Σχολείο για τα παιδιά - πρόσφυγες

22 Ιουνίου 2016

Ο “Musefir” (http://www.polydromo.gr/pdf/odigos_mousefir.pdf) ένας μικρός οδηγός για την αραβική γλώσσα γράφτηκε από μέλη της ομάδας για τη διγλωσσία και τον πολυπολιτισμό “Πολύδρομο”, με στόχο να συμβάλλει στη συνάντηση των φοιτητών του ΑΠΘ με τα παιδιά πρόσφυγες στην Ελλάδα και να βοηθήσει στις άμεσες επικοινωνιακές ανάγκες και στην ουσιαστική επαφή των παιδιών με την ελληνική κοινωνία.

Στις διάφορες δομές φιλοξενίας στην Ελλάδα ζουν σήμερα 22.000 παιδιά προσφύγων, που εγκατέλειψαν τις χώρες τους και τη ζωή, όπως τη γνώριζαν, αναζητώντας στην Ευρώπη μία νέα ειρηνική ζωή με αξιοπρέπεια. Στο μεγάλο ταξίδι που ξεκίνησαν οι οικογένειες των προσφύγων, η Ελλάδα επρόκειτο να είναι ένα πέρασμα, μία στάση πριν από τον τελικό προορισμό και -για τους περισσότερους- το όνειρο της Γερμανίας. Καθώς, όμως, οι συνθήκες ανέτρεψαν τον αρχικό σχεδιασμό της ολιγοήμερης παραμονής στην Ελλάδα, περιμένοντας πλέον την ολοκλήρωση των χρονοβόρων διαδικασιών, που σχετίζονται με την εξέταση των αιτημάτων ασύλου, η επιθυμία τους είναι τους μήνες που περνούν εδώ να μάθουν γερμανικά, δεν κρίνουν απαραίτητο να μάθουν ελληνικά, ούτε να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Όμως, η σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, προβλέπει το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση. Και με την έννοια αυτή, η ένταξη των παιδιών προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα επείγει. Έτσι η ελληνική Πολιτεία καλείται να δώσει απαντήσεις σε ένα ζήτημα πολύπλοκο, με πολλές παραμέτρους: Καλείται να προσδιορίσει τον ακριβή αριθμό των παιδιών νηπιακής, σχολικής και μετασχολικής ηλικίας, να μάθει για τις μητρικές τους γλώσσες αλλά και το επίπεδο της εκπαίδευσης που έλαβαν στις χώρες τους.

Καλείται, ακόμη, να προετοιμάσει τους εκπαιδευτικούς και να σχεδιάσει εκπαιδευτικά εργαλεία και εναλλακτικά σενάρια εκπαίδευσης, αλλά και να καταγράψει πρόσφυγες που θα μπορούσαν να εργαστούν ή να προσφέρουν εθελοντικά στις εκπαιδευτικές δομές και δράσεις, βάσει πιστοποιημένων επαγγελματικών προσόντων και γλωσσικών και άλλων δεξιοτήτων.

Σε συνέντευξη στη νέα ιστοσελίδα του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων για τη Βόρεια Ελλάδα, η αν. Καθηγήτρια της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, Ρούλα Τσοκαλίδου, επιστημονικά υπεύθυνη της ομάδας “Πολύδρομο” και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής που σύστησε το υπουργείο Παιδείας για τη Στήριξη των Παιδιών των Προσφύγων μιλάει για το “στοίχημα” της ένταξης των παιδιών προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα, της ομαλής συνύπαρξής τους με τις τοπικές κοινωνίες και της αποσύνδεσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τη θρησκευτική ταυτότητα.

Ερώτηση: Πώς επιδρά στις τοπικές κοινωνίες και την εκπαιδευτική κοινότητα η διαμονή των προσφύγων και ειδικότερα των παιδιών προσφύγων στη χώρα;

Απάντηση: Η νέα συνθήκη μας προ(σ)καλεί να βγούμε από τα ασφαλή όρια της δικής μας γλωσσικής και πολιτισμικής ταυτότητας, να μάθουμε, να νιώσουμε και να πράξουμε, να συνδέσουμε τις γνώσεις και την εμπειρία μας και να συνεργαστούμε δημιουργικά, να επιχειρήσουμε νέες αναγνώσεις της επιστήμης που υπηρετούμε και να ισορροπήσουμε ανάμεσα στον ενθουσιώδη ακτιβισμό και την ψύχραιμη επιστημονική προσέγγιση.

Ερ.: Έχει ωριμάσει η ελληνική κοινωνία τόσο ώστε να μπορεί να διαχειριστεί με σύνεση τις διαφορές που μπορεί να προκύψουν στη συμβίωση με ανθρώπους προερχόμενους από διαφορετικούς πολιτισμούς;

Απ.: Όπως γράφει ο Μααλούφ (1999) οι εντάσεις λόγω της συνύπαρξης διαφορετικών παραδόσεων έχουν αντίκτυπο στις ατομικές συμπεριφορές και δημιουργούν πολιτικές αντιπαραθέσεις, στο κοινωνικό και στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Από εμάς απαιτείται σύνεση και καθαρή σκέψη.

Όμως, η σύνεση είναι ένα φαράγγι, ένα στενό μονοπάτι ανάμεσα σε δύο γκρεμούς, δύο ακραίες αντιλήψεις: Σύμφωνα με την πρώτη η χώρα, η κοινωνία, το σχολείο υποδοχής αποτελούν λευκή κόλλα στην οποία το κάθε νέο μέλος μπορεί να γράψει ό,τι θέλει, χωρίς να αλλάξει τίποτα από τις συνήθειές του.

Σύμφωνα με τη δεύτερη η χώρα, η κοινωνία, το σχολείο υποδοχής είναι σελίδες που έχουν ήδη γραφτεί και τυπωθεί, με νόμους, αξίες και χαρακτηριστικά που έχουν παγιωθεί και όλα τα νέα μέλη θα πρέπει να συμμορφωθούν.

Ερ.: Έχει διαμορφωθεί κάποιο ολοκληρωμένο σχέδιο για την ένταξη των παιδιών προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα;

Απ.: Οι προτάσεις των μελών της επιστημονικής επιτροπής του υπουργείου αφορούν την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων τόσο για τους καλοκαιρινούς μήνες, όσο και για το επόμενο σχολικό έτος. Δική μου άποψη είναι ότι ενδεχομένως να είναι πιο αποτελεσματική για τους πρώτους μήνες η εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων σε ειδικά τμήματα σε σχολεία κατά τις ώρες που δε λειτουργούν τα κανονικά τμήματα ή σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους στις επιμέρους κατασκηνώσεις. Επίσης θα πρέπει να γίνει δουλειά με τους/τις εκπαιδευτικούς που είναι πρόθυμοι/ες να ασχοληθούν πιο ενεργά με το θέμα της εκπαίδευσης των ομάδων των παιδιών προσφύγων αλλά και με την τοπική κοινωνία για να γίνει πιο ομαλή η συνύπαρξή τους με τους/τις πρόσφυγες.

Ερ.: Μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί δράσεις στο πεδίο της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων;

Απ.: Ομάδες προσφύγων (ενηλίκων και παιδιών) παίρνουν μέρος σε εκπαιδευτικές δράσεις εκτός των καταυλισμών με επισκέψεις σε μουσεία κτλ με μεγάλη επιτυχία. Η κ. Ελένη Χοντολίδου, εκ μέρους του Δήμου Θεσσαλονίκης, διοργανώνει και συντονίζει πολλές από τις εκπαιδευτικές δράσεις και σε αυτές συμμετέχει και η ομάδα Πολύδρομο με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ. Χρύσα Παναγιωτίδου, μαζί με την κ. Εύη Κομπιάδου, Στέλλα Παπαδοπούλου και τον αν. Καθηγητή Παν/μιου Δυτικής Μακεδονίας κ. Σταύρο Καμαρούδη.

Ερ.: Πώς εκτιμάτε ότι θα πρέπει να προσεγγιστεί το θέμα της θρησκείας μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία;

Απ.: Τα θέματα της θρησκείας θα πρέπει να πάρουν δευτερεύουσα σχέση και προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στη συνάντηση των γλωσσών, την παράλληλη εκμάθηση των γλωσσών καταγωγής (όπως της αραβικής) με την ελληνική και άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες. Θα πρέπει να εστιάσουμε στις γλώσσες και στους πολιτισμούς και να μειώσουμε τα ζητήματα της θρησκείας, μέσω της εκπαίδευσης.

 

Πηγή: amna.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...