Το φλύαρο παιδί: Τι να κάνετε όταν δε βάζει γλώσσα μέσα του

4 Ιουλίου 2016

H τάση να εκφραστούμε μπορεί να οδηγήσει σε κατάχρηση. Το φλύαρο παιδί σάς ακολουθεί παντού στο σπίτι διεκδικώντας την προσοχή σας με ατέλειωτες ερωτήσεις, ανέκδοτα και λεπτομερέστατες περιγραφές της τελευταίας παιδικής ταινίας. Τα μικρότερα παιδιά γνωρίζουν ότι, αν χρησιμοποιήσουν τη μαγική λέξη «γιατί», πάντα θα προσελκύσουν την προσοχή των μεγάλων. Και η υγιής τάση για μάθηση καταλήγει σ’ έναν ενοχλητικό λαβύρινθο άσκοπων ερωτήσεων.

Παιδί: Μπαμπά, γιατί ρεύτηκες;

Μπαμπάς: Επειδή κατάπια πολύ αέρα με το φαγητό μου.

Παιδί: Γιατί κατάπιες πολύ αέρα με το φαγητό σου;

Μπαμπάς: Όλοι καταπίνουν αέρα τρώγοντας, αν όμως φας λίγο πιο γρήγορα, καταπίνεις πολύ αέρα.

Παιδί: Γιατί;

Λίπαμπάς: (Αναστεναγμός) Γιατί έτσι συμβαί-

νει. Η

Παιδί: Γιατί:

Μπαμπάς: < Κοιτάζει το ρολόι του- Πρέπει να φύγω

Παιδί: Γιατί;

Και πάει λέγοντας.

Απλ;a το παιδί θέλει να προσελκύσει την προσοχή. Η αλήθεια είναι ότι πολλά παιδιά νιώθουν σημαντικά μόνο όταν κάποιος τους δίνει σημασία. Το θέλουν τόσο πολύ. ώστε ακόμα και η αρνητική προσοχή (δηλαδή, ένα «βούλωσ’ το!») είναι προτιμότερη από την αδιαφορία.

Έχeτε παγιδευτεί. Θέλετε να επικοινωνήσετε μι το παιδί σας και να του διδάξετε κάτι για τον κόσμο, είναι όμως ξεκάθαρο πως το βλαστάρι σας έχει τη δική του ατζέντα - μια ατζέντα που δεν έχει μεγάλη σχέση με την περιέργεια.

Η διώξτε το παιδί από το δωμάτιο ή πηγαίνετε  κόπον για να μην ako;yte

Να οριοθετήσετε τα δικά σας δικαιώματα και το δικαίωμα του παιδιού να σας μιλάει. Καλή η εξω-στρέφεια, πρέπει να διατηρήσετε όμως και τον χώρο σας. Απλώς, εκφράστε το με ειλικρίνεια: αν εχετε δουλειά και το παιδί θέλει κουβέντα, πείτε του. -τώρα μαγειρεύω, τα λέμε αργότερα». Αν το παιδί αρχίζει την πάρλα, αγνοήστε το. Αν έχετε την ικανότητα να διώχνετε αλλού το νου σαν τόσο το καλύτερο. Αν όχι, φύγετε από το διομάτισ. Σκοπος είναι να Εμποδίσετε το αποτέλεσμα - δηλαδή, να μην εκδηλώσετε προσοχή για τη φλυαρία. Αν μιλάτε με κάποιον και το παιδί συνεχώς διακόπτει, εσείς συνεχίστε να μιλάτε αφού προηγουμένως εξηγήσετε: «Ευχαρίστοις να σ’ ακούσιο, όταν τελειώσω με τη φίλη μου». (Φροντίστε να ενημερώσετε προηγουμένως τη φίλη σας για τη στρατηγική σας). '

Ένας καλός τρόπος για να δώσετε στο παιδί να καταλάβει ότι προς το παρόν έχετε ακούσει αρκετά, είναι να το αγγίξετε στον ώμο ή να το αγκαλιάσετε, ενώ συνεχίζει να μιλάει. Αυτό δείχνει ότι αντιλαμβάνεστε την παρουσία του, χα>ρίς όμως να του δίνετε όλη την προσοχή σας.

Αν υποπτευθείτε ότι μπλέκεστε στο παιχνίδι των ατέλειωτων ερωτήσεων, δώστε προσοχή ώστε να καταλάβετε για τι είδους ερωτήσεις πρόκειται. Αν οι ερωτήσεις είναι ανόητες και αποσκοπούν απλώς να προσελ-κύσουν την προσοχή σας, κάντε κάτι άλλο ή φύγετε από το δωμάτιο - με άλλα λόγια, φροντίστε να μην εκπληρωθεί ο σκοπός του παιδιού: δηλαδή, να σας τραβήξει την προσοχή.

Οσο δελεαστικό κι αν είναι, μην πείτε στο παιδί «βούλωσ’ το!» Επίσης, αποφύγετε αποθαρρυντικές εκφράσεις όπως, *πάψε, γλωσσοκοπάνα» ή «πάλι γλιστρίδα έφαγες;» Το παιδί θα προσπαθήσει να δικαιώσει τις «ταμπελίτσες» σας.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ