Μπορεί η διατροφή να συμβάλλει ευεργετικά στο Σύνδρομο των Πολυκυστικών Ωοθηκών;

1 Ιουλίου 2016

Πολυκυστικές ωοθήκες και διατροφή


Μπορεί η διατροφή να συμβάλλει ευεργετικά στο Σύνδρομο των Πολυκυστικών Ωοθηκών;


Γράφει ο Παναγιώτης Χριστόπουλος MD, MSc, PhD, IFEPAG, Μαιευτήρας Χειρουργός Γυναικολόγος

 

Μελέτες έχουν αποδείξει ότι η συστηματική σωστή διατροφή μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών. Ακόμη και ένα μικρό ποσοστό μείωσης βάρους μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση στις εκδηλώσεις του συνδρόμου.

 

Οι περισσότερες γυναίκες με πολυκυστικές ωοθήκες είναι παχύσαρκες. Αρχικά ο στόχος είναι να σταματήσει η περαιτέρω αύξηση βάρους. Κατόπιν συνίσταται η απώλεια βάρους που οδηγεί σε μείωση της αντίστασης στην ινσουλίνη, το μέγεθος των ωοθηκών, και τις συγκεντρώσεις των ανδρογόνων στο αίμα. Επίσης αυξάνει τον αριθμο των ωοθυλακιορρηξιων και συνεπώς και τη γονιμότητα.

 

Η σωστή διατροφή βασίζεται στον κατάλληλο συνδυασμό επιλογής τροφίμων, συχνότητα γευμάτων και τρόπο παρασκευής τους. Πιο συγκεκριμένα για το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών περιλαμβάνει:

 

  • Μικρά και συχνά γεύματα. Καθημερινά χρειάζονται 3 κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό) και μικρά ενδιάμεσα γεύματα( πρόγευμα και απογευματινό). Στόχος είναι η διατήρηση του επιπέδου του σακχάρου στο αίμα σε κανονικά επίπεδα.
  • Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες με τουλάχιστον 6 γραμμάρια φυτικών ινών ανά 100 γραμμάρια προϊόντος. Τέτοιες τροφές είναι: τα φρούτα (πορτοκάλια, μήλα κτλ.), τα λαχανικά ( κυρίως τα πράσινα όπως το σπανάκι), τα όσπρια και τα δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Τροφές πλούσιες σε χρώμιο. Αποτελεί βασικό συστατικό που διατηρεί σταθερό το σάκχαρο και την ινσουλίνη στο αίμα. Τροφές με σημαντική ποσότητα χρωμίου είναι: η πατάτα, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα αυγά, τα ψάρια και το μπρόκολο.
  • Τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά οξέα και μονοακόρεστα λιπαρά. Κύριες πηγές είναι το ελαιόλαδο και τα ψάρια.
  • Αποφυγή αυξημένης κατανάλωσης ζάχαρης και απλών σακχάρων. Χρειάζεται προσεκτική ανάγνωση των συστατικών των τροφίμων και αποφυγή κάποιων απο αυτά, όπως: σιρόπι γλυκόζης, σιρόπι φρουκτόζης και σιρόπι ιμβερτοποιημένης ζάχαρης.
  • Αποφυγή κονσερβοποιημένων, παστών και καπνιστών τροφίμων.
  • Προσοχή στο αλάτι, τις έτοιμες σάλτσες, τα μαριναρισμένα προϊόντα και τους αλατισμένους ξηρούς καρπούς.

 

Σε γυναίκες με ΣΠΩ η σωστή καθοδήγηση από το γυναικολόγο μπορεί να βοηθήσει σε ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα.

 

Παναγιώτης Χριστόπουλος MD, MSc, PhD, IFEPAG

Μαιευτήρας Χειρουργός Γυναικολόγος

Ειδικός Γυναικολόγος Παίδων Εφήβων

Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Συντονιστής Παιδογυναικολόγων Ευρώπης

Director European Association Paediatric–Adolescent Gynaecology

Πηγή: http://πολυκυστικεσωοθηκεσ.gr

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ