To αφηρημένο παιδί: Πώς θα το κάνετε πιο υπεύθυνο

1 Ιουλίου 2016

Αν πιάσετε τον εαυτό σας να λέει «Και το κεφάλι σου θα ξεχνούσες, αν δεν ήτανε κολλημένο στη θέση του», έχετε βλαστάρι ξεχασιάρικο. Ξεχνάει το παλτό του, άρα πρέπει να του το πάτε εσείς στο σχολείο. Ξεχνάει κάπου τα γάντια του και πρέπει να του αγοράσετε καινούρια. Ξεχνάει να μελετήσει, κι εσείς παριστάνετε τον κακό γονιό.


Η αφηρημάδα σημαίνει ανευθυνότητα - στο κάτω κάτω, δεν ξεχνάμε τα πάρτι και τους αγώνες, ούτε την αγαπημένη μας εκπομπή στην τηλεόραση. Αν το παιδί σας ξεχνάει, ίσως σημαίνει ότι θυμάστε εσείς γι’ αυτό. Επίσης, τα παιδιά δεν νοιάζονται ιδιαιτέρως για το μέλλον. Τα απορροφά τόσο πολύ το παρόν, ώστε δεν φαντάζονται ότι μπορεί να κρυώσουν ή να πεινάσουν μετά από δυο ώρες.
Περνάτε τη μισή ζωή σας κυνηγώντας το παιδί σας και λέγοντας διάφορα: «Μην ξεχάσεις το καπέλο σου! Μην ξεχάσεις τη σάκα σου!» Και το κακό μεγαλώνει τόσο, που ξεχνάτε τι σημαίνει να ζείτε χωρίς υπομνήσεις.

Μεταβιβάστε στο παιδί την ευθύνη να θυμάται αυτά που το αφορούν. Κάντε το καθημερινή σας φροντίδα και, αν δεν γίνεται, αφήστε το παιδί να βιώσει συνέπειες.

Ο καλύτερος τρόπος να μάθετε στο παιδί να θυμάται, είναι να δημιουργήσετε «ρουτίνες» (σαν εκείνες που κάνουν υποφερτή τη δική σας ζωή), ώστε το παιδί να βασίζεται στις καλές συνήθειες και όχι στη μνήμη του.

- Καθίστε με τα παιδιά σας και συζητήστε ότι, αφού ξεχνούν τόσα πολλά σημαντικά πράγματα, το θέμα πρέπει να το αντιμετωπίσει μαζί όλη η οικογένεια. Αφήστε τα να επινοήσουν δημιουργικούς τρόπους για να θυμούνται το τάισμα της γάτας ή το κατέβασμα των σκουπιδιών. Διαλέξτε τις καλύτερες ιδέες.

-' Φτιάξτε κατάλογο με τις δουλειές που πρέπει να γίνονται σε κρίσιμες στιγμές: πριν από τον ύπνο, πριν από το σχολείο, προετοιμασία για την επομένη και πάει λέγοντας. Έπειτα, αφήστε τα παιδιά να τηρήσουν τον κατάλογο, χωρίς να τον κουνάτε συνεχώς μπροστά στα μάτια τους.

- Ρωτάτε, μη λέτε. Παράδειγμα, όταν ετοιμάζονται για το σχολείο, ρωτήστε: «Τι άλλο χρειάζεσαι;» Όταν απαντήσουν «Χρειάζομαι γάντια», γνέψτε καταφατικά. Αυτό προτρέπει το παιδί να σκεφτεί και αποφεύγονται  οι αντιπαραθέσεις δυνάμεων. Αν πάει να φύγει χωρίς καπέλο, πείτε ότι έξω κάνει κρύο, αφήστε όμως το παιδί να πάρει την απόφαση. Αν ξεχάσει να βάλει το γάλα στο ψυγείο, ρωτήστε ανέμελα: «Μήπως ξέχασες τίποτα;» Ή θυμίστε στο παιδί εμμέσως τι πρέπει να κάνει, λέγοντας μεγαλοφώνως τι πρέπει να κάνετε εσείς. «Βρέχει σήμερα. Καλύτερα να πάρω ομπρέλα και να φορέσω μπότες».

Με κάθε τρόπο μάθετε το παιδί να θυμάται, μη σπεύδετε όμως να του θυμίσετε, αν ξεχάσει. Αφήστε το να βιώσει τα μειονεκτήματα της αφηρημάδας. Αν ξεχάσει να πάρει το σάντουιτς, ας πεινάσει. Αν δεν πάρει τη φόρμα του, θα καθίσει στον πάγκο την ώρα της γυμναστικής. Αν δεν φορέσει μπότες, θα βραχούν τα πόδια του. Αν δεν βάλει στη θήκη του το κινητό τηλέφωνο, δεν θα το ξαναπιάσει στα χέρια του, αν δεν μάθει να το θυμάται. Μέχρι τα επτά ή τα οκτώ τους χρόνια, τα παιδιά πρέπει να φροντίζουν μόνα τους ό,τι τα αφορά, οι περισσότεροι γονείς όμως δεν τα αφήνουν.

ΣΗΜΕΙΟ ΚΛΕΙΔΙ: Μην παραχαϊδεύετε το παιδί. Οι γονείς κακομαθαίνουν τα παιδιά τους για να μη ζορίζονται ποτέ. Αποτέλεσμα, κάτι τέτοιοι γονείς έχουν ξεχασιάρικα παιδιά που δεν χρειάζεται να θυμηθούν ποτέ τίποτα.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ