Το παιδί που κάνει σκανδαλιές και σας ντροπιάζει: Τι να κάνετε

4 Ιουλίου 2016

Αντιγράφει στις εξετάσεις, κλέβει στα παιχνίδια έχει μια παρεκτροπή συμπεριφοράς που σας κάνει να κοκκινίζετε από ντροπή. Πάνω απ’ όλα, είναι ένα έγκλημα ενάντια στην τιμή και την υπόληψή σας. Κι αν το παιδί «τη γλιτώσει» για ένα διάστημα, γλυκαίνεται, και η δύναμη που προκύπτει απ’ αυτό, μπορεί να καταλήξει σε εθισμό.

Κάποια παιδιά πρέπει να ξεχωρίσουν με οποιοδήποτε κόστος. Άρα, ο σκοπός θα αγιάσει τα μέσα. Τους αρέσει να ξεγελούν εκείνους πόυ τα εξουσιάζουν ή τους αντιπάλους τους, και νιώθουν όμορφα όταν τα καταφέρνουν. Η τάση ενός παιδιού προς την απάτη μπορεί να οφείλεται σε μειωμένη αυτοεκτίμηση - το παιδί που θεωρεί τον εαυτό του ανίκανο να περάσει σ’ ένα διαγώνισμα ή να κερδίσει σ’ ένα παιχνίδι, ίσως καταφύγει σε «εναλλακτικές λύσεις». Αλλα παιδιά εξαπατούν επειδή είναι τόσο καλομαθημένα, ώστε τους αρέσει να διαλέγουν τον εύκολο δρόμο. Ή θεωρούν τους άλλους κορόιδα: «Θα το καταφέρω με λιγότερο κόπο κι ούτε που θα το πάρεις χαμπάρι».

Πρώτη αντίδραση του γονιού είναι η απογοήτευση. Η απάτη υποδηλώνει μια πονηριά που οι γονείς δεν αρέσκονται να βλέπουν στα παιδιά τους. Γνωρίζουν πως η απάτη δεν είναι πρόβλημα μόνο του παρόντος, δηλαδή της παιδικής ηλικίας, αλλά και πρόβλημα για το μέλλον του παιδιού, ενδεχομένως με καταστροφικές συνέπειες που κυμαίνονται από την απλή φοροδιαφυγή μέχρι και απάτη στον τζόγο.

Η απάτη είναι συμπεριφορά της μυστικοπάθειας. Βοηθήστε το παιδί σας να γίνει πιο εκδηλωτικό και λιγότερο «αρπακτικό».

Αν πιάσετε το παιδί σας να αντιγράφει ή το πληροφορηθείτε από τον δάσκαλο, μην απειλήσετε με τιμωρία ούτε ν’ αρχίσετε το κήρυγμα. Προσπαθήστε να εκδηλώσετε το ενδιαφέρον σας: «Αντιγράφεις, βλέπω. Τι έγινε;» Αν θέλετε να σας αποκαλύψει κάτι το παιδί, δείξτε περιέργεια κι όχι θυμό. Κάνετε ερωτήσεις με ανοιχτή απάντηση, όπως: «Τι είδους συνέπειες νομίζεις ότι θα έχει αυτό που κάνεις;» Υποδείξτε εσείς μια, δυο συνέπειες: «Αν αντιγράψεις στο διαγώνισμα των μαθηματικών, ίσοος πάρεις καλό βαθμό, αλλά δεν έμαθες τίποτα, άρα τελικά εσύ θα χάσεις».

Μιλήστε ήρεμα στο παιδί για να μάθετε γιατί το έκανε. Μπορεί να σας πει: «Γιατί δεν ήξερα την απάντηση και δεν ήθελα να θυμώσεις». Απαντήστε του: «Δεν θύμωσα, τουλάχιστον θα προσπαθήσω να μη θυμώσω. Αλλωστε, ο κακός βαθμός είναι χρήσιμος, γιατί σου δείχνει πού πρέπει να ρίξεις το βάρος, κι αυτό είναι που μετράει 

Δώστε έμφαση στη  μεγαλύτερη προσπάθεια που πρέπει να μάθει να καταβάλλει-Μάθετε στο παιδί να μη συγκρίνει τον εαυτό του με τους άλλους υπερβολικά, αλλά να επιδιώκει την προσωπική βελτίωσηη (εκεί δεν μπορεί να «κλέψει»), ώστε να μην «κλέβει» από φόβο μήπως αποτύχει. Αναρωτηθείτε μήπως δείχνετε υπερβολική ανωτερότητα, μήπως πάντα έχετε τη σωστή απάντηση για όλα. Θεωρείτε πολύ σπουδαίο να είστε το νούμερο ένα; Αν ναι, πάψτε να φέρεστε σαν άρχοντας της διανόησης, αλλιώς θα εξωθήσετε το παιδί σας σε ακρότητες, ποοκειμένου να σας μιμηθεί. Φροντίστε να μη συγκρίνετε το παιδί σας με τους φίλους ή τ’ αδέλφια του, κάτι που μπορεί να του δημιουργήσει υπερβολικά ανταγα/νιστική διάθεση.

Επικεντρώστε το ενδιαφέρον στις δικές του δυνάμεις. Ενθαρρύνετέ το. Δείτε πάντα την καλή πλευρά κάθε πράξης του (σχεδόν πάντα υπάρχει). Εστιάστε στην προσπάθεια, όχι στο αποτέλεσμα.

Βεβαιωθείτε ότι δεν ασκείτε ασφυκτικό έλεγχο στα παιδιά σας. Μην τα μειώνετε και μην τα παραγκωνίζετε. Ενθαρρύνετέ τα να ενεργούν και να μιλούν ανοιχτά. Συμπεριλάβετέ τα στις συζητήσεις. Προσέξτε πώς μιλάτε, όταν αναφέρεστε σε πολύ επιτυχημένους ανθρώπους.

Μη σπεύδετε να τα κάνετε όλα εύκολα για το παιδί. Αφήστε το να μάθει, μέσα από την πείρα, ότι η ζωή δεν είναι εύκολη και πως η μόνη λύση είναι η σκληρή δουλειά.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ