Έρευνα: Γαστρεντερικό και αρτηριακή πίεση δεν συσχετίζονται με τον καφέ

27 Ιουνίου 2016


Η κατανάλωση καφέ σύμφωνα με την σύγχρονη έρευνα φαίνεται ότι σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης πολλών χρόνιων νοσημάτων. Παρόλα αυτά, ειδικά για τον δημοφιλή και αγαπητό σε όλους μας στιγμιαίο καφέ, κυκλοφορούσαν και διαιωνίζονταν για χρόνια πολλοί «μύθοι» γύρω από το όνομά του, μέχρι που τους κατέρριψε πρόσφατη μελέτη.

Ο στιγμιαίος καφές είναι ένα ρόφημα, που φέρει όλα τα ευεργετικά στοιχεία του καφέ, όπως τις αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες και άλλες ουσίες, οι οποίες λειτουργούν σαν «ασπίδα» για τα σωματικά κύτταρα. Μαζί με την καφεΐνη, ο στιγμιαίος καφές προσφέρει εγρήγορση και ενέργεια, χωρίς θερμίδες, εκτός και αν έχει προσθήκες πχ. ζάχαρη, γάλα, κρέμα.

Η πρώτη παγκόσμια μελέτη με σκοπό την συσχέτιση κατανάλωσης διαφόρων ειδών ροφημάτων καφέ με το στρες και τη γαστρεντερική λειτουργία εκπονήθηκε από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η μελέτη διερεύνησε την επίδραση της κατανάλωσης διαφορετικών τύπων του αγαπημένου ροφήματος στις σιελογόνες συγκεντρώσεις της γαστρίνης και τα γαστρεντερικά συμπτώματα.

Η γαστρίνη είναι μια ορμόνη του γαστρεντερικού σωλήνα, που εμπλέκεται κυρίως στις διαδικασίες πέψης και απορρόφησης της τροφής, αποτελώντας τον κύριο ρυθμιστής της έκκρισης γαστρικού οξέος. Διάφοροι παράγοντες επηρεάζουν την έκκριση της, ενώ η αυξημένη έκκριση γαστρίνης μπορεί να προκαλέσει ενοχλήσεις από το στομάχι.

Στην μελέτη, υγιείς εθελοντές, μετά από μια 8ωρη νηστεία, κατανάλωναν με τυχαία σειρά έναν από τους 4 διαφορετικούς τύπους καφέ (ζεστό και κρύο στιγμιαίο καφέ, κρύο εσπρέσο, ζεστό καφέ φίλτρου), με την ίδια ποσότητα της καφεΐνης (160 mg) και με στον ίδιο όγκο (200 mL) κάθε μία εβδομάδα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, δε βρέθηκε καμία στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα 4 διαφορετικά είδη καφέ στην αύξηση των συγκεντρώσεων γαστρίνης, στις ψυχομετρικές εκτιμήσεις για τα γαστρεντερικά συμπτώματα ή στην αρτηριακή πίεση. Συνεπώς κανένα ρόφημα καφέ, ούτε ο αγαπημένος μας παγωμένος φραπέ, δεν επηρεάζει αρνητικά το γαστρεντερικό σύστημα.

Όσο αφορά την καφεΐνη, το ασφαλές όριο καθημερινής πρόσληψης για τον υγιή πληθυσμό, σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς υγείας,ανέρχεται στα 300-400mg καφεΐνης. Μια μερίδα στιγμιαίου καφέ 200ml, που φτιάχνεται με ένα κουταλάκι των 2g, περιέχει περίπου 80mg, εκτός από το φίλτρου που έχει περισσότερη, περίπου 120mg. Επομένως, ούτε η καφεΐνη μπορεί να ενοχοποιήσει τον στιγμιαίο καφέ.

Για τον υγιή πληθυσμό, χωρίς ευαισθησία στο γαστρεντερικό σύστημα, ο καφές ακόμα και ο στιγμιαίος, δεν φαίνεται να προκαλεί καμία αναστάτωση.

Σε άτομα που προϋπάρχουν παθήσεις και ενοχλήσεις από το γαστρεντερικό, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, έλκος στομάχου, ελκώδης κολίτιδα κτλ., υπάρχουν προσωπικές «ευαισθησίες» σε διαφορετικά τρόφιμα ή/ και ουσίες. Βάση αυτού, ακόμα και στην περίπτωση του καφέ, όπως και για πολλά άλλα τρόφιμα, η κατανάλωση θα πρέπει να εξατομικεύεται.

Συμπερασματικά, μπορούμε να απολαύσουμε στιγμιαίο καφέ χωρίς να φοβόμαστε «μην χαλάσει το στομάχι μας», αφού κάτι τέτοιο δεν επαληθεύεται επιστημονικά.

Από την Επιστημονική Ομάδα του Διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα και την Κυριακή Απέργη/Διαιτολόγο- Διατροφολόγο (www.diatrofi.gr) 

 


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ