
Ένοχος #1 Η Βαρεμάρα
Μήπως βαριέστε;  Μήπως δεν έχετε κάτι ενδιαφέρον να κάνετε; Ή μήπως η μέρα σας γεμίζει με αγγαρείες;  Αν απαντήσατε «ναι» στα παραπάνω, ίσως πρέπει να σκεφτείτε πώς να αναδιοργανώσετε τη μέρα σας, γιατί αν βαριέστε είναι φυσιολογικό να μην προσέχετε και να δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε.
 
Λύση
Βάλτε ενδιαφέροντα πράγματα στη μέρα σας, ακόμα και αν αφιερώνετε λίγα λεπτά.  Κάντε μια συμφωνία με τον εαυτό σας και δώστε του μικρές ανταμοιβές για κάθε χρονικό διάστημα που συγκεντρώνεστε και τελειώνετε κάποια εργασία. 
 
Ένοχος #2 Κακή Διάθεση
Είναι πολύ πιθανό αν έχετε κακή διάθεση να μην έχετε ούτε διάθεση να συγκεντρωθείτε και να προσέξετε.  Από πού πηγάζει η κακή σας διάθεση;  Τι είναι αυτό που σας στερεί τη χαρά της ζωής;
 
Λύση
Εντοπίζοντας τις πηγές της κακής σας διάθεσης μπορείτε να τις αντιμετωπίσετε και έτσι να αισθάνεστε πιο όμορφα και να έχετε καλύτερη συγκέντρωση.  Μερικές απλές τεχνικές για να καταπολεμήσετε την κακή διάθεση είναι να κάνετε χαλαρωτικές αναπνοές, να βγείτε για περπάτημα ή ποδήλατο ή τρέξιμο, να μιλήσετε με μία φίλη ή να ακούσετε την αγαπημένη σας μουσική .
 
Ένοχος #3 Αρνητικές Σκέψεις
Τι σας απασχολεί;  Τι σας βασανίζει;  Μήπως έχετε την κακή συνήθεια να κάνετε αρνητικές σκέψεις και να κατρακυλάτε στον κατήφορο των αρνητικών σεναρίων;  Αν ναι, να ξέρετε ότι οι αρνητικές σκέψεις, εκτός που σας «τρώνε» τη θετική ενέργεια, σκοτώνουν και την ικανότητά σας να συγκεντρωθείτε σε άλλα σημαντικά πράγματα.
Λύση
Μάθετε να κάνετε, αν όχι θετικές, τουλάχιστον ρεαλιστικές σκέψεις.  Προσπαθήστε να δείτε μια κατάσταση που σας απασχολεί από διαφορετικές οπτικές γωνίες, χωρίς να κολλάτε μόνο στα αρνητικά.  Σκεφτείτε τι είναι αυτό που μπορείτε να κάνετε για να αντεπεξέλθετε σε μία δυσκολία.  Δημιουργήστε το δικό σας προσωπικό σύνθημα για να ενθαρρύνετε τον εαυτό σας στα δύσκολα και τα αρνητικά, όπως οι ήρωες των παιδικών μου βιβλίων η Ανελάντα και ο Μάξιμος που λένε «Μπορώ και τα Καταφέρνω».
 
 
Ένοχος #4 Επίμονες Σκέψεις για Όσα σας Απασχολούν
Σας έχει τύχει να σκέφτεστε διαρκώς μέσα στη μέρα σας αυτά που πρέπει να κάνετε ή να ξυπνάτε μέσα στη νύχτα με άγχος για όσα πρέπει να γίνουν;  Οι επίμονες σκέψεις που σχετίζονται με όσα πρέπει να κάνετε και δεν έχετε προλάβει σας τρώνε ενέργεια αλλά και την προσοχή σας από άλλα πράγματα.
 
Λύση
Οργανωθείτε με λίστες!  Έτσι, αντί να αφήνετε τις επίμονες σκέψεις να σας καταδυναστεύουν, σημειώστε τις.  Κάντε μια λίστα για όσα πρέπει να γίνουν άμεσα μέσα στη μέρα και δημιουργήστε και μια μεγαλύτερη λίστα για όσα έχετε να κάνετε μέσα στην εβδομάδα.  Έτσι θα μειωθεί το στρες και το άγχος σας και θα ελευθερωθεί η σκέψη σας, οπότε θα είναι πιο εύκολο να συγκεντρώνεστε.
 
Ένοχος #5 Στρες
Το στρες ευθύνεται για πάρα πολλά ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα και προβλήματα.  Είναι φυσικό όταν αισθάνεστε ότι έχετε να διαχειριστείτε πολλά πράγματα ταυτόχρονα να μη μπορείτε να συγκεντρωθείτε στο καθένα από αυτά και τελικά να αγχώνεστε και να διασπάται η προσοχή σας.  Το στρες δημιουργεί πονοκεφάλους, μυικούς πόνους, πονόκοιλο, ανεβάζει την αρτηριακή πίεση, με αποτέλεσμα η σωματική δυσφορία επίσης να μη σας επιτρέπει να συγκεντρωθείτε.
 
Λύση
Μάθετε να διαχειρίζεστε το στρες σας!  Απλές ασκήσεις χαλάρωσης, βαθιές διαφραγματικές αναπνοές, θετικός και αισιόδοξος εσωτερικός μονόλογος (πχ, «ναι, έχω πολλά να κάνω αλλά έχω καλή οργάνωση και χρόνο μπροστά μου, οπότε θα τα καταφέρω», αντί για το αρνητικό «έχω πολλά να κάνω, να δεις που δε θα τα καταφέρω»).
 
Ένοχος #6 Κούραση
Η κούραση, σωματική ή ψυχική, έχει την κακή συνήθεια να μη μας αφήνει να συγκεντρωθούμε!  Αυτό επίσης είναι ιδιαίτερα έντονο στα παιδιά, γι’ αυτό και δεν είναι καλή ιδέα για ένα παιδί να διαβάζει έχοντας ξενυχτήσει ή χωρίς διαλείμματα.  Ειδικά η έλλειψη ύπνου έχει άμεσες αρνητικές συνέπειες στην ικανότητα συγκέντρωσης και στη βραχύχρονη μνήμη.
 
Λύση
Δώστε στον εαυτό σας ή το παιδί σας την ευκαιρία να ξεκουραστεί.  Αντί να πιεστείτε για να συγκεντρωθείτε όταν είστε κουρασμένοι, είναι προτιμότερο να κοιμηθείτε ή να κάνετε ένα σοβαρό διάλειμμα και να επιστρέψετε αργότερα ξεκούραστοι σε αυτό που έχετε να κάνετε.
 
Ένοχος #7 Πείνα
 
Ξέρετε την παροιμία που λέει «νηστικό αρκούδι δε χορεύει;».  Αυτό ισχύει και για τον εγκέφαλο!  Όταν πεινάμε, δε μπορούμε να συγκεντρωθούμε.  Έτσι, αν μας λείπουν τα «καύσιμα», πχ με τη μορφή πρωινού, θα δυσκολευτούμε εμείς ή το παιδί που δεν έφαγε πρωινό στην προσοχή και τη συγκέντρωση.
 
Δρ Λίζα

Ψυχολόγος- Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ