Αισθητηριακές διαταραχές στα παιδιά: Τι είναι πώς και σε ποια ηλικία τις εντοπίζουμε

<p style="text-align: justify;"><strong>Συναισθηματικές και κινητικές  επιπτώσεις της διαταραχής αισθητηριακής επεξεργασίας</strong><br />Τα παιδιά με διαταραχή στην αισθητηριακή ανάπτυξη και  επεξεργασία συχνά έχουν δυσκολίες με τις κινητικές τους δεξιότητες.</p>
<p style="text-align: justify;">Αυτές απαιτούνται για το συντονισμό των αδρών  κινήσεων,  όπως στην ρύθμιση της δύναμης που απαιτείται για την εκτέλεση μιας κίνησης, στην ακρίβεια της εκτέλεσης σε μια λεπτή κίνηση, στην κατανόηση των χωρικών σχέσεων του σώματος του παιδιού σε σχέση με το χώρο. </p>
<p style="text-align: justify;">Πρακτικά αυτά τα παιδιά δυσκολεύονται να παίξουν ένα παιχνίδι αυλής με επιτυχία εξαιτίας της αδεξιότητας που παρουσιάζουν. Αυτή η αδεξιότητα γίνεται αφορμή για προστριβές τόσο μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον (είσαι απρόσεκτος κάνεις συνέχεια ζημιές) όσο  με τους συνομήλικους τους όπου συχνά τους κατηγορούν ότι δεν είναι ικανοί παίκτες. Για αυτούς του λόγους συχνά  δεν γίνονται αποδεκτοί σε ομαδικά αθλήματα και παιχνίδια με αποτέλεσμα να νιώθουν περιθωριοποιημένοι ενώ μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον θεωρούνται απρόσεκτοι και ενοχλητικοί.</p>
<p style="text-align: justify;"><br /><strong>Πως μπορούν να εντοπιστούν σημάδια αισθητηριακής διαταραχής σε παιδιά σε παιδιά 0-2 ετών</strong><br />Σε ένα βρέφος μετά από τους 6 μήνες γέννησης η ένταση,  η συχνότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας των συμπτωμάτων και η χρονική διάρκεια είναι οι τρείς παράγοντες οι οποίοι συνήθως μας οδηγούν στην υποψία ότι ένα παιδί μπορεί να έχει αισθητηριακή διαταραχή. Τα προβλήματα διατροφής και ύπνου όταν είναι έντονα και δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με τις συνήθεις οδηγίες που δίνει ο παιδίατρος μπορεί να είναι πρώιμα σημάδια αισθητηριακών διαταραχών. Η σοβαρή προσκόλληση στη μητέρα η οποία συνοδεύεται με υπερβολική αναστάτωση του παιδιού, η άρνηση να πάει σε κάποιον άλλον, η μεγάλη δυσφορία, το κλάμα, η εκρηκτική συμπεριφορά και όταν δεν μπορεί να καθησυχάσει τον εαυτό του είναι σημάδια που θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς. Τέλος, σπάνια παίζουν με παιχνίδια, ενοχλούνται από διάφορες υφές ρούχων και αντιστέκονται στην αγκαλιά.<br /><br /><strong>Πως μπορούν να εντοπιστούν σημάδια αισθητηριακής διαταραχής σε παιδιά 2-5 ετών</strong><br />Τα παιδιά που παρουσιάζουν ήπιες αισθητηριακές διαταραχές στο προ νήπιο και στο νήπιο έχουν δυσκολία στην επιτυχή οργάνωση,  εκτέλεση και  μερικές φορές στην ολοκλήρωση των παιδαγωγικών ασκήσεων. Στα ομαδικά παιχνίδια και σε δραστηριότητες συχνά ενοχλούν άθελα τους πέφτοντας πάνω στους άλλους. Ο φτωχός κινητικός συντονισμός τους εμποδίζει να συμμετάσχουν με επιτυχία. Οι ικανότητες τους περιγράφονται από την νηπιαγωγό  ως φτωχές σε ποιότητα και ανώριμες. Πολύ συχνά δέχονται υποτιμητικά σχόλια ακόμη και από τους συμμαθητές τους όπως κύρια ο Γιάννης ζωγράφισε  μια βλακεία. Τα παιδιά με αισθητηριακές διαταραχές βιώνουν στην καθημερινότητα τους όλες αυτές τις αδυναμίες με αποτέλεσμα συχνά να απομονώνονται κοινωνικά και να υποφέρουν από χαμηλή αυτοεκτίμηση και άλλα κοινωνικά και συναισθηματικά θέματα.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Πως εμφανίζονται οι αισθητηριακές διαταραχές στο δημοτικό σχολείο 5-11 ετών</strong><br />Στο δημοτικό σχολείο, επίσης, παρουσιάζουν δυσκολία αφού δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν σε σημαντικό βαθμό τις αναπτυξιακές και συναισθηματικές  ικανότητες που απαιτούνται για τη σχολική επιτυχία. Χρειάζονται αρκετό χρόνο και συχνές επαναλήψεις, επίβλεψη για την επεξεργασία και αφομοίωση των σχολικών τους υποχρεώσεων. Η χρόνια  πίεση για την προετοιμασία των μαθημάτων για την επομένη μέρα, ο αργός ρυθμός κατανόησης  σε συνδυασμό με την πίεση από το σπίτι να ακολουθούσουν το καθορισμένο ρυθμό μάθησης του σχολειού,    επηρεάζει τις συναισθηματικές  ικανότητες με αποτέλεσμα συχνά να παρουσιάζουν άρνηση για το σχολείο ,σχολική φοβία ή άγχος.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />Οι παραπάνω παράγοντες  επιδρούν αρνητικά στα παιδιά με διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο για συναισθηματικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένου της ανικανότητας να συνάψουν φιλικές σχέσεις ή να γίνουν μέλος μιας ομάδας, της φτωχής αυτό-αντίληψης, της ακαδημαϊκής αποτυχίας και της ετικετοποίησης ως αδέξια, μη συνεργάσιμα, επιθετικά, διαταρακτικά ή «εκτός ελέγχου».</p>

Σχετικά άρθρα